-
با بهره‌برداری از معدن سنگ آهن آنومالی ۸ ناریگان محقق می‌شود

اشتغالزایی و رونق اقتصادی در بافق

عملیات اکتشاف و بهره‌برداری از معدن سنگ آهن آنومالی ۸ ناریگان بافق با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، استاندار یزد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی اکتشاف و استخراج کانی‌های نوین پارسه (اسکام) و نماینده مهریز و بافق در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان استانی و شهری آغاز شد.

اشتغالزایی و رونق اقتصادی در بافق

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی بهره ‌ برداری از این معدن را تولدی دوباره برای بافق خواند و گفت: با آغاز عملیات اکتشاف و بهره ‌ برداری از معدن ناریگان شاهد تولد دوباره بافق در اشتغالزایی و رونق اقتصادی خواهیم بود. مهران فاطمی، استاندار یزد نیز این رویداد را رویدادی مهم برای توسعه منطقه دانست و گفت: اکتشاف معادن، گامی مؤثر برای تحقق جهاد اعتمادآفرینی و امیدبخشی است.

بهره برداری از ناریگان بافق موجب توسعه اشتغال می شود

معاون رئیس جمهور، معدن آنومالی ۸ ناریگان بافق را از بزرگترین معادن عمیق سنگ آهن دانست و گفت: بهره ‌ برداری از این پروژه روزنه ‌ ای برای امیدآفرینی، توسعه اشتغال، رونق اقتصادی و آبادانی منطقه است.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی، محمد اسلامی، معاون رئیس ‌ جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم آغاز عملیات اکتشاف و بهره ‌ برداری از معدن آنومالی ۸ ناریگان شهرستان بافق با بیان این مطلب اظهار کرد: رسیدن به قدرت اقتصادی در کنار قدرت علمی و فناوری مستلزم تحقق استقلال به معنی واقعی کلمه است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در آغاز دولت سیزدهم به شکوفایی اقتصاد معادن تاکید داشتند افزود: شکوفایی اقتصاد معادن از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه ‌ ای شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخشی از سخنانش از زحمات مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و هیات مدیره این شرکت تشکر و قدردانی کرد و گفت: نگاه ما نگاه مساعدت، مشارکت و همراهی پایدار است و نمی ‌ خواهیم انحصار ایجاد کنیم چرا که چرخ اقتصادی کشور با مشارکت و همراهی به گردش در می ‌ آید.

اسلامی اضافه کرد: برای پیشبرد برنامه ‌ های توسعه ‌ ای کشور و ایجاد تحول بنیادین در علوم و فنون به ویژه دستیابی به انرژِی پاک و پایدار باید سعی کنیم چرخه سوخت هسته ‌ ای را با جمع آوری ذرات پرتوزا تأمین کنیم.

وی با بیان اینکه سوخت مورد نیاز برنامه توسعه کشور ۱۰ هزار مگاوات است اظهار کرد: برای تامین این میزان سوخت نیاز به فعال کردن چرخه سوخت هسته ‌ ای داریم.

اسلامی در ادامه با اشاره به تحریم ‌ های کشور گفت: مهم ‌ ترین هدف تحریم، مسائل اقتصادی نیست بلکه شکستن اراده و تصمیم است. ما به لطف الهی توانسته ‌ ایم در ردیف کشورهای برتر در حوزه هسته ‌ ای قرار بگیریم و این تکنولوژی را بومی ‌ سازی کنیم.

وی تصریح کرد: معدن آنومالی ۸ ناریگان پنجمین معدنی است که امسال عملیات اکتشاف و بهره ‌ برداری آن در سطح کشور آغاز شده این در حالی است که ما در طول تاریخ، حداکثر ۴ معدن فعال داشتیم.

معاون رئیس ‌ جمهوری با تاکید بر اینکه در این مسیر به طور قطع به نیازمندی ‌ های منطقه توجه خواهد شد افزود: متناسب با پیشرفت و بضاعت خود کمک ‌ های لازم را برای توسعه منطقه انجام می ‌ دهیم.

وی با بیان اینکه معدن ناریگان یکی از ذخایر بزرگ در عمق زمین بوده که تاکنون برداشت نشده است، گفت: این معدن از جمله معادن عمیق کشور به ‌ شمار می ‌ آید که می ‌ تواند صنعت معدنی ما را به فناوری ‌ های پیشرفته مجهز کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فعال کردن زنجیره ارزش گفت: به زودی صنایع جدید نیز فعال می ‌ شوند و اشتغال دانش ‌ بنیانی را در این منطقه خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: ایجاد مدرسه فنی و حرفه ‌ ای با هدف آموزش و تربیت نیروهای کارآمد نیز در دستور کار ما قرار دارد و امیدواریم برای افراد تحصیل کرده فرصت شغلی خوبی ایجاد شود و در این مسیر تأثیرگذار باشیم.

اسلامی تصریح کرد: به طور حتم بهره ‌ برداری از معدن ناریگان موجب پایداری اشتغال و شکوفایی منطقه می ‌ شود.

فعالیت های معدنی باید در راستای آبادانی بافق باشد

نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اجرای مسوولیت ‌ های اجتماعی معدن گفت: فعالیت ‌ های معدنی باید در راستای آبادانی شهرستان بافق باشد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی شرکت سنگ آهن مرکزی، محمد رضا صباغیان، در مراسم آغاز عملیات اکتشاف و بهره ‌ برداری از معدن آنومالی ۸ ناریگان شهرستان بافق که با حضور معاون رئیس ‌ جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، استاندار یزد، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، مدیرعامل شرکت مهندسی اکتشاف و استخراج کانی ‌ های نوین پارسه (اسکام) و جمعی از مسؤولان استانی و شهری برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: خواهشم از معاون رئیس ‌ جمهوری و استاندار یزد این است که در کنار فعالیت ‌ های معدنی تاکید ویژه بر اجرای مسوولیت ‌ های اجتماعی شهر بافق داشته باشند.

وی ضمن تشکر از زحمات مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی و استاندار یزد در توسعه بافق افزود: انتظارم این است که در ساخت بیمارستان، مدرسه، آبادانی روستاها و دوبانده کردن مسیر بافق تا سه چاهون اهتمام ویژه ‌ ای شود.نماینده مردم بافق در مجلس اضافه کرد: شهرستان بافق باید آباد باشد تا بتواند دیگر شهرستان ‌ ها را هم آباد کند.

وی گفت: از سازمان انرژی اتمی هم می ‌ خواهم که اگر معادن دیگری هم در منطقه وجود دارد اول برای خود شهرستان بافق باشد و اگر قرار است معدنی را خریداری کنند از شرکت سنگ آهن خریداری شود.

صباغیان در ادامه یکی از شاخصه ‌ های قدرت و پیشرفت در جهان امروز را پیشرفت در حوزه هسته ‌ ای دانست و بیان کرد: باید در حوزه انرژی اتمی به گونه ‌ ای عمل کنیم که دشمن غربی و امریکا بداند که فشار و تحریم روی سیاست ‌ های هسته ‌ ای ما تأثیر نمی ‌ گذارد و ما با ایستادگی خواهان بهره ‌ مندی از انرژی صلح آمیز هسته ‌ ای هستیم.

وی اضافه کرد: کلید رفع تحریم ‌ ها در اختیار سازمان انرژی اتمی است بنابراین هر گاه فشار تحریم بیشتر می ‌ شود باید فتیله انرژی هسته ‌ ای را بالاتر ببرند و غنی ‌ سازی بیشتری صورت بگیرد. صباغیان تصریح کرد: در طول تاریخ هر کجا ملتی تسلیم شده زیاده خواهی دشمنانش بیشتر شده است و هر گاه ایستادگی کرده سرافراز می ‌ شود. این سنت الهی است.

سخن پایانی

براساس برآوردهای صورت گرفته، این معدن حداقل 150 میلیون تن است و بعد از 18 ماه اکتشاف تکمیلی استخراج و بهره برداری از این معدن آغاز می ‌ شود. مساحت محدوده این معدن ۴۵ کیومتر است که برای ۵ هزار نفر به صورت مستقیم اشتغالزایی ایجاد خواد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*