دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 29 Apr 2024
کد خبر: 99297
تاریخ انتشار: 1402/09/30 15:35

با حضور عباس زبرجد بررسی شد: موارد قانونی جرائم پزشکی

سالانه حدود 5 هزار شکایت از پزشکان صورت می‌گیرد که نسبت به سال‌های گذشته حدود 10 درصد افزایش داشته است. با توجه به افزایش آمار شکایت از پزشکان، نیاز است تا اطلاعات خودمان را در این مورد افزایش دهیم، تا در صورت مواجه شدن با این مورد بتوانیم از حق و حقوق خود دفاع کنیم. با توجه به زیاد شدن پرونده‌های شکایت از پزشکان، تصمیم گرفتیم تا مصاحبه‌ای کوتاه با عباس زبرجد وکیل پایه یک دادگستری (شماره پروانه: 33938) داشته باشیم.
با حضور عباس زبرجد بررسی شد: موارد قانونی جرائم پزشکی

 

جرایم پزشکی چیست؟

در ابتدا ممکن است کلمه جرایم پزشکی برایتان کمی عجیب به نظر برسد، اما در شرایطی با توجه به قصور صورت گرفته در درمان بیمار ممکن است برای پرستار یا پزشک مجازات در نظر گرفته شود. بگذارید با یک مثال موضوع را برایتان ساده تر کنیم:

پزشکی برای مراجعه کننده خود عمل بینی انجام داده و پس از مدتی کوتاه، مراجعه کننده حس بویایی خود را از دست می‌دهد در این مورد، پزشک موظف است تا به بیمار دیه پرداخت کند.

نحوه شکایت از پزشک چگونه است؟

راه‌های مختلفی برای شکایت از پزشک وجود دارد، اولین قدم برای ثبت شکایت از پزشک، مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بوده و پس از تشکیل پرونده، باید منتظر باشید تا بررسی های لازم انجام شود اما روش‌های دیگری هم برای ثبت شکایت از پزشک وجود دارد از جمله:

  • شکایت در شورای حل اختلاف
  • ثبت شکایت در دادگستری
  • شکایت در دادسرای انتظامی نظام پزشکی
  • سامانه تلفنی 1690
  • سامانه اینترنتی 1690.ir

رسیدگی به جرائم پزشکی به چه صورت است؟

رسیدگی به پرونده جرائم پزشکی هم مانند سایر پرونده ها دارای مسیری مشخص بوده و پرونده به دادسرا و دادگاه ارجاع داده می‌شود، اما یک تفاوت مهم در این بین وجود دارد: پرونده قبل از ارجاع به دادسرا نیاز است تا در جلسه کمیسیون حضور یافته و سازش یا عدم سازش خود را نسبت به قصور صورت گرفته اعلام کنید. تصمیم گرفته شده از سوی شما در این خصوص به دادسرا اعلام می‌شود.

پزشک به چه مجازات هایی محکوم می‌شود؟

در ابتدا باید بگوییم که جرائم پزشکی به دو دسته عمدی و غیر عمدی تقسیم می‌شود. جرائم پزشکی از مصادیق جرائم غیر عمد است و هیچ‌گونه قصاصی صورت نخواهد گرفت، اما در سایر موارد پزشک محکوم به پرداخت دیه یا حبس می‌شود. موارد گفته شده تنها در صورتی انجام خواهد شد که پزشک، مقصر شناخته شده باشد.

انواع جرائم پزشکی

سوال بسیاری مهمی که ممکن می‌باشد پیش آید این است که چه مواردی در گروه جرایم پزشکی قرار می‌گیرد و در چه صورتی می‌توان علیه پزشک شکایت کرد.

افشای اسرار بیمار

براساس ماده 648 قانون مجازات اسلامی، هرگونه افشای اسرار بیمار جرم محسوب شده و در صورت اثبات، پزشک از سه ماه و یک روز تا یک سال حبس مجازات می‌شود.

صدمه به بیمار

طبق ماده 495 قانون مجازات اسلامی، در صورتی که در دادگاه یا کمیسیون پزشکی اثبات شود که پزشک معالج باعث رسیدن صدمه جانی به بیمار شده است از شش ماه تا دو سال حبس یا 3 تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

احداث موسسات پزشکی غیرمجاز

طبق ماده یک قانون مجازات، در صورتی که پزشک اقدام به احداث موسسات پزشکی غیر مجاز مانند بیمارستان، کلینیک، داروخانه، آزمایشگاه و... نماید به شش تا دو سال حبس محکوم شده و همچنین باید مبلغی بین 5 تا 50 میلیون ریال غرامت پرداخت کند.

صدور گواهی خلاف واقع

در صورت ارائه گواهی خلاف واقع از سوی پزشک به مراکز رسمی، ادارات، سازمان نظام وظیفه و... برای معافیت از خدمت، طبق ماده 539 قانون مجازات، پزشک به شش ماه تا دو سال حبس یا پرداخت 3 تا 12 میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.

چگونگی احراز جرایم پزشکی

با توجه به سوگند پزشک، در قانون اساسی ذکر شده است که پزشک مرتکب هیچ‌گونه قصوری در امر طبابت نخواهد شد. بنابراین در صورتی که قصد شکایت از پزشک را دارید، باید برای ادعای خود مدارک و مستندات بسیار محکم و قوی داشته باشید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/368o99