-
تلاش برای بومی‌سازی و افزایش توان ساخت داخل

گل‌گهر در مسیر کاهش ارزبری

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر تلاش دارد با فرآیند بومی‌سازی، ارزبری زنجیره تولید فولاد را تا حد امکان و منطقی کاهش دهد.

گل‌گهر در مسیر کاهش ارزبری

بدین منظور در ریسک ساخت بار اول با سازندگان توانمند کشور مشارکت کرده که نتیجه این رویکرد؛ بومی ‌ سازی ۷۵ درصدی قطعات (از بعد تعداد) در منطقه گل ‌ گهر است.

توسعه تامین و خرید از داخل کشور

عزم فعالان شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر برای بومی ‌ سازی و ارتقا سطح توان داخلی ‌ سازی جدی است و تاکنون در بومی ‌ سازی ۷۵ درصد قطعات موردنیاز در منطقه با موفقیت عمل کرده است.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر گفت: به ‌ منظور کاهش اثرات تحریم ‌ ها و تأمین دشوار و هزینه ‌ بر قطعات یدکی، واحد بومی ‌ سازی و در برخی موارد عدم امکان تأمین، در شرکت گل گهر تشکیل شد. این واحد تلاش دارد با فرآیند بومی ‌ سازی ارزبری زنجیره فولاد را از ۱۰۰ یورو به ۴۰ یورو به ازای هر تن تولید فولاد کاهش دهد.

به گزارش روابط ‌ عمومی و امور بین ‌ الملل شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر جلال سلیمان ‌ نژاد ادامه داد: شرکت گل ‌ گهر در راستای قانون حداکثر استفاده از توان داخل، تأمین قطعات و تجهیزات را در وهله اول از داخل کشور در دستور کار خود قرار داده و در صورت عدم امکان تأمین از داخل، تلاش کرده تا به ‌ صورت موازی هم فرآیند بومی ‌ سازی و هم فرآیند تأمین از خارج را دنبال کند و در صورت موفقیت پروژه ‌ های بومی ‌ سازی، تأمین از خارج را متوقف و تأمین کردن از سازنده توانمند داخلی، را در اولویت قرار دهد.

وی با اشاره به تحریم ‌ های ظالمانه افزود: تأمین قطعات از خارج دشوار، هزینه ‌ بر و در برخی موارد تقریباً غیرممکن است و می ‌ توان گفت تنها راه در دسترس و اقتصادی، توسعه تأمین و خرید از داخل کشور است.

امیدواریم با هم ‌ افزایی شرکت ‌ های بزرگ معدنی و فولادی کشور که نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را دارند، شاهد توسعه بیش ‌ ازپیش فرآیند تأمین از داخل کشور باشیم.

سلیمان ‌ نژاد تصریح کرد: واقعیت امر این است که با توجه به ضعف کیفیت در برخی کالاهای ساخت داخل، اعتماد به کالای ایرانی دچار خدشه شده است و اگر مصرف ‌ کننده امکان انتخاب بین نمونه داخلی و خارجی را داشته باشد، نمونه خارجی را انتخاب می ‌ کند. با این شرایط، شرکت گل ‌ گهر تلاش کرده در راستای قانون استفاده حداکثری از توان ساخت داخل، تأمین قطعه از داخل را تسریع کند. هرچند که تولید کالای باکیفیت داخلی تابع مجموعه ‌ ای از عوامل است و سازنده داخلی به ‌ تنهایی نمی ‌ تواند مسئولیت کیفیت را بپذیرد بلکه نیاز است کلیه بخش ‌ های جامعه به ‌ درستی نقش خود را ایفا کند.

وی با تاکید بر اینکه مهم ‌ ترین چالش پیش روی بومی ‌ سازی موضوع زمان است، افزود: با توجه به تحریم ‌ ها، مشکل تأمین مواد اولیه گریبان ‌ گیر سازندگان داخلی شده و از سوی دیگر عدم ثبات نرخ ارز نیز باعث تأخیر در تصمیمات سازندگان شده است. مجموعه این عوامل باعث طولانی شدن زمان ساخت و از سوی دیگر ضعف در مستندسازی و عدم امکان حفظ کیفیت و تداوم کیفیت محصولات داخلی شده است.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل گل ‌ گهر ادامه داد: با توجه به تحریم ‌ ها، در صورت بومی ‌ سازی زمان تأمین قطعات به ‌ شدت کاهش پیدا می ‌ کند و همچنین امکان خدمات پس از فروش و تضمین نیز به وجود می ‌ آید که مجموعه این عوامل باعث کاهش بهای تمام ‌ شده محصولات زنجیره فولاد می ‌ شود.

سلیمان ‌ نژاد گفت: شرکت گل ‌ گهر به ‌ عنوان بزرگ ‌ ترین تولیدکننده مواد اولیه فولاد کشور، تلاش کرده ارز حاصل از فرآیندهای بومی ‌ سازی را به طرح ‌ های توسعه خود اختصاص دهد و علاوه بر صرفه ‌ جویی ارزی، در زمینه توانمندسازی سازندگان داخلی گامی اساسی بردارد.

مدیر مهندسی معکوس و ساخت داخل گل ‌ گهر در پایان بیان کرد: با داخلی ‌ سازی و خرید ساخت داخل امکان ایفای بهتر این نقش به وجود خواهد آمد. از سوی دیگر با حمایت شرکت ‌ های بزرگ معدنی از سازندگان خرد، رویکرد توسعه SME ها نیز بهتر اجرا می ‌ شود و درنتیجه امکان اشتغال ‌ زایی بیشتر با توسعه کسب ‌ وکارهای کوچک یا همان SME ها به وجود خواهد آمد.

رونمایی از خط تولید انبوه دامپتراک ۶۰ تنی ایرانی

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر از محصول تجاری ‌ سازی شده «بومی ‌ سازی دامپتراک ۶۰ تن ایرانی» با حضور رئیس هیات عامل شرکت ایمیدرو و جمعی از مدیران ارشد صنعتی معدنی کشور رونمایی کرد. این رونمایی در چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد که با هدف بومی ‌ سازی، افزایش توان ساخت داخل و توسعه تکنولوژی، برگزار شد، انجام گرفت. رونمایی از دامپتراک ۶۰ تنی بومی ‌ سازی توسط شرکت گل گهر با همکاری شرکت دلتا راه ماشین و شرکت گهرهمکار، یکی از مهم ‌ ترین اتفاقات این رویداد تخصصی ملی است.

شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر در زمینه کوشش برای تحقق شعار مدنظر رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید داخل و خودکفایی در محصولات استراتژیک کار تحقیقاتی فشرده ‌ ای را برای بومی ‌ سازی ماشین ‌ آلات و قطعات در دست انجام دارد.

با اجرای این پروژه صرفه ‌ جویی ارزی قابل ‌ توجهی برای کشور صورت می ‌ گیرد چنان ‌ که در نمونه خارجی نرخ هر دستگاه ۶۰۰ هزار یورو است اما برای ساخت نمونه داخلی ۲۰۰ هزار یورو اختصاص ‌ یافته که از صرفه ‌ جویی ۴۰۰ هزار یورویی در هر دستگاه حکایت دارد. این دستگاه بر اساس دستورالعمل ‌ های وزارت صمت ۵۰ درصد داخلی ‌ سازی شده است و فقط قطعاتی که تولید آنها مزیت رقابتی ندارد برون ‌ سپاری شده است.

با تولید انبوه این ماشین، بخش اعظمی از قطعات آن به دلیل افزایش مصرف توجیه ‌ پذیر خواهد بود و امکان ارتقای درصد داخلی ‌ سازی آن شکل می ‌ گیرد. بیش از این نمونه اولیه دستگاه دامپتراک ۶۰ تنی تولیدشده بود که پس از ۳۰۰۰ ساعت کار و بررسی ‌ های فنی و اصلاحیه ‌ های لازم خط تولید انبوه این محصول آغاز به کار کرده است.

سخن پایانی

شرکت معدنی و صنعتی گل ‌ گهر اقدامات متعددی را با هدف توسعه بومی ‌ سازی در دستور کار خود قرار داده که تأثیر بسزایی بر صرفه ‌ جویی ارزی در این مجموعه داشته است. این شرکت با داخلی ‌ سازی ۹۰ هزار قطعه سالانه ۲۵۰ میلیون یورو صرفه ‌ جویی ارزی را برای کشور به ارمغان آورده است. امید می ‌ رود با تداوم این مسیر شاهد موفقیت روزافزون عملکردی صنایع کشور باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*