-
موج پناهجویان اوکراینی به مرزهای لهستان رسید

آوارگی، چهره زشت جنگ

در نخستین ساعات روز پنجشنبه گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را رسما اعلام کرد. روسیه اعلام کرد عملیات این کشور در اوکراین به‌منزله شروع جنگ نیست، بلکه اقدامی برای جلوگیری از یک جنگ در سطح جهانی است، اما بسیاری از کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپایی و امریکا بلافاصله این اقدام روسیه را به‌عنوان جنگی علیه اوکراین، محکوم و فشارهای مضاعف دیپلماتیک و اقتصادی خود بر روسیه را آغاز کردند.

اوکراین، محور نشست فوق‌العاده ۲۷ کشور اتحادیه اروپا

«کی‌یف» پایتخت اوکراین، در حالی روز شنبه را آغاز کرد که گزارش‌ها حاکی از هجوم نیروهای روس به داخل شهر بود و صدای انفجار و تیراندازی از شرق، غرب و جنوب کی‌یف به گوش می‌رسید. در این میان خبرها حاکی از آن است که دولت ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین گزینه مذاکره با مسکو را انتخاب کرده است.
اسپوتنیک نیز اعلام کرد: ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین کی‌یف، پایتخت این کشور را به مقصد شهر لویو در ۷۰ کیلومتری مرز لهستان ترک کرد.


امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم شد
سفیر ایران در اوکراین از فراهم شدن امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین به‌واسطه مجموعه‌ای از پیگیری‌ها و تلاش‌ها خبر داد. به گزارش مهر منوچهر مرادی، سفیر ایران در اوکراین، در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: خوشبختانه با پیگیری سفارت در اوکراین، تلاش همکاران وزارت خارجه، همراهی صمیمانه سفرای محترم در ورشو، بوداپست و بخارست و حمایت وزیر امور خارجه امکان خروج اتباع ایرانی از اوکراین فراهم شد. وی تاکید کرد: امیدوارم هموطنان عزیز به سلامت به دامان میهن برگردند. سفیر ایران در اوکراین در گفت‌وگویی با بیان اینکه وضعیت اتباع ایرانی در اوکراین را به‌طور جدی پیگیری می‌کند، گفته بود: هماهنگی‌هایی با تهران داشتیم تا تمهیداتی برای عبور اتباع ایرانی از مرز مولداوی و چند کشور دیگر در همسایگی اوکراین فراهم شود. مسئولان سفارت ایران در اوکراین هم وظیفه رصد تحولات و گزارش‌دهی به تهران را دارند و هم به‌طور میدانی در میان ایرانیان و دانشجویان مقیم در اوکراین حضور می‌یابند.
چهره زشت جنگ در آوارگی هزاران پناهجوی اوکراینی در مرزهای لهستان نمایان شده و گزارش‌ها از اوضاع نابسامان در مرزهای این کشور حکایت دارد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، هزاران اوکراینی خود را با پای پیاده یا با خودروهای شخصی به مرزهای لهستان رسانده‌اند و شاهدان از بروز نابسامانی در مناطق مرزی خبر می‌دهند.


در این بین سرگئی نیکیفوروف، سخنگوی دولت اوکراین جمعه شب در شبکه‌های اجتماعی از آمادگی کی‌یف برای گفت‌وگو درباره آتش‌بس و صلح خبر داد. وی با اعلام این خبر افزود: اوکراین و روسیه در حال گفت‌وگو درباره مکان و زمان مذاکره با یکدیگر هستند.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر جمعه به وقت محلی دور هم گرد آمدند تا پس از بحث و گفت‌وهای خصوصی و علنی چندروزه درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه روسیه، تصمیم‌گیری کنند که روسیه قطعنامه پیشنهادی علیه خود را وتو کرد. این سومین نشست اضطراری شورای امنیت در هفته جاری است که درباره قطعنامه‌ای علیه روسیه که خود ریاست شورای امنیت را در ماه جاری میلادی (فوریه) برعهده دارد و یکی از اعضای دارای حق وتو است، تشکیل شده است. در رأی‌گیری انجام‌شده، ۱۱ عضو از ۱۵ عضو دائم و غیردائم شورای امنیت رأی موافق، یک کشور (روسیه) رأی مخالف و ۳ کشور شامل چین، هند و امارات رأی ممتنع دادند. این قطعنامه به‌دلیل رأی مخالف روسیه که عضو دائم شورای امنیت و دارای حق وتو است، به تصویب نرسید. ۵۱ کشور نیز در بیانیه مشترکی پس از آنکه روسیه قطعنامه پیشنهادی امریکا علیه خود را در نشست شورای امنیت وتو کرد اعلام کردند موضوع حمله روسیه به اوکراین را در مجمع عمومی سازمان ملل پیگیری خواهند کرد. جرالد دارونین، وزیر کشور فرانسه اعلام کرد وزیران کشور ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا این هفته درباره وضعیت اوکراین نشست فوق‌العاده برگزار خواهند کرد. آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز پس از نشست شورای امنیت سازمان ملل و شکست قطعنامه پیشنهادی امریکا علیه روسیه درباره اوکراین با وتوی مسکو گفت: باید به صلح فرصت و شانس دیگری بدهیم. انگلیس، امریکا و کانادا نیز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری، سرگئی لاوروف وزیرخارجه و سرگی شویگو وزیر دفاع روسیه را تحریم کردند، اما خبرگزاری فرانسه به‌نقل از امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه نوشت جهان باید خود را برای جنگی طولانی در اوکراین آماده کند. این جنگ طولانی خواهد بود و تبعات طولانی‌مدت نیز خواهد داشت؛ باید آماده باشیم.


تحریم نفتی روسیه در جهان
وزیر امور خارجه اوکراین از جامعه جهانی خواست تحریم نفتی علیه روسیه اعمال کنند. دمیترو کولبا طی پیامی در توئیتر از جامعه جهانی خواست موضوع انزوای کامل روسیه از جمله ممنوعیت خرید نفت خام این کشور را در دستورکار قرار دهند. وزیر امور خارجه اوکراین در این پیام توئیتری نوشت: از جامعه جهانی می‌خواهیم به‌طور کامل روسیه را منزوی، سفرای این کشور را اخراج و ممنوعیت خرید نفت علیه مسکو را اعمال و اقتصاد روسیه را نابود کنند.
در ادامه این روند سخنگوی دولت لهستان اعلام کرد نخست‌وزیر لهستان و رئیس‌جمهوری لیتوانی با صدراعظم آلمان در برلین دیدار کرده‌اند تا درباره اعمال تحریم‌ها علیه روسیه مذاکره کنند. پیوتر مولر در پیامی در توئیتر عنوان کرد: به ابتکار نخست‌وزیر لهستان این نشست در برلین برگزار می‌شود. وی افزود: اتحادیه اروپا باید فورا یک بسته تحریم‌های سخت را علیه روسیه تصویب کند.


نگرانی از تامین گندم در جهان
رویارویی نظامی روسیه و اوکراین، بسیاری از کشورهای عربی چون مصر، لبنان و یمن را نگران تامین گندم و در پی آن بروز ناآرامی در این کشورها کرده است. اندیشکده خاورمیانه با اشاره به اینکه برای بسیاری از کشورهای عربی درگیری نظامی دو کشور روسیه و اوکراین به‌معنای نان کمتر بر سر سفره‌هاست، پیش‌بینی کرد: اگر جنگ، عرضه گندم به جهان عرب را که به‌شدت به واردات مواد غذایی وابسته است مختل کند، این بحران می‌تواند تظاهرات و بی‌ثباتی جدیدی در چندین کشور ایجاد کند.
وزیر نیرو گفت: بسیاری از طرح‌های اصلی و جدی بخش آب کشور دچار تعطیلی و رکود شده بود.


علی‌اکبر محرابیان در جریان بازدید از موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در جمع خبرنگاران افزود: تعطیلی و رکود در این پروژه‌ها مشکلات زیادی به همراه داشته است. به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های ما سرعت دادن به اجرای طرح‌های آبی کشور است که در این باره در چند ماه اخیر طرح‌ها و پروژه‌های اصلی شناسایی شده‌اند. وزیر نیرو گفت: در بودجه ۱۴۰۱ منابع خیلی خوبی تخصیص داده شده که امید است با این تخصیص‌ها این پروژه‌ها فعال شوند.
محرابیان ادامه داد: با فعال شدن و به بهره‌برداری رسیدن این طرح‌ها بخش قابل‌توجهی از مشکلات بخش شرب و کشاورزی سامان خواهد یافت. وی یکی دیگر از برنامه‌های محوری خود در بخش آب را اصلاح و تقویت نظام حکمرانی آب برشمرد. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: باید از منابعی که مدیریت می‌شوند بتوان به‌نحو مطلوب استفاده کرد.
محرابیان افزود: در دولت قبل، پروژه‌های انتقال آب و پایاب آب برای بحث کشاورزی متوقف شده بود که ضروری است منابع کشور چه در بودجه و چه منابع بخش خصوصی و صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یابد.
وی درباره تعرفه‌های برق هم خاطرنشان کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیش‌بینی شده تعرفه برق افرادی که بالاتر از الگوی مصرف استفاده می‌کنند، به صورت پلکانی افزایش داشته باشد.
وزیر نیرو افزود: نکته اول این است که کسانی که پایین‌تر از الگو مصرف می‌کنند مشمول افزایش نرخ نمی‌شوند و افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی با رعایت الگوی کم مصرف چه در بحث برق و چه بحث آب مشمول قبض رایگان می‌شوند.
محرابیان در پاسخ به ارسال لیست افراد تحت پوشش گفت: در این موضوع حوزه با حوزه متفاوت است و باید بررسی شود، اما به محض ارسال لیست افراد ما برای قبض رایگان ابلاغ خواهیم کرد و منتظریم دستگاه متولی فهرست را ارسال کند.
وی درباره تعرفه‌های بخش آب هم گفت: ما آیین‌نامه این بخش را تدوین و به دولت ارسال کردیم و در دستور تصویب است که به‌زودی مصوب خواهد شد.


وزیر نیرو گفت: براساس این آیین‌نامه افرادی که زیر الگو مصرف می‌کنند هیچ نگرانی ندارند و افرادی که بالای الگو مصرف می‌کنند باید مصرف خود را کاهش دهند تا مشمول افزایش نرخ نشوند.
محرابیان خاطرنشان کرد: در بخش آب ما مصارف غیرضروری از جمله استخرها، فضای سبز، شست‌وشوی خودرو و... داریم که باید پرهیز شود. مردم تحمل نمی‌کنند آبی که با اختصاص بودجه فراوان و با خطوط انتقال طولانی منتقل و در یک فرآیند سخت تصفیه می‌شود و به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد در مصارف غیرضروری مصرف شود.
وی افزود: از اول ۱۴۰۱ در یک برنامه خیلی جدی جلوی مصارف غیرضروری گرفته خواهد شد، زیرا مردم خواستار این مسئله هستند. محرابیان درباره مدیریت سدها گفت: در این زمینه در چارچوب اصلاح نظام حکمرانی آب در ۶ ماه گذشته مدیریت سدها خیلی متحول شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*