از کمبود تا گرانی بلیت هواپیما
در حالی که تصور میشد بعد از رأی دیوان عدالت شاهد بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل باشیم؛ بررسی سایتهای فروش بلیت هواپیما نشان میدهد برخلاف تذکرهای رئیس سازمان هواشناسی و وزیر راه و شهرسازی همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخهای مصوب در برخی مسیرها و توسط برخی ایرلاینها ادامه دارد.
در حالی که تصور میشد بعد از رأی دیوان عدالت شاهد بازگشت قیمت بلیت هواپیما به قبل باشیم؛ بررسی سایتهای فروش بلیت هواپیما نشان میدهد برخلاف تذکرهای رئیس سازمان هواشناسی و وزیر راه و شهرسازی همچنان فروش بلیت بالاتر از نرخهای مصوب در برخی مسیرها و توسط برخی ایرلاینها ادامه دارد. از طرف دیگر با چارتر کردن برخی از خطوط پروازی توسط آژانسهای هواپیمایی در روزهای مختلف، بلیت هواپیما نایاب میشود.
مشکلات تامین و قیمت بلیت هواپیما درحالی ادامه دارد که در روزهای اخیر ناوگان هوایی با چالش جدید خرید و فروش جت شخصی مواجه شده است.
بسیاری از شهروندان و متقاضیان سفرهای هوایی معتقدند در برخی از مسیرهای پرتردد مانند تهران - مشهد یا بالعکس، بلیت هواپیما موجود نیست! این درحالی است که خبر کمبود بلیت هواپیما در فصلهای پرتردد در سالهای گذشته همواره تکرار شده و به نظر میرسد با وجود تمام نظارتها همچنان ادامه دارد. به علاوه اینکه در ایام پیک وقتی با کمبود بلیت مواجه میشویم یک دفعه سر وکله دلالان پیدا میشود و قیمت بلیت هواپیما به یکباره چند برابر به فروش میرسد و تنها بخش معدودی از جامعه میتوانند نرخ آن را بپردازند. محمد محمدی بخش (۲۰ فروردین) در نشست خبری وزارت راه و شهرسازی درباره اینکه نحوه قیمتگذاری بازار بلیت هواپیما چه زمانی به ثبات میرسد، گفت: بررسی قیمت بلیت هواپیما با حضور مسئولان در شورای عالی هواپیمایی و دیوان عدالت اداری برگزار و بررسی شد و قیمت مد نظر ایرلاینها پساز تصویب و سیر مراحل قیمت تعیین شده اعلام خواهد شد.
وی در ادامه تاکید کرد: تا پیشاز مشخص شدن قیمت مصوب بلیت هواپیما، شرکتهای هوایی بر اساس ماده ۶ قانون شورای عالی هواپیمای کشوری اگر ایرلاینی دچار تخلف شود، قطعاً تنبیه خواهد شد.
به گزارش مهر، اگرچه رئیس سازمان هواپیمایی کشور طی هفتههای اخیر از ارسال قیمت مدنظر به دیوان عدالت اداری خبر داد اما همچنان خبری از تصویب نهایی قیمت بلیت هواپیما در بازار نیست! این در حالی است که سید احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در خصوص زمان مشخص شدن نحوه قیمت بلیت هواپیما، اعلام کرد «تا امروز هنوز رأی دیوان عدالت اداری در مورد قیمتگذاریهای بلیط هواپیما نهایی نشده و تا زمانی که ابلاغ شود همچنان ستاد تنظیم بازار تصمیمگیرنده اصلی در این زمینه
است.
وی در ادامه تاکید کرد: قیمت بلیت هواپیما در شورای عالی بررسی و به ستاد تنظیم بازار ارسال شده است و باید منتظر باشیم تا ستاد تنظیم بازار در این زمینه تصمیمگیری کند.» این اظهارات درحالی عنوان میشود که از اواسط دی سال گذشته (۱۴۰۲) قیمت بلیتهای هواپیما با افزایش روبهرو شد.
از سوی دیگر کمبود ناوگان هوایی نیز موجب کمیاب شدن بلیت هواپیما در بازار شد؛ پس از رأی دیوان، قیمت بلیت پروازهای داخلی از سوی شرکتهای هواپیمایی حدود ۱۰۰ درصدی افزایش یافت.
ایرلاینها مدعی هستند دلیل گرانی بلیت به دلیل ثابت بودن نرخ در طول ۲ سال گذشته بود. همچنین فعالان این صنعت معتقدند قیمت بلیت هواپیما با توجه به افزایش هزینهها برای آنها صرفه اقتصادی ندارد و باید نرخگذاری توسط خود شرکتهای هواپیمایی انجام شود.
خرید و فروش جت شخصی
محمد محمدی بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشور خبری مبنی بر آزاد بودن خرید و فروش جت شخصی ۷ نفره داد و اعلام کرد «خرید و فروش جتهای ۷ نفره برای عموم شهروندان آزاد است.
همچنین وی افزود: در حال حاضر «بسیاری از مردم از این فضا استفاده میکنند، مانند: تاجرها، برخی از مسئولان، تیمهای ورزشی و تیمهای اقتصادی از متقاضیان جتهای خصوصی هستند.»
سخن پایانی
با توجه به سخنان رئیس سازمان هواپیمایی در خصوص «خرید و فروش جت شخصی» و بیتوجهی به وضعیت بازار بلیت هواپیما مشخص است این بازار به دست متمولین افتاده، زیرا قطعاً مبلغ جت شخصی بهگونهای نخواهد بود که عموم مردم توانایی خرید آن را داشته باشند. به نظر بهتر بود متولی صنعت هواپیمایی کشور ابتدای به دنبال ساماندهی بلیت هواپیما بود تا آزاد سازی خرید جت شخصی برای عموم مردم! نکته جالب توجه این است که وقتی نگاهی به قیمت جت شخصی ۷نفره میاندازیم مشخص میشود فقط بخشی از جامعه توان خرید این وسیله را دارند زیرا کمتر کسی میتواند حداقل ۱۸۰ میلیارد تومان بابت یک وسیله نقلیه شخصی بپردازد.