پنج‌شنبه 27 اردیبهشت 1403 - 16 May 2024
کد خبر: 97625
تاریخ انتشار: 1402/09/04 05:57
در نشست سازمان مدیریت صنعتی و باشگاه تولیدکنندگان کشور تاکید شد

توجه به زنجیره‌های تولید در برنامه هفتم

نشست مشترک سازمان مدیریت صنعتی و باشگاه تولیدکنندگان کشور با هدف آشنایی بیشتر تولیدکنندگان بزرگ کشور با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان مدیریت صنعتی در جهت بهبود و ارتقای شرایط صنعت کشور، با حضورعلی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام و مصطفی مومنی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.
توجه به زنجیره‌های تولید در برنامه هفتم

نشست مشترک سازمان مدیریت صنعتی و باشگاه تولیدکنندگان کشور با هدف آشنایی بیشتر تولیدکنندگان بزرگ کشور با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های سازمان مدیریت صنعتی در جهت بهبود و ارتقای شرایط صنعت کشور، با حضورعلی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصحلت نظام و مصطفی مومنی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.

مصطفی مومنی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی، در این نشست ضمن بیان جایگاه ویژه سازمان مدیریت صنعتی در توسعه و توانمندسازی زنجیره‌های تولید کشور، به تشریح وضعیت فعلی ظرفیت‌ها و اقدامات این سازمان در توانمندسازی زنجیره‌های تولیدی کشور پرداخت و بر لزوم توجه تولیدکنندگان بزرگ کشور به ظرفیت‌های این سازمان در کاهش مشکلات و موانع تولید تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت صنعتی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به برنامه‌های آتی این سازمان به‌منظور توسعه و توانمندسازی زنجیره‌های مختلف تولیدی و از نمایندگان زنجیره‌های تولیدی کشور خواست تا در تدوین و بهبود برنامه‌های این سازمان همکاری کنند.

مومنی، ضمن بیان دستاوردهای سازمان مدیریت صنعتی در کاهش موانع تولید به نکات، پیشنهادها و انتقادات مطرح شده توسط اعضای باشگاه تولید کشور، پاسخ داد و برای همکاری و ارائه مشاوره‌های مدیریتی این سازمان به تولیدکنندگان بزرگ کشور اعلام آمادگی کرد.

جایگاه ویژه زنجیره‌های تولید

دیگرسخنران این نشست، علی آقامحمدی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بود. وی درخصوص جایگاه ویژه زنجیره‌های تولیدی کشور در برنامه هفتم توسعه اظهارکرد: این برنامه اهمیت زیادی در توسعه زنجیره‌های تولیدی ایران دارد و با همکاری تولیدکنندگان بزرگ کشور می‌تواند به پنجره فرصتی برای توسعه تولید و صنعت کشور تبدیل شود.

آقامحمدی در ادامه ضمن تشکر از مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی بابت برنامه‌های آتی این سازمان ‌به‌‌منظور کاهش موانع تولیدکنندگان، به تشریح اهمیت برنامه هفتم توسعه در بهبود شرایط زنجیره‌های تولیدی کشور پرداخت.

وی در خصوص توسعه زنجیره‌های تولیدی در برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم توسعه با تمرکز بر توسعه بخش صنعت و نیروی انسانی، تمامی مراحل زنجیره تولید را شامل می‌شود. این برنامه قابلیت توسعه و بهبود زنجیره‌های تولیدی را در بخش‌های مختلف اقتصادی مانند کشاورزی، صنعت و خدمات ترویج می‌دهد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره افزایش تولید و اشتغال در برنامه هفتم توسعه افزود: با توجه به تقویت زنجیره‌های تولیدی، افزایش تولید و ایجاد اشتغال در بخش‌های صنعتی و خدماتی امکان‌پذیر می‌شود. این امر بهبود شرایط اقتصادی کشور را تسهیل می‌کند و به رشد و توسعه پایدار اقتصادی کمک می‌کند.

وی در خصوص اهمیت نقش توسعه فناوری و نوآوری در برنامه هفتم توسعه خاطرنشان کرد: برنامه هفتم توسعه کشور تاکید زیادی بر توسعه فناوری و نوآوری دارد. این امر باعث تقویت زنجیره‌های تولیدی و افزایش کارآمدی و کیفیت محصولات می‌شود. همچنین، ایجاد و توسعه فناوری‌های پیشرفته در زنجیره‌های تولیدی می‌تواند رقابت‌پذیری صنایع محلی را در بازارهای بین‌المللی افزایش دهد.

آقامحمدی با تاکید بر توجه به توازن منطقه‌ای در برنامه هفتم توسعه گفت: برنامه هفتم توسعه به توازن منطقه‌ای در توسعه زنجیره‌های تولیدی توجه دارد. این برنامه سعی می‌کند تا از توسعه یکنواخت در سراسر کشور، با تاکید بر مناطق کمتر توسعه‌یافته، حمایت کند. این امر منجر به ایجاد فرصت‌های اشتغال و توسعه در مناطق محروم‌تر و کاهش تفاوت‌های منطقه‌ای می‌شود.

وی در پایان یادآورشد که برنامه هفتم توسعه با توجه به تمرکز بر توسعه زنجیره‌های تولیدی، اهمیت زیادی در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشوردارد و باعث توسعه، بهبود و کارآمدی زنجیره‌های تولیدی می‌شود که در نتیجه منجر به رشد اقتصادی، افزایش اشتغال و کاهش تفاوت‌های منطقه‌ای می‌شود. همچنین، با تمرکز بر توسعه فناوری و نوآوری، برنامه هفتم توسعه کشور می‌تواند رقابت‌پذیری صنایع محلی را در بازارهای جهانی تقویت کند.

رشد تولید با توسعه زنجیره‌های ارزش

تولید، ستون اصلی رشد اقتصادی در یک کشور محسوب می‌شود و از موضوعاتی است که در چندین سال اخیر مورد توجه کشور و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است. نام‌گذاری سال‌های مختلف از سوی ایشان با عنوان‌های رونق تولید، جهش تولید و... تأکیدی بر این نکته است که تولید امری است ضروری و باید اساس تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور قرار گیرد.رشد تولید در گرو از بین بردن موانع و ایجاد بسترهای مناسب است. در عمل برای رشد تولید در کشور لازم است تا زنجیره‌هایی توسعه یابد که محصولات و کالاهای ارزشمند در طی این زنجیره‌ها تولید شود. زنجیره ارزش مجموعه‌ای از مراحل متوالی است که برای ایجاد یک محصول نهایی، از طراحی اولیه تا رسیدن به‌دست مشتری، انجام می‌شود و در هر مرحله از فرآیندهای آن، ارزشی به محصول افزوده می‌شود.توسعه زنجیره‌های ارزش در همه صنایع، از کشاورزی گرفته تا بزرگ‌ترین صنایع کشور از جمله ملزومات فعلی در کشور است. این زنجیره‌ها بایستی شکل بگیرند و محصولات با ارزشی را تولید کنند تا به وسیله آنها بتوان افزایش ثروت ملی و بهبود وضعیت اقتصادی کشور را تامین کرد.تشکیل این زنجیره نیازمند حضور بازیگران و فعالیت‌های مختلفی است که منجر به خلق ارزش و ثروت شوند. البته این خلق ثروت، تنها مربوط به یک کارخانه یا واحد تولیدی نیست، بلکه در طی آن وضعیت اقتصادی کل کشور بهبود می‌یابد؛ چرا که تولید بیشتر، در نهایت باعث رشد و افزایش رفاه اقتصادی جامعه می‌شود.

فرآیند ورود فناوری و روش‌های نو به صنایع

شرکت‌های بزرگ و صنایع مختلف، برای اینکه بتوانند فناوری‌های مورد نیاز خود را تامین کنند و یا فرآیندهای خود را بهبود دهند، باید از طریق فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R&D) این امر را محقق سازند. تحقیق و توسعه در گام نخست برای ادامه حیات شرکت در بازار رقابتی، امری ضروری است و به تولید محصولات رقابت‌پذیر کمک می‌کند.تأمین فناوری و تغییر فرآیندهای تولیدی در صنایع، خطوط تولید را با تغییراتی هزینه‌بر همراه می‌کند. از طرفی فعالیت‌های تحقیق و توسعه لزوما موفق نمی‌شوند و ریسک بالایی دارند. به همین دلیل انجام تحقیق و توسعه، امری است که نیازمند هزینه است و برای ترغیب به انجام آن لازم است تا سیاست‌های حمایتی شکل گیرند.بسیاری از شرکت‌ها می‌توانند در واحدهای تحقیق و توسعه خود، این نوع فعالیت‌ها را انجام و به کمک آن فناوری‌ها یا فرآیندهای خود را بهبود دهند. همچنین ممکن است یک یا چند شرکت در انجام تحقیقات و توسعه فناوری همکاری کنند و به صورت مشترک در طرح‌های تحقیق و توسعه همکاری کنند. شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی مختلف می‌توانند در تحقیق و توسعه شرکت‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری کنند و برای این طرح‌ها تامین مالی انجام دهند.

رشد تولید مرهون توسعه زنجیره‌ای است

رشد تولید مرهون توسعه زنجیره‌ای از فعالیت‌های مختلف است که منجر به خلق ثروت از محصولات با ارزش شود و برای آن بایستی صنایع را به پیگیری تحقیق و توسعه ترغیب کرد.

سیاست‌های تشویقی مختلف مانند اعتبار مالیاتی، زمینه‌ساز افزایش هزینه‌کرد در فعالیت‌های تحقیق و توسعه صنایع است. یک کارشناس اقتصادی می‌گوید ارائه تسهیلات این چنینی به کمک دانش‌بنیان‌ها باعث می‌شود زنجیره ارزش محصولات توسعه یابد و خام‌فروشی در کشور کم شود.

سخن پایانی

برای توسعه و تشکیل زنجیره ارزش، به فناوری نیاز است. محصولات و کالاهای مختلف، حاصل بکارگیری فناوری هستند و بدون وجود آن، تولید و خلق ارزش ممکن نخواهد بود. مواد خام می‌تواند به کمک فناوری‌های مختلف در صنایع به محصولات با ارزش تبدیل شوند و سپس به فروش برسند.فناوری حلقه مفقوده در بسیاری از صنایعی است که به صورت بالقوه می‌توانند کالا و محصولات پر ارزش تولید کنند. سیاست‌گذاری‌ها در کشور، لازم است به گونه‌ای باشد که فناوری‌های مورد نیاز صنایع ساخته و به کار گرفته شوند. دولت و ابزارهای سیاستی باید فناوری را از طریق واردات یا حمایت از دانش بومی تامین کنند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/368er7