-

برگزاری نمایشگاه در سئول مصداقی از تعارض منافع

سید جعفر تشکری هاشمیرئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران

سازمان توسعه تجارت ایران براساس تصویب ‌ نامه ‌ ای در تیر ۱۳۸۳ تشکیل شد. این سازمان یک نهاد مدیریتی در حوزه صادرات غیرنفتی است که نقش سیاست ‌ گذاری، هماهنگی، نظارت و راهبری را در این حوزه مهم برعهده دارد. کمک به توسعه بنگاه ‌ های تجاری و تنظیم مقررات مربوطه از مهم ‌ ترین وظایف این سازمان است.

توسعه صادرات غیرنفتی به ‌ عنوان تاکید مداوم رهبر معظم انقلاب اسلامی و توجه به تولید و ارتقای کیفی تولیدات کشور باید سرفصل موضوعات این سازمان باشد. به ‌ همت تولیدکنندگان کشور عزیزمان طی سال ‌ های اخیر رشد نسبتا خوبی را در عرصه ‌ های مختلف شاهد بوده ‌ ایم که همه تولیدکنندگان انتظار حمایت در عرضه کالا و خدمات خود را دارند.

بدون ‌ شک یکی از مهم ‌ ترین لوازم و عناصر اقدام برای مشتری ‌ یابی خارجی و عرضه مناسب کالا و خدمات نمایشگاه ‌ ها هستند، اما متاسفانه نوعی تصدی ‌ گری را طی سال ‌ های گذشته در صنعت نمایشگاهی شاهد بوده ‌ ایم.

سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه ‌ های بین ‌ المللی جمهوری اسلامی ایران که باید به ‌ عنوان سیاست ‌ گذاران، ناظران و هادیان این عرصه در کل کشور نقش ایفا کنند، خود به برگزارکننده نمایشگاه بدل شده و به ‌ دلیل استقرار در مرکز نمایشگاهی مستقر در خیابان سئول عملا در حوزه نمایشگاهی شاهد تعارض منافع جدی هستیم که از دولت انقلابی سیزدهم انتظار می ‌ رود راه گذشته را طی نکند.

در حوزه مطالبات مردمی در شهر تهران نیز گلایه ‌ ها و اعتراضات مکرر مردمی از ترافیک ناشی از برگزاری نمایشگاه ‌ ها در سطح شهر را شاهد هستیم؛ حال آنکه در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا با جایابی مناسب تلاش شده، برگزاری نمایشگاه ‌ ها معضلات شهری رقم نزند.

در بسیاری از کشورهای دنیا عملا مسئولیت انتخاب محل برگزاری و کلیه امور مرتبط با نمایشگاه ‌ ها با مدیریت شهری است. براساس همین تفکر براساس استانداردهای بین ‌ المللی نمایشگاه بین ‌ المللی شهر آفتاب ساخته و آماده شد. شاید برپایی نمایشگاه کتاب در سال ۱۳۹۵ که به ‌ علت انتقال سریع نمایشگاه مربوطه با استفاده از سالن ‌ های چادری مهیای آن نمایشگاه شد و زمان کوتاه آماده ‌ سازی با اشکالاتی مواجه شد که گرچه در همان زمان و به ‌ فوریت رفع شد اما این امر دستاویزی شد برای تخریب این نمایشگاه توسط رقیب جدی آن. البته کوتاهی فاحش مدیریت شهری گذشته نیز مانع رشد و تکمیل فازهای تکمیلی آن شد.

شایان ذکر است همزمان با بارندگی بی ‌ سابقه اخیر که متاسفانه موجب آبگرفتگی و سیل در بسیاری از نقاط کشور از جمله امامزاده داوود شد، نمایشگاه بین ‌ المللی صنعت به بهترین شکل ممکن در محل نمایشگاه بین ‌ المللی شهر آفتاب برگزار شد.

شورای اسلامی شهر تهران در دوره جدید اهتمام جدی برای انتقال نمایشگاه ‌ ها به شهر آفتاب دارد و در این راستا از هیچ کمکی به مجموعه شهرداری تهران دریغ نخواهد کرد و به ‌ واسطه وظیفه ذاتی در دفاع از حقوق شهروندان با تکمیل فازها و ساخت سالن ‌ های جدید که با بخش خصوصی در حال پیگیری است، به هیچ وجه اجازه برگزاری نمایشگاهی را در سال آتی در سئول نخواهد داد.

سرمایه هنگفتی که طی سال ‌ های گذشته از بیت ‌ المال در شهر آفتاب صرف و کار استانداردی که آغاز شده، باید به نهایت خود برسد و هم ‌ اکنون انگیزه و پیگیری لازم در مجموعه شهر آفتاب برای به ثمر نشاندن زحمات گذشته وجود دارد.

پیش از این نیز تذکراتی درباره برگزاری برخی نمایشگاه ‌ های پرمخاطب توسط بخش ‌ هایی از شهرداری تهران در محدوده ‌ های مختلف شهری مثل پارک گفت ‌ وگو، هتل المپیک و... داده شده که تکرار موارد مشابه حتما با تذکرات، پیگیری و اقدامات قانونی شورای شهر مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*