پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 - 09 May 2024
کد خبر: 104245
تاریخ انتشار: 1402/11/18 11:17

کاربرد زغال در پزشکی

شاید برای شما نیز جالب باشد که کاربرد زغال در پزشکی چه تأثیری بر درمان انواع بیماری‌های مختلف دارد. بی‌شک تاکنون از زغال برای روشن کردن آتش و یا هرگونه موارد دیگر استفاده کرده‌اید اما زغال فعال یک درمان فوق‌العاده برای بسیاری از بیماری‌های مختلف مانند مسمومیت های ناشی از داروها و مواد شیمیایی است.
کاربرد زغال در پزشکی

کاربرد زغال در پزشکی

شاید برای شما نیز جالب باشد که کاربرد زغال در پزشکی چه تأثیری بر درمان انواع بیماری‌های مختلف دارد. بی‌شک تاکنون از زغال برای روشن کردن آتش و یا هرگونه موارد دیگر استفاده کرده‌اید اما زغال فعال یک درمان فوق‌العاده برای بسیاری از بیماری‌های مختلف مانند مسمومیت های ناشی از داروها و مواد شیمیایی است.

با استفاده از زغال فعال می‌توان به‌راحتی سموم را از معده دفع کرد و اثر مسمومیت را در معده کاهش داد. زغال فعالی که بدین منظور در موارد پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد، زغال یا کربن فعال است که دارای موارد مصرف و مکانیسم متفاوت است.

نکته بسیار مهم: به هیچ عنوان بدون مشورت پزشک متخصص از روش هایی که در این مقاله ذکر می‌شود استفاده نکنید.

مکانیسم کاربرد زغال در پزشکی

قبل ‌از این ‌که به بحث در مورد فواید و کاربرد زغال در پزشکی بپردازیم، بهتر است با نحوه عملکرد آن آشنا شویم. زغال در دمای بالا و با استفاده از گاز گرم می‌شود تا حفره‌های میکروسکوپی بر روی سطح آن ایجاد شوند.

جالب است بدانید که زغال فعال به‌هیچ‌عنوان توسط روده جذب نشده و بدون تغییر به آن می‌رسد. زغال دارای بافت متخلخل و بار الکتریکی منفی است، درنتیجه می‌تواند مولکول‌هایی که دارای بار مثبت مانند سموم و گازهای مختلف هستند را به خود جذب کند.

زمانی‌که مایعات و گازها از داخل زغال فعال عبور می‌کنند به آن جذب می‌شوند. در نتیجه می‌توان گفت سموم موجود در روده جذب زغال شده و از طریق مدفوع نیز دفع می‌شوند. استفاده از این نوع داروی موثر تأثیر زیادی در کاهش نفخ دارد.

زغال فعال در کنار فواید و مزایای بسیار خود، در صورت مصرف زیاد دارای عوارض جانبی است. همچنین باید به تداخلات دارویی نیز توجه کنید که باعث کاهش اثربخشی بینظیر زغال فعال برای درمان انواع بیماری مختلف نشوند.

انواع کاربرد زغال در پزشکی

کاربرد زغال در پزشکی مربوط به انواع حیطه‌ها و زمینه‌های مختلف درمانی است. معمولاً از زغال فعال برای درمان غیراختصاصی اورژانسی مانند مسمومیت ناشی از داروها و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. مسلم است که انواع دیگر زغال، مانند زغال فشرده به هیچ عنوان چنین کاربردی نداشته و مصارف خاص خود را دارند و حتی درآمد تولید زغال فشرده بسیار هم بالاست اما اصولا با زغال فعال تفاوت هایی دارد.

همان‌ طورکه در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، این دارو می‌تواند به‌راحتی سموم موجود در معده را جذب کرده و آن را از طریق مدفوع دفع کند. همچنین بهترین این درمان برای اسهال و سوءهاضمه است.

از دیگر مواردی که می‌توان در آن از زغال فعال استفاده کرد، درمان اووردوز با برخی از انواع داروهای تجویزی مانند آسپرین، آرام‌بخش‌ها و استامینوفن است. با توجه به مطالعات انجام‌شده با مصرف پنجاه تا صد گرم زغال فعال تنها پس ‌از پنج دقیقه از مصرف زیاد دارو می‌توانید مانع از جذب آن شوید.

درحقیقت می‌توان گفت این نوع دارو تنها در یک ساعت اول پس ‌از مصرف زیاد دارو تأثیر فوق‌العاده‌ای از خود نشان می‌دهد. اما با توجه به مطالعات جدید، این نوع محصول حتی پس ‌از یک ساعت اول نیز می‌تواند تأثیر بسزایی در درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف داشته باشد.

تقویت عملکرد کلیه

زغال فعال می‌تواند باعث کاهش مواد زائد درون کلیه‌ها شود، درنتیجه باعث افزایش عملکرد آن‌ها می‌شود. به ‌همین دلیل است که استفاده از این دارو برای افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن کلیوی پیشنهاد می‌شود. کلیه‌های سالم دارای فیلتراسیون خون بسیار فوق‌العاده هستند اما در مواقعی کلیه‌ها با حذف اوره و سایر سموم مشکلات جدی پیدا می‌کنند.

در این‌ صورت زغال فعال با چسبیدن به اوره و سموم کلیه می‌تواند آن‌ها را حذف کند. با مصرف زغال فعال به‌عنوان یکی از بهترین کاربرد زغال در پزشکی می‌توانید به کاهش سطح اوره و سطح مواد زائد در خون و کلیه ها کمک کنید.

کاهش سطح کلسترول

یکی از مشکلاتی که امروزه بسیاری از افراد با آن درگیر هستند، افزایش میزان کلسترول خون است. با توجه به تحقیقات انجام‌شده زغال فعال می‌تواند به‌راحتی به کلسترول و هرگونه اسید صفراوی در روده متصل شده و مانع از جذب آن شود. در طی پروژه هایی که تاکنون بدین منظور انجام شده‌اند، با مصرف بیست و چهار گرم زغال در روز می‌توانید بیست و پنج درصد از سطح کلسترول بد خون خود را افزایش دهید.

عوارض جانبی کاربرد زغال در پزشکی

کاربرد زغال در پزشکی در کنار داشتن فواید و مزایای بسیار عوارضی را نیز به‌همراه دارد. در صورت مصرف زیاد این محصول ممکن است با عوارض جانبی آن برخورد کنید. موارد زیر از جمله عوارض جانبی استفاده از زغال در پزشکی با اندازه بسیار زیاد هستند. البته این موارد با شرایط افراد متفاوت خواهد بود.

  1. باد کردن شکم
  2. یبوست
  3. آپاندیس
  4. تغییر رنگ دندان به‌ صورت موقتی
  5. انسداد روده
  6. تغییر رنگ مدفوع به سیاه
  7. تغییر رنگ دهان به سیاه به ‌صورت موقت
  8. استفراغ
  9. خراش قرنیه در صورت تماس مستقیم
  10. نارسایی تنفسی

تداخلات دارویی زغال در پزشکی

توجه داشته باشید که در کنار استفاده از داروهای متشکل از زغال فعال، با تداخلات دارویی آن نیز آشنایی لازم را داشته باشید. کاربرد زغال در پزشکی زمانی تأثیر خود را نشان می‌دهد که با تمامی تداخلات دارویی و نکات مهم در مورد آن آشنا باشید.

  • به ‌هیچ ‌عنوان داروهایی مانند لفلونامید و تریفلونومید با زغال فعال استفاده نکنید چراکه باعث کاهش اثرات آن می‌شوند.
  • افزودن هرگونه مواد طعم‌دهنده مانند لیموناد، شیر، مارمالاد و یا بستنی به آن می‌تواند باعث کاهش اثربخشی فوق‌العاده آن شود. به‌هیچ‌عنوان از این‌گونه مواد در محلول زغال فعال استفاده نکنید. معمولاً در کودکان برای تجویز دارو از این نوع مواد طعم‌دهنده استفاده می‌شود.
  • در برخی افراد ممکن است مصرف زغال در پزشکی باعث بروز تهوع و استفراغ شود.
  • در صورت مصرف متداوم این دارو در کودکان زیر سه سال به‌منظور رفع ناراحتی‌های گوارشی سوءتغذیه ایجاد می‌شود.
  • آلومینیوم ام‌جی و آلومینیوم ام‌جی اس از داروهای هم‌گروه زغال هستند که می‌توانید برای درمان بیماری‌های مربوط به معده و روده از آن‌ها استفاده کنید.

توصیه‌های دارویی کاربرد زغال در پزشکی

در هنگام استفاده از زغال در پزشکی باید به موارد زیر توجه کنید:

  1. دارو را در ظروف دربسته نگه‌داری کنید.
  2. اگر با شربت ایبکا مسموم شده‌اید پس‌از استفراغ از این دارو استفاده کنید.
  3. استفاده طولانی‌مدت از این دارو باعث ایجاد نفخ شده و به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.
  4. مصرف زیاد این دارو باعث سیاه شدن رنگ مدفوع می‌شود اما از لحاظ دارویی اهمیت چندانی ندارد.
  5. بهتر است این دارو را هم‌زمان با سایر داروهای دیگر مصرف نکنید.

سخن پایانی

کاربرد زغال در پزشکی برای درمان بسیاری از بیماری‌های مختلف مانند هرگونه مسمومیت و بیماری‌های کلیوی اهمیت بسیار زیادی دارد. زغال فعال یکی از بهترین داروهایی است که کمترین عوارض جانبی را دارد و به‌راحتی می‌تواند هرگونه سم را از بدن پاک کند. شرکت سازه ابتکار ارشد یکی از بهترین تولید کنندگان ماشین‌آلات تولید زغال، تأمین مواد اولیه و صادرات باکیفیت‌ترین زغال های فعال است که خود در این زمینه فعالیت مستقیم دارد.

این شرکت انواع زغال‌های مختلف مانند زغال فشرده، زغال فلافل و زغال حبه ای را تولید می‌کند و از بهترین انواع زغال‌های فعال برای تهیه داروهای پزشکی استفاده می‌کند. تمامی زغال‌های تولیدشده توسط این شرکت از کیفیت بالایی برخوردار هستند و به‌دلیل تقاضای زیاد به‌عنوان یک محصول صادراتی به کشورهای دیگر نیز ارسال می‌شوند. با مصرف زغال فعال می‌توانید سلامت بدن خود را افزایش دهید.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xx6jb