-

کسی خانـه نمی‌خرد!

واسطه‌های ملکی از تشدید رکود معاملات مسکن در پی کاهش انتظارات تورمی و افت توان طرف تقاضا در مهر خبر می‌دهند. بررسی‌های میدانی از ادامه کسادی بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد. رکود معاملات که از 3 ماه قبل آغاز شده تشدید شده است.

واسطه ‌ های ملکی از تشدید رکود معاملات مسکن در پی کاهش انتظارات تورمی و افت توان طرف تقاضا در مهر خبر می ‌ دهند. بررسی ‌ های میدانی از ادامه کسادی بازار مسکن شهر تهران حکایت دارد. رکود معاملات که از 3 ماه قبل آغاز شده تشدید شده است.

واسطه ‌ های ملکی می ‌ گویند محدودیت ‌ های اینترنت هم منجر به کاهش معاملات ملک شده است.

سرعت رشد قیمت ‌ ها نیز با رکود معاملات به ‌ طور چشمگیری کاهش یافته و به صفر متمایل شده است؛ کما اینکه رشد ماهانه نرخ مسکن شهر تهران در شهریور ۱ . ۱ درصد بود که پایین ‌ ترین رقم از اردیبهشت تاکنون محسوب می ‌ شود.

باوجود تورم ۴۲ درصدی شهریور، رشد نرخ نهاده ‌ های ساختمانی و کاهش ۴۶ درصدی ساخت ‌ وساز در تهران، پیش ‌ بینی اغلب کارشناسان این بود که بازار ملک در نیمه دوم امسال با ثبات همراه باشد. اما در حال ‌ حاضر هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن کم ‌ تحرکند و نوعی آرامش در این بازار حکمفرماست.

نگاهی به آمار بازار مسکن شهر تهران در 6 ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ روند کاهشی معاملات از خرداد به بعد را نشان می ‌ دهد؛ به ‌ گونه ‌ ای که در فروردین ۳۴۲۷ معامله، اردیبهشت ۱۰ هزار و ۴۹۰ معامله، خرداد ۱۳ هزار و ۸۷۴ معامله، تیر ۱۰ هزار و ۲۹۴ معامله، مرداد ۷۸۲۵ معامله و شهریور ۶۰۳۳ معامله انجام شده است.

ضرورت ثبات نسبی در بازار مسکن

مهدی روانشادنیا، کارشناس بازار مسکن در تحلیل شرایط موجود به ایسنا گفت: برای ثبات نسبی بازار مسکن می ‌ توان دو دلیل عمده عنوان کرد؛ اولا خرید مسکن در استطاعت همه اقشار نیست. در نتیجه برخی گروه ‌ ها از این بازار خارج می ‌ شوند. در چنین شرایطی نرخ اسمی مسکن افزایش می ‌ یابد، اما همپای تورم رشد نمی ‌ کند که به ‌ معنای کاهش تدریجی نرخ واقعی مسکن است.

این کارشناس بازار مسکن تاکید کرد: نوع رفتاری که بازار مسکن دارد به این صورت است که بعد از یک دوره جهش دچار چسبندگی نرخ می ‌ شود. طی سال ‌ های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ نرخ مسکن به اندازه کافی افزایش یافته که این مانع از رشد بیشتر آن می ‌ شود، اما کاهش اسمی هم پیدا نمی ‌ کند.

روانشادنیا خاطرنشان کرد: از آذر سال ۱۳۹۶ که شروع فرآیند رشد بازار مسکن بود تا امروز متوسط نرخ خانه در شهر تهران تقریبا ۱۰ برابر شده و بازار ارز، مقداری کمتر از این عدد رشد داشته است. در واقع به اندازه ‌ ای که پول کاهش ارزش داشته، نرخ آپارتمان نیز افزایش یافته و نرخ دلاری مسکن به اندازه نرخ دلاری آذر ۱۳۹۶ است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به کاهش شدید ساخت ‌ وساز در شهر تهران گفت: بخش مسکن در ایران یکی از خصوصی ‌ ترین بخش ‌ های اقتصاد است، در حالی که در کشورهای پیشرفته این حوزه، یکی از دولتی ‌ ترین بخش ‌ ها محسوب می ‌ شود. تعیین ‌ کننده بودن بخش خصوصی در بازار مسکن ایران منجر به این می ‌ شود که با هر دوره رکود شاهد کاهش ساخت ‌ وساز باشیم و تبعات آن در سال ‌ های بعد خود را نشان می ‌ دهد.

وی تاکید کرد: تبعات کاهش ساخت ‌ وساز طبیعتا در آینده خود را نشان می ‌ دهد و ممکن است تا 2 سال آینده دوباره تحولی در فضای تقاضای بازار مسکن ایجاد شود و تعداد واحدهایی که امروز پروانه می ‌ گیرند جوابگوی نیاز بازار نباشد.

هر متر خانه در تهران ۴۳ . ۲ میلیون تومان

بنا بر این گزارش، متوسط نرخ هر متر خانه در تهران به ۴۳ . ۲ میلیون تومان رسید که افزایش ۱ . ۱ درصدی نسبت به ماه قبل و ۳۶ . ۳ درصدی در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان داد. این کمترین میزان افزایش ماهانه نرخ از فروردین امسال تاکنون بود.

درباره معاملات نیز کاهش خرید و فروش که از تیر شروع شده بود ادامه یافت. طبق اعلام بانک مرکزی، شهریور امسال ۶۰۳۳ معامله مسکن در تهران منعقد شد که از کاهش ۲۳ و ۲۲ . ۵ درصدی به ترتیب نسبت به مرداد امسال و شهریور پارسال حکایت
دارد.

رکوردشکنی پایتخت نشینان در مصرف آب

باوجود گذر از پیک مصرف آب در تابستان، همچنان رقم مصرف آب در کشور بالا است؛ تا جایی که حتی در پایتخت رکورد جدیدی از مصرف ثبت شده و از نقطه اوج در تابستان نیز عبور کرده است. در همین راستا قرار شده آب مشترکان بدمصرف قطع شود.

به ‌ گزارش ایسنا، امسال سومین سال آبی خشک و کم ‌ بارش پیاپی تهران است و این وضع تنش آبی در طول حدود ۵۰ سال گذشته در تهران بی ‌ سابقه بوده و در هیچ دوره ‌ ای پایتخت شاهد چنین شرایط خشکسالی نبوده
است.

براساس آخرین آمار میزان مصرف آب در تهران روز جمعه، ۲۲ مهر ۴۶ هزار لیتر در هر ثانیه ثبت شده که معادل مصرف ۳۰ هزار بطری آب معدنی یک ‌ ونیم لیتری در هر ثانیه است. میانگین مصرف آب پایتخت در روزهای اخیر در هر روز حدود 3 میلیارد و ۳۰۰ میلیون لیتر است، در حالی که باتوجه به ذخایر آبی موجود، تهران، شهری مقاوم در مقابل تنش آبی نیست.

براساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه و همچنین ضرورت حفاظت از منابع آب که در سال ‌ های اخیر به ‌ علت تداوم خشکسالی با محدودیت مواجه شده، آب مشترکان بدمصرف در ساعاتی از روز قطع می ‌ شود. این اقدام تا زمان اصلاح رفتار و مصرف آنان مطابق با الگو ادامه خواهد داشت.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب ‌ وفاضلاب تهران در این باره به ایسنا گفت: از نیمه مهر امسال با رصد میزان مصرف آب، برنامه قطع موقت آب مشترکان بدمصرف تهرانی در دستور کار قرار گرفت و تاکنون نیز آب تعدادی از این مشترکان در ساعاتی از روز قطع شده و اجرای این برنامه تا تغییر رفتار در مصرف آب این دسته از مشترکان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه اقدامات متعددی برای تامین پایدار آب تهران صورت گرفته و در حال انجام است، اظهار کرد: برای گذر از شرایط حال حاضر نیازمند همکاری مشترکان هستیم و این طرح نیز در همین راستا تدوین شده است. بررسی روند مصرف آب در نیمه نخست امسال در استان تهران نشان می ‌ دهد تنها ۳۷ درصد خانوارهای تهرانی الگوی مصرف آب را رعایت می ‌ کنند و سایر مصرف ‌ کنندگان در گروه ‌ های «پرمصرف» و «بدمصرف» قرار
داشته ‌ اند. براساس این آمار ۵۹ درصد مشترکان پرمصرف ‌ هستند و مصرف ۱۴ تا ۲۸ مترمکعب یعنی تا 2 برابر الگو داشته ‌ اند و 4 درصد مشترکان نیز اساسا بدمصرف به ‌ شمار می ‌ روند و مصرف آب شرب آنها از ۲۸ مترمکعب در ماه نیز فراتر رفته و بنا بر آمارها، این دسته از مشترکان به ‌ تنهایی ۱۰ درصد کل آب شرب بخش خانگی تهران را مصرف می ‌ کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*