-
کد خبر: 107245
تاریخ انتشار: 1402/12/22 18:31

شیوه صحیح نشستن جلوی پیانو

پیانو یکی از سازهای جذابی است که به طور تقریبی بیشتر افراد به نواختن آن علاقه دارند اما نواختن پیانو پیش نیازهایی دارد که نباید آن‌ها را دست کم گرفت.
شیوه صحیح نشستن جلوی پیانو

پیانو یکی از سازهای جذابی است که به طور تقریبی بیشتر افراد به نواختن آن علاقه دارند اما نواختن پیانو پیش نیازهایی دارد که نباید آن‌ها را دست کم گرفت. برای مثال نشستن صحیح جلوی پیانو یکی از اولین و مهم‌ترین مراحل یادگیری پیانو است. در صورتی که نتوانید جایگاه مناسب خود را پشت این ساز بیابید، بدون شک توانایی نوازندگی شما نیز کاهش می‌یابد و کیفیت صدای پیانو چندان دلنشین نخواهد بود، در ضمن شما نیز به هنگام نواختن اذیت می‌شوید. بنابراین نحوه صحیح نشستن جلوی پیانو از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورتی که در محل مناسب بنشینید، دست‌ها و بدن شما نیز در جایگاه خوبی قرار می‌گیرند و شما می‌توانید از صدای ساز خود نهایت لذت را ببرید. فراموش نکنید اگر جلو پیانو به درستی ننشینید، به مرور زمان گردن، کمر و سایر عضلات درگیر شما دچار آسیب می‌شوند و شما احساس درد شدیدی خواهید داشت. در ضمن عدم صحیح نشستن جلو پیانو نوازنده را خیلی زود خسته می‌کند. از این رو برای اینکه با نحوه صحیح نشستن جلو پیانو آشنا شوید، راهنمای زیر را دنبال کنید.

چطور جلوی پیانو بنشینیم؟

فرقی ندارد شما یک نوازنده خبره هستید یا به تازگی نواختن پیانو را شروع کرده‌اید، همچنین تفاوتی ندارد شما قصد خرید یک پیانو نو را دارید یا برای خرید پیانو دست دوم اقدام کرده‌اید، در هر حال باید به طرز نشستن خود جلو پیانو اهمیت دهید. مدل نشستن شما به توانایی نوازندگی‌تان یا نوع پیانویی که دارید، هیچ ارتباطی ندارد.

اولین مسئله به هنگام نشستن پشت پیانو، راحت بودن است. شما باید بر روی صندلی پیانو خود احساس راحتی داشته باشید. در ضمن پاهایتان بر روی زمین قرار بگیرد و آویزان نباشد. حالا نوبت به دست‌های شما می‌رسد که باید حالت خمیده داشته باشند. فراموش نکنید، کلاویه پیانو شما باید در ارتفاع مناسبی از سطح زمین قرار بگیرد.

در واقع به هنگام نشستن و نواختن پیانو، دست‌ها و ساعد شما باید به صورت موازی قرار بگیرند. یکی دیگر از مسائل مهمی که باید به آن توجه کنید، قوز نکردن است. هرگز پشت پیانو قوز نکنید؛ زیرا با این کار کمر و گردن شما آسیب زیادی می‌بینند. پیانو زدن یکی از لذت‌های زندگی شما محسوب می‌شود، بنابراین با اشتباه نشستن پشت این ساز، لذت خود را کم نکنید.

در نهایت اینکه برای درست نشستن جلوی پیانو توصیه می‌کنیم به سمت لبه صندلی بروید تا بتوانید به تمام قسمت‌های ساز دسترسی داشته باشید و البته انعطاف بدنتان نیز در قسمت لبه بیشتر خواهد بود، در صورتی که بدین گونه بنشینید، برای تنظیم پیانو خود نیز خیلی دردسر نخواهید داشت. 

نکات مربوط به نحوه نشستن جلو پیانو

علاوه بر موارد و نکاتی که در بالا ذکر شد، شما باید جوری روی صندلی پیانو بنشینید که فشاری به بدنتان وارد نشود. به عبارت دیگر دسترسی مناسب داشتن به تمام کلیدها باعث می‌شود بدن شما در راحت‌ترین حالت ممکن خود قرار بگیرد و فشاری را متحمل نشود. در ادامه برخی از نکات اصلی در مورد نشستن روی نیمکت پیانو را به طور خلاصه نام می‌بریم:

  • جوری روی نیمکت بنشینید که وسط پیانو قرار بگیرید.
  • خیلی سمت چپ یا راست نیمکت ننشینید.
  • موقعیت خود را جوری تنظیم کنید که به اکتاوها دسترسی داشته باشید.
  • صندلی خود را خیلی به پیانو نزدیک قرار ندهید.
  • صندلی خود را خیلی دورتر از پیانو نگذارید.
  • جوری بنشینید که دست‌هایتان به کلاویه پیانو برسد و شما مجبور نباشید بدن خود را خم کنید.
  • ارتفاع صندلی خود را تنظیم کنید.
  • از صندلی‌های ثابتی استفاده کنید که ارتفاع استاندارد دارند.
  • جوری روی صندلی بنشینید که دست‌هایتان موازی با کلیدهای پیانو قرار بگیرند.
  • به شکلی پشت پیانو قرار بگیرید که با دست‌هایتان و کلیدهای پیانو زاویه 90 درجه‌ ایجاد شود.
  • فشار زیادی به دست‌های خود وارد نکنید.
  • فاصله بدن خود را با کلاویه‌های پیانو بین 25 تا 40 سانتی‌متر تنظیم کنید.
  • پاهای خود را بر روی زمین قرار دهید.
  • صندلی خود را تا حدودی نزدیک پدال قرار دهید تا پای شما کشیده نشود.
  • مچ دست خود را به هنگام نواختن پیانو در منعطف‌ترین حالت قرار دهید.
  • انگشتان دست خود را به حالت خمیده بر روی کلیدها بگذارید.

درست نشستن جلوی پیانو چه اهمیتی دارد؟

در صورتی که جلوی پیانو خود به درستی ننشینید، بدون شک کیفیت نوازندگی شما کاهش می‌یابد و همچنین با گذر زمان احساس خستگی شدیدی خواهید داشت. می‌توان گفت درست نشستن جلو پیانو یکی از مهم‌ترین مسائل مربوط به نواختن پیانو است. همان‌طور که از فواید یادگیری پیانو باخبر هستید، اگر پشت این ساز درست ننشینید، با معایب آن نیز روبرو خواهید شد.

در واقع اصول فیزیکی مربوط به نشستن پشت پیانو بر روی کیفیت نوازندگی شما تاثیر بسزایی دارد؛ زیرا تسلط شما بر روی ساز تحت تاثیر نحوه نشستن‌تان خواهد بود. در صورتی که به درستی پشت پیانو بنشینید، نه تنها تسلط کافی بر روی ساز دارید، بلکه احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

با رعایت اصول فیزیکی ذکر شده در بخش‌های قبلی دست و کمر یا پای شما هرگز دچار آسیب، درد و کوفتگی نمی‌شود. متاسفانه اشتباه نشستن پشت پیانو می‌تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد و حتی باعث آرتروز گردن شود. به خاطر داشته باشید، رعایت نکردن این اصول فیزیکی باعث می‌شود شما خیلی زود خسته شوید و نتوانید نواختن به این ساز را در طولانی مدت ادامه دهید.

بهتر است دست‌های خود را به هنگام نواختن پیانو به حالت قوس‌دار درآورید تا در این صورت دست‌هایتان دیرتر خسته شوند یا هرگز دچار کوفتگی دست نشوید. با این کار شما به راحتی می‌توانید کلاویه‌های سفید و سیاه پیانو خود را فشار دهید.

برای نواختن پیانو صندلی بهتر است یا نیمکت؟

یکی از رایج‌ترین سوالاتی که افراد برایشان پیش می‌آید، مربوط به صندلی مناسب پیانو است. با‌توجه به اطلاعات به دست آمده، نوع صندلی شما خیلی در نحوه نشستن‌تان تاثیرگذار نیست. از این رو شما می‌توانید با توجه به سلیقه و علاقه یا بودجه خود از صندلی و نیمکت پیانو استفاده کنید.

قبل از اینکه خرید خود را تکمیل کنید، بهتر است در فروشگاه مورد نظر بر روی صندلی پیانو و نیمکت آن بنشینید تا بفهمید که کدام یک برای شما گزینه بهتری خواهد بود. در ادامه هر یک از این جایگاه‌ها را بیشتر معرفی خواهیم کرد:

  • صندلی پیانو یکی از استانداردترین صندلی‌ها و مخصوص پیانو ساخته می‌شود، در ضمن یک بالشتک در محل نشستن آن قرار دارد. برخی از این صندلی‌ها دارای قابلیت تنظیم ارتفاع هستند. توجه داشته باشید این صندلی‌ها برای هم‌نوازی گزینه خوبی نیستند؛ زیرا فضای کافی برای نشستن دو نفر را نخواهند داشت.
  • نیمکت‌های پیانو دارای 60 سانت ارتفاع و 90 سانت عرض هستند. عرض زیاد این نیمکت‌ها به شما کمک می‌کند تا هنگام نواختن پیانو به راحتی جابجا شوید. در ضمن نیمکت برای هم‌نوازی دو نفره نیز گزینه مناسبی خواهد بود.

سخن پایانی

در صورتی که نکات و اصول فیزیکی ذکر شده در این راهنما را رعایت کنید، هرگز به دلیل نواختن پیانو دچار درد و ناراحتی نمی‌شوید. پس می‌توانید برای مدتی طولانی به نوازندگی خود ادامه دهید و از پیانو نواختن خود نهایت لذت را ببرید. توجه داشته باشید درست نشستن پشت پیانو شما را هرگز خسته نمی‌کند، فقط کافی است طبق نیاز و شرایط فیزیکی خود بهترین صندلی یا نیمکت را انتخاب و خریداری کنید و سپس برای نواختن پیانو دست به کار شوید.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xxykb