-
فرصت‌ها و چالش‌های رویداد ورزشی قطر برای ایران بررسی شد

وقت‌کشی ایران در حاشیه جام‌ جهانی

جام جهانی قطر بیست‌ودومین جام جهانی فوتبال محسوب می‌شود.

جام جهانی قطر بیست ‌ ودومین جام جهانی فوتبال محسوب می ‌ شود. این مسابقات از ساعت 19:30 روز 29 آبان در 8 ورزشگاه و 5 شهر کشور قطر برگزار خواهد شد. این نخستین جام جهانی محسوب می ‌ شود که یک کشور از جهان عرب میزبان آن است و همچنین بعد از جام جهانی ۲۰۰۲ ، دومین ‌ بار است که جام جهانی در آسیا برگزار خواهد شد. به ‌ علاوه این جام جهانی آخرین دوره از مسابقات محسوب می ‌ شود که در آن ۳۲ تیم شرکت خواهند کرد.

میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی یک فرصت استثنایی برای کشور ایران محسوب می ‌ شود تا ظرفیت ‌ های خود را نمایان کرده و صنعت گردشگری را به ‌ شکل کاملا محسوسی توسعه بخشد. بدون ‌ شک رویدادهای مهم ورزشی همیشه فرصتی برای تکمیل زیرساخت ‌ های صنعت گردشگری محسوب می ‌ شوند. یک رویداد ورزشی جهانی مانند جام جهانی قطر که با مشارکت تعدادی از جزایر ایران برگزار می ‌ شود، یک فرصت عالی برای تکمیل زیرساخت ‌ های کشور در این جزیره ‌ ها مانند هتل ‌ ها، جاده ‌ ها، اسکله ‌ ها و از همه مهم ‌ تر نمادهای شهری و توسعه آنها محسوب می ‌ شود.

یک فرصت استثنایی برای ایران

قطر کشوری کم ‌ جمعیت و کوچک محسوب می ‌ شود که تنها یک درصد از مساحت ایران و حدود ۸ برابر مساحت جزیره قشم را دارد. مساحت کم این کشور باعث شده که احداث کردن هتل ‌ ها و ورزشگاه ‌ ها در آن با مشکل روبه ‌ رو شود، زیرا جمعیت ۳ میلیون نفری قطر نیاز چندانی به این حجم از امکانات ندارد. به ‌ همین دلیل برخی ورزشگاه ‌ ها بعد از برگزاری مسابقات جام جهانی دوباره برچیده خواهند شد. برای مثال، برخی هتل ‌ های شناور قطر برای پوشش دادن جام جهانی روی آب ساخته شدند. ۱۶ هتل که هرکدام از آنها ۱۰۱ اتاق داشته و در مجموع می ‌ توانند ۱۶۱۶ مسافر را اسکان دهند. همچنین مکان ‌ یابی آنها در نزدیکی ورزشگاه لوسیل یعنی محل برگزار شدن دیدار افتتاحیه و فینال جام جهانی قطر است و این هتل ‌ ها بعد از پایان مسابقات، برچیده خواهند شد.

در این بین با در نظر گرفتن محدودیت ‌ هایی که کشور قطر به ‌ واسطه مساحت اندک خود دارد، می ‌ توان استفاده از جزایر ایران را بهترین فرصت دانست تا به میزبانی جام جهانی قطر کمک کنند و از میزان بار و فشار این اتفاق بکاهند. جزایر ایران با توسعه زیرساخت ‌ ها می ‌ توانند گردشگری را رونق بخشیده و دیگر نیازی به برچیدن ورزشگاه ‌ ها و هتل ‌ ها در این جزایر نیست. گاهی اوقات، هزینه از بین بردن یک هتل یا ورزشگاه بیشتر از هزینه احداث، صدمات جبران ‌ ناپذیری به محیط ‌ زیست خواهد زد.

میزبانی ایران از گردشگران جام جهانی به ‌ واسطه این مسابقات پرطرفدار، یک فرصت واضح و مسلم بود که تا حد بسیار زیادی از دست رفت. صمت در این گزارش آماده ‌ سازی تمامی زیرساخت ‌ ها برای جام جهانی قطر از سوی ایران را بررسی کرده است.

کیش آماده استقبال از مسافران جام جهانی

مهدی کشاورز، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با اقدامات انجام ‌ شده برای رویداد جام جهانی به صمت گفت: به ‌ علت تشابه آب ‌ وهوایی جزیره کیش و نزدیکی فاصله با کشور قطر و داشتن زیرساخت ‌ های هتلی و گردشگری، این شهر به ‌ عنوان یکی از کانون ‌ های جذب گردشگران و هواداران فوتبال در ایام جام جهانی ۲۰۲۲ قطر معرفی شده است. برپایی رویداد جام جهانی قطر، فرصتی خوبی برای معرفی و ارائه ظرفیت ‌ های منطقه آزاد کیش است و هیات ‌ های ورزشی جزیره بر آسیب ‌ شناسی ‌ های متناوب و مهیاسازی زیرساخت ‌ ها در راستای رشد و توسعه ورزش و گردشگری ورزش مکلف هستند.

کشاورز در ادامه گفت: هواپیمایی کیش به ‌ عنوان یکی از ابزارهای منطقه آزاد کیش در صنعت گردشگری می ‌ تواند در ارائه خدمات شایسته به گردشگران از اقصی نقاط دنیا نقش ‌ آفرینی کند. باتوجه به فاصله نزدیک جزیره کیش تا قطر، در هفته ۳۶ پرواز بین ایران و قطر ‌ بر شمار پروازها افزوده خواهد شد.

فرودگاه مکانیزه میزبان گردشگران

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در راستای زیرساخت ‌ های موجود در جزیره کیش به صمت گفت: زیرساخت ‌ های جزیره کیش برای کمک به برگزاری مسابقات جام جهانی تا حدودی آماده شده است. بندرگاه کیش مجهز به یک پایانه مسافری 2طبقه به مساحت ۱۱ هزار مترمربع است که دارای 2 سالن ورودی و خروجی برای سرویس ‌ دهی به مسافران داخلی، خارجی و کارکنان شاغل در سکوهای نفتی است.

زمین ‌ های هیبریدی برای نخستین ‌ بار در کشور

وی بازسازی و احداث چمن هیبریدی برای نخستین ‌ بار در کشور به مساحت حدود ۱۰ هزار مترمربع را تلاشی در راستای آماده ‌ سازی زیرساخت ‌ ها جزیره کیش دانست. تمام مواردی که برای سرویس ‌ دهی در ایام برگزاری مسابقات جام ‌ جهانی در نظر گرفته شده و اهمیت دارد، از جمله زمین ‌ های فوتبال و سالن ‌ های بدنسازی با سرعت بسیار خوبی پیش رفته ‌ اند تا در فرصت باقیمانده بتوان استقبال خوبی را از این رویداد جهانی ثبت کرد.

آمادگی برای جذب گردشگر

سهمیه ایران در هر بازی جام جهانی ۸ هزار بلیت است و در این بخش باید رایزنی ‌ ها انجام گیرد که گردشگر و مسافر بعد از دیدن بازی از طریق کشتی یا هواپیما وارد جزیره شود و یکی از مزیت ‌ های کیش، فاصله اندک این جزیره با قطر است.

از نظر هوایی، این جزیره با دوحه تنها ۲۷۵ کیلومتر فاصله دارد و در کمتر از ۴۰ دقیقه می ‌ توان از طریق هوایی از کیش به دوحه رسید، یعنی برای دیدن یک بازی در ساعت ۶ عصر کافی است، مسافران ساعت ۴ عصر سوار هواپیما شوند تا به ‌ موقع به بازی برسند، البته از طریق دریا هم می ‌ شود از کیش به قطر رفت.

این مسیر که می ‌ تواند جذابیت ‌ های گردشگری زیادی برای گردشگران و طرفداران داشته باشد، ۶ ساعت طول می ‌ کشد. در ضمن، کیش از نظر آب ‌ وهوایی شرایطی بسیار شبیه قطر دارد که می ‌ تواند به ‌ عنوان کمپ تیم ‌ های ملی کشورهای شرکت ‌ کننده در جام جهانی هم انتخاب شود.

از فرصت جام جهانی استفاده کنیم

مرتضی افقه، کارشناس اقتصادی در رابطه با این موضوع به صمت گفت: برگزاری جام جهانی فوتبال در کشوری مثل قطر که در همسایگی ایران قرار دارد، فرصت مناسبی برای اقتصاد و گردشگری ایران بود که متاسفانه آن ‌ طور که باید برایش برنامه ‌ ریزی نشد و باتوجه به فرصت اندکی که تا شروع این رویداد مهم ورزشی باقی مانده، یک فرصت ‌ سوزی بزرگ انجام گرفته است.

وی افزود: مناطق آزاد و شهرهای جنوبی کشور، اگر آماده پذیرایی از مسافران و تماشاگران جام جهانی قطر می ‌ شدند، به ‌ طورقطع زمینه بسیار خوبی برای اشتغال و بهبود وضعیت اقتصادی در این شهرها شکل می ‌ گرفت، اما متاسفانه جز در شهرهایی مثل کیش برخی زیرساخت ‌ ها آنچنان زمینه ‌ ساز جذب تماشاگران جام ‌ جهانی نیست و باید در این مدت کوتاه روی این زیرساخت ‌ ها کار شود.

وزارت خارجه صدور ویزا را تسهیل کند

به گفته این اقتصاددان، باتوجه به شرایط ایران که در نزدیکی مرزهای دریایی کشور قطر قرار دارد، در دوران جام جهانی اگر شرایط و تمهیدات محدودی برای بهبود وضعیت به ‌ کار برده شود، به ‌ طورقطع می ‌ توانیم از ظرفیت برگزاری جام جهانی در قطر برای رشد و توسعه اقتصاد ایران استفاده کنیم.

افقه عنوان ‌ کرد: اگر بخواهیم در این فرصت باقیمانده از شرایط فراهم ‌ شده در قطر به بهترین شکل استفاده کنیم، دولت و وزارت خارجه باید وضعیت صدور ویزا را تسهیل کنند تا بتوانیم شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت حضور مسافران جهانی در قطر باشیم. هر چند، مسائل فرهنگی و مذهبی در کشور وجود دارد که روی حضور و سفر مسافران به درون کشور تاثیرگذار است.

شرایط را برای حضور تماشاگران در ایران مهیا کنیم

افقه ادامه داد: گردشگران و مسافرانی که سازگاری بیشتری با محدودیت ‌ های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی ایران دارند، اگر شرایط سفر برای آنها مهیا باشد، قطعا به ایران خواهند آمد و ما باید شرایط را برای حضور این افراد در کشور و استان ‌ های جنوبی ایران از جمله خوزستان مهیا کنیم تا بتوانیم نهایت بهره ‌ برداری را از فضای ایجادشده در جام جهانی داشته باشیم و بیشتر از این فرصت ‌ سوزی نکنیم.

دولت باید برای استفاده از ظرفیت ‌ های برگزاری جام ‌ جهانی برنامه ‌ ریزی کند تا از این فرصتی که مهیا شده، چه در صنعت گردشگری و چه در راستای بالا بردن ظرفیت ‌ های اقتصادی، حداکثر استفاده را ببرد.

اقتصاد گردشگری در کشور فراموش شده است

افقه ادامه داد: اقتصاد گردشگری یکی از مسائلی است که طی سالیان گذشته در کشور فراموش شده، اما اکنون که فرصت به این وسعت و در سطح جهانی در همسایگی ایران در حال رخ دادن است، باید نهایت استفاده از آن را داشته باشیم. باید متناسب با این شرایط و وسعت برنامه ‌ ریزی داشته باشیم و زیرساخت ‌ ها را مهیا کنیم، زیرا زیرساخت ‌ های شهرهای جنوبی کشور جز جزیره کیش، چندان برجسته و مناسب نیست و باید هرچه می ‌ توانیم زیرساخت ‌ ها را مهیا کنیم. وی در پایان گفت: در طول دهه ‌ های اخیر، فرصت ‌ های استثنایی را برای رشد شاخصه ‌ های اقتصادی کشور و استفاده از ظرفیت کشورهای همسایه از دست داده ‌ ایم.

بروکراسی ‌ های ناکارآمد و نداشتن برنامه ‌ ریزی در بخش ‌ های مختلف باعث شده تا از فرصت ‌ های این ‌ چنینی برای بهبود رفاه و معیشت مردم در کشور کمترین بهره را ببریم، اما امیدواریم شرایطی مهیا شود تا بتوانیم از ظرفیت ایجادشده درباره برگزاری جام جهانی قطر، نهایت استفاده را ببریم.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه فقط چند روز تا شروع رویداد بزرگ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر مانده است، کشور فرصت کمی برای انجام هماهنگی ‌ های لازم برای بهره ‌ برداری از این فرصت طلایی اقتصادی دارد، هرچند این کشور در طول ۱۰ سال گذشته زیرساخت و ظرفیت ‌ های لازم را متناسب با تعداد تماشاگرانی که پیش ‌ بینی شده، وارد این کشور شوند، به ‌ وجود آورده است، اما انتظار می ‌ رفت، درک این مسئله که کشور ساحلی و کوچک قطر می ‌ تواند ایران را نیز در این امر سهیم کند؛ مسئولان کشور ما را به مطالعه و برنامه ‌ ریزی برای انجام اقدامات مقتضی و توسعه زیرساخت ‌ های لازم وادارد، اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام درخور توجهی در این راستا انجام نشده و بحث مشارکت ایران در بهره ‌ برداری از فرصت بی ‌ نظیر جام جهانی قطر، در حد همان بحث و تبادل ‌ نظر باقی مانده است. این در حالی است که باتوجه به مساحت ۱۱ هزار کیلومترمربع کشور قطر که در حدود وسعت استان قم است و باتوجه به نبود تفریحات و جاذبه ‌ های متنوع و برخوردار نبودن از تنوع آب ‌ وهوایی، به ‌ طورقطع تماشاگران جام جهانی ترجیح می ‌ دهند، مدتی از اقامت 2هفته ‌ ای خود در قطر را به سفر به کشورهای اطراف اختصاص دهند. در این میان، کشور ایران از حیث برخورداری از تنوع و جاذبه ‌ های ممتاز گردشگری و همچنین فاصله اندکی که با این کشور دارد، به ‌ نظر می ‌ رسد اقبال بیشتری را در جذب تماشاگران این رویداد نسبت به سایر کشورهای همسایه قطر دارد که متاسفانه تا این زمان تحقق نیافته است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*