یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 14245
تاریخ انتشار: 1401/01/21 01:57

اقدامات ایران‌خودرو در مسیر تحقق فرمان رئیس‌جمهور

تکمیل خودروهای ناقص و تجاری کردن آنها یکی از موضوع‌های مهم ماه‌های پایانی سال گذشته بود. سید ابراهیم رییسی در بازدیدی سرزده از انبار یکی از شرکت‌های خودروساز ضمن تاکید بر تکمیل خودروهای ناقص فرامینی هشت‌ماده‌ای را در راستای تحقق سخنان مطرح شده ازسوی رهبر معظم انقلاب صادر کرد. در ادامه وزیر صنعت، معدن و تجارت بازدیدهایی را برای پیگیری روند انجام فرامین از شرکت‌های خودروساز داشت. سیدرضا فاطمی‌امین با حضور در شرکت ایران‌خودرو، ضمن بازدید مجدد از پارکینگ اصلی، بر کاهش قابل‌توجه خودروهای دارای کسری قطعه در این شرکت صحه‌گذاری کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای دومین بار پس از صدور فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهوری در حوزه خودرو، از گروه‌ صنعتی ایران‌خودرو بازدید و دستورهای لازم برای تسریع در فرآیند تحویل و ترخیص خودروهای تولیدی این مجموعه را صادر کرد.

به‌گزارش ایکوپرس، در خلال این بازدید، مدیرعامل و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو توضیحات لازم درباره وضعیت فعلی خودروهای کف پارکینگ‌ها و تکمیل و تجاری‌سازی آن ارائه کردند. 

سیدرضا فاطمی‌امین، ضمن بازدید از پارکینگ اصلی‌، سالن مونتاژ و مرکز تحقیقات، طراحی و‌ تکوین محصول، روند حمل و تحویل خودروهای ایران‌خودرو و فرآیند کاهش خودروهای کف پارکینگ‌ها را بررسی کرد.

وی با مناسب خواندن اقدامات ایران‌خودرو در اجرای فرامین رئیس‌جمهوری، گفت: کاهش خودروهای پارکینگ ایران‌خودرو به ۱۵ هزار دستگاه در پایان فروردین‌، فراتر از فرمان صادر شده و بسیار مناسب است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر نظارت بر فرآیندهای کیفی محصولات، افزود: با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، مطالبه کیفیت ازسوی خودروساز به راحتی امکان‌پذیر خواهد بود. در این زمینه لازم است رده‌بندی سازندگان و ردیابی قطعات نیز با دقت دنبال شود.

ادامه روند تکمیل خودروها

در ادامه مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این بازدید گفت: با تامین قطعات، روند تکمیل خودروها سرعت گرفته و در نخستین روز حضور کارگران در کارخانه در سال جدید، ۴۵۰۰ خودرو تکمیل و آماده عرضه به مشتریان شد.

وی افزود: تعهدات معوق به مشتریان در ۱۵ اردیبهشت به‌روز خواهد شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو گفت: پایان سال گذشته با افزایش عرضه توانستیم سبب کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد شویم. خطیبی، افزایش مدت گارانتی محصولات به ۳ سال یا ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش را گامی دیگر در جهت تحقق دستورات هشت‌گانه رئیس‌جمهوری دانست و گفت: با هماهنگی صورت گرفته، افزایش گارانتی مشمول خودروهایی که در سال ۱۴۰۰ با مدل ۱۴۰۱ تحویل شده نیز می‌شود. وی افزود: محصول دو پروژه ۱۲۵K و ۲۱TF نیز سال آینده وارد بازار خواهد شد. چرخه توسعه پروژه ۲۱TF که به‌تازگی مصوب شده، طبق استاندارد تعریف شده ۱۸ ماه خواهد بود که در صنعت خودرو کشور اتفاق بی‌نظیری به‌شمار می‌رود. 

او تصریح کرد: همکاری با دانش‌بنیان‌ها اساس فعالیت‌های ایران‌خودرو است و با توسعه همکاری‌ها، در این مسیر نیز برنامه‌های مختلفی به اجرا گذاشته خواهد شد. وی گفت: برای پروژه‌ها و حتی مزایده و مناقصات نیز اولویت با شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

 مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: رده‌بندی سازندگان برای مجموعه موتور شامل اکسل، موتور و گیربکس در حال تکمیل است و EMS که جزو قطعات اصلی است در شرکت تحقیقات و طراحی موتور ایران‌خودرو (ایپکو) دنبال می‌شود. مدیرعامل ایران‌خودرو درباره ارتباط با قطعه‌سازان نیز تصریح کرد: بخش اصلی مطالبات سازندگان در اسفند سال گذشته پرداخت شده که در تلاش برای کاهش زمان پرداخت‌ها هستیم. 

 وی افزود: پروژه بزرگی برای کاهش هزینه‌های لجستیک تعریف شده که به‌طور قطع در کاهش بهای تمام شده تولید اثرگذار خواهد بود. طبق برنامه، امسال حمل ۱۵ درصد محصولات به‌صورت ریلی خواهد بود که کاهش هزینه حمل را به‌دنبال خواهد داشت. این امر با رایزنی با وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت‌های حمل برای بهره‌برداری بیشتر از ظرفیت ریلی دنبال خواهد شد.

 خطیبی انتخاب معاون کیفیت ایران‌خودرو به‌عنوان رئیس هیات‌مدیره شرکت ساپکو را مطلوب برای نظارت دقیق بر فرآیند کیفی تامین قطعات دانست و گفت: مشکلات را از سرچشمه شناسایی و رفع خواهیم کرد. وی افزود: طرح جامع تحول کیفیت را در دستور کار قرار داده‌ایم. همچنین با کاهش ظرفیت پیش‌فروش، تعداد تعهدات در حال ‌حاضر به حدود ۲۵۰ هزار خودرو کاهش یافته، در حالی که این عدد در مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۵۰ هزار خودرو بوده است. وی افزود: حمل و تحویل ۲۰ هزار خودرو در تعطیلات نوروز امسال در ایران‌خودرو بی‌سابقه بوده و روند اجرای تعهدات در شرایط مناسبی قرار دارد.

کاهش زمان انتظار خدمات 

طرح خدمات امداد نوروزی سال ۱۴۰۱ ایران‌خودرو که از ۲۵ اسفند سال گذشته آغاز شده بود در پایان روز ۱۴ فروردین امسال به پایان رسید. بابک سلاجقه، مدیرعامل شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو گفت: پیش از آغاز این طرح که طی آن ۳۲۷ نمایندگی مجاز کشیک و ۲۱۶۰ اکیپ شیفت امدادی در سراسر کشور برای خدمت‌‌‌رسانی به هموطنان در آماده‌باش کامل بودند، پیش‌بینی شده بود در هر نمایندگی به‌صورت متوسط ۱۵ خودرو به صورت روزانه پذیرش شود، اما باتوجه به افزایش حجم سفرها این ظرفیت به ۲۵ خودرو در روز افزایش یافت تا مراجعه‌کنندگان در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانند از خدمات نمایندگی‌های سراسر کشور بهره‌مند شوند. وی افزود: میانگین زمان انتظار برای دریافت خدمات امدادی امسال به ۲۴ دقیقه رسید. زمان امدادرسانی ایران‌خودرو در حالی به این عدد رسیده که در تعطیلات نوروزی سفرها به میزان ۴۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشت و با ۵۳ میلیون تردد جاده‌ای و افزایش چشمگیر حجم سفرها و ترافیک سنگین مواجه بودیم. او گفت: در ایام اجرای طرح خدمات نوروزی نسبت شکایات به خدمات ارائه شده در نمایندگی‌های ایران‌خودرو تنها ۰.۲ درصد بود و باتوجه به حساسیت بالای شبکه خدمات پس از فروش کارکنان نمایندگی‌ها نهایت تلاش خود را به‌کار بستند که مسافران نوروزی بهترین خدمات را با کیفیت و سرعت بالا دریافت کنند. مدیرعامل ایساکو افزود: همکاران ما در مرکز پاسخگویی هوشمند ایران‌خودرو به‌صورت شبانه‌روزی به تمامی تماس‌های مردمی پاسخ دادند. در نتیجه این مکالمات و ثبت درخواست امداد، بیش از ۸۰ درصد خودروها با مشاوره تلفنی یا حضور نیروهای امدادی در محل با دریافت امداد بالینی خودرو به مسیر خود ادامه دادند و تنها ۲۰ درصد خودروها به نمایندگی‌ها حمل شدند. بیش از ۴ درصد تماس‌ها و خدمات ارائه شده نیز به دارندگان خودروهایی غیر از محصولات ایران‌خودرو تخصیص یافت. سلاجقه ادامه داد: به‌منظور افزایش رضایتمندی مشتریان از شبکه خدمات پس از فروش ایران‌خودرو، در این طرح خدمات ایاب و ذهاب به محل درخواست مشتریان برای خودروهای بدون گارانتی به‌صورت رایگان ارائه شد. وی یادآور شد: برای تامین قطعات مورد نیاز طرح از ۳ ماه پیش از آغاز آن، برنامه‌ریزی مدونی صورت گرفت و ملزومات اجرای طرح، قطعات و تجهیزات مربوطه پیش از اجرا در نمایندگی‌ها توزیع شد نظارت‌های لازم نیز در طول اجرای طرح به عمل آمد.

افزایش ۱۰ درصدی تولید در فارس

مدیرعامل ایران‌خودرو فارس از افزایش ۱۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ و تحویل پیش از موعد تعهدات به مشتریان خبر داد.

عبدالرضا ملاکی گفت: در سال ۱۴۰۰ موفق به تولید ۱۹ هزار و ۴۶۲ خودرو شدیم که علاوه‌بر رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹، بیش از هدف تعیین شده سال ۱۴۰۰ بود.

وی افزود: با هماهنگی صورت گرفته، بخشی از تعهدات فروردین و اردیبهشت مشتریان را پیش از فرا رسیدن موعد آن اجرا کرده و خودروها را تحویل مشتریان داده‌ایم.

ملاکی از تکمیل تمامی خودروهای دارای کسری قطعه در این سایت تولیدی و اجرای دستورات دادستانی شیراز خبر داد و گفت: از ۱۴ بهمن طبق دستور مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ۳ هزار و ۵۵۹ خودرو به‌صورت شبانه‌روزی رفع کسری و ۲ هزار و ۴۰۴ خودرو نیز در مدت کوتاهی با هماهنگی راهور ناجا شماره‌گذاری و تحویل مشتریان شده است.

ملاکی، افزایش کیفیت را یکی از رویکردهای مهم این شرکت براساس راهبردهای گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۱ دانست و گفت: در حال تدوین برنامه ویژه برای ارتقای کیفیت محصولات و تحقق اهداف راهبردی ابلاغی در ایران‌خودرو فارس هستیم.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xq7wb