-
رفع محدودیت برق صنایع با خرید برق از بورس انرژی

«برق سبز» به کمک صنایع می‌آید

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز و آغاز معاملات برق تجدیدپذیر گفت: سرمایه‌گذاران در کمترین زمان برای دریافت انواع مجوزهای تامین مالی در بورس در صف خواهند بود و در صورتی که درخواست‌های توجیه‌پذیر ارائه شود، بازار سرمایه، ظرفیت خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه محصولات شرکت‌های برق تجدیدپذیر دارد.

«برق سبز» به کمک صنایع می‌آید

مجید عشقی با بیان اینکه این رویداد می ‌ تواند شروع زمینه سرمایه ‌ گذاری عظیمی برای آیندگان ایران باشد، اظهار کرد: توسعه انرژی تجدیدپذیر ضروری است و ما در ابتدای کار و راه هستیم. یکی از مباحث جدی جذب سرمایه در حوزه برق است. به ‌ واسطه قیمت ‌ گذاری در محصولات، شرایط سختی برای تامین مالی این صنعت ایجاد شده و به ‌ همین ‌ دلیل، امکان توسعه سرمایه ‌ گذاری در حوزه برق تجدیدپذیر نبود. وی افزود: از امروز فرصتی برای سرمایه ‌ گذاران ایجاد می ‌ شود که بتوانند برای فروش محصولات خود در این حوزه پیش ‌ بینی از بازار داشته باشند.

عشقی بااشاره به همکاری وزارت نیرو برای کاهش قطعی برق صنایع تاکید کرد: هرچند در سال ۱۴۰۰ با مشکل جدی قطعی مکرر و بدون برنامه برق صنایع مواجه بودیم و ضرر و زیان زیادی از این محل متوجه شرکت ‌ ها و صنایع شد، اما سال گذشته با کمک وزارت نیرو این قطعی برق کاهش پیدا کرد و امسال هم برنامه خوبی برای مدیریت مصرف برق صنایع، طراحی و تدوین شده است.

وی افزود: سرمایه ‌ گذاران در این حوزه با ۲ مشکل کاهش تولید در صنعت برق و قیمت ‌ گذاری و انباشت مطالبات مواجه بودند که با راه ‌ اندازی تابلو برق سبز، این مشکلات صنعت برطرف خواهد شد و ابزارهای متنوعی برای سرمایه ‌ گذاران این حوزه دیده شده است.

برنامه ریزی برای تامین برق از تجدیدپذیرها

وزیر نیرو نیز در مراسم رونمایی از تابلوی برق سبز و آغاز معاملات برق تجدیدپذیر بااشاره به ضرورت حرکت به ‌ سمت برق تجدیدپذیر اعلام کرد: طبق قانون ۲۰ درصد برق ادارات و ۵ درصد برق صنایع از برق تجدیدپذیرها تامین خواهد شد. این برق از بورس انرژی خریداری شده و با این سازکار کشش قابل ‌ توجهی در بورس انرژی و خرید از بورس انرژی ایجاد می ‌ شود.

علی ‌ اکبر محرابیان ضمن بیان این مطلب افزود: برای رفع ناترازی برق، استفاده از توان تجدیدپذیرها بهترین روش بوده و این روش اقتصادی ‌ تر از سایر روش ‌ ها از جمله برق حرارتی است. از سوی دیگر، برق تجدیدپذیر، انرژی پاک محسوب می ‌ شود و آلایندگی ندارد.

وزیر نیرو گفت: از دیگر موضوعات، مصرف آب برای تولید برق است که به غیر از روش برق تجدیدپذیر، تمام روش ‌ ها، مصرف آب قابل ‌ توجهی دارند. محرابیان تصریح کرد: از دیگر موضوعاتی که استفاده از برق تجدیدپذیر را در اولویت قرار می ‌ دهد، ناترازی انرژی در کشور است و به همین دلیل باید به ‌ سمت استفاده از انرژی پاک و برق سبز برویم.

وزیر نیرو گفت: پیش ‌ بینی می ‌ شود با راه ‌ اندازی این تابلو در بورس انرژی، سرمایه ‌ گذاری در این حوزه به یکی از پرسودترین سرمایه ‌ گذاری ‌ ها تبدیل شود. در ادامه، مشکل قیمت ‌ گذاری و انباشت مطالبات هم برای سرمایه ‌ گذاران حل خواهد شد.

تجدیدپذیرها وارد بورس می شوند

معاون وزیر نیرو نیز در آیین رونمایی تابلوی برق سبز در بورس انرژی گفت: پس از صدور پروانه احداث و مجوزهای مربوط، ساتبا با نیروگاه ‌ های تجدیدپذیر قراردادی ۲۰ ساله منعقد خواهد کرد که پس از این فرآیند، نیروگاه ‌ ها با تایید ساتبا به بورس معرفی می ‌ شوند و می ‌ توانند کد بورسی اخذ و در نهایت، برق خود را در بورس انرژی عرضه کنند.

محمود کمانی با بیان اینکه سرمایه ‌ گذاران اگر به هر دلیلی نتوانند برق خود را در بورس به ‌ فروش برسانند، ساتبا با ۷۰ درصد نرخ کشف ‌ شده در نیروگاه، مطالبات این افراد را تسویه خواهد کرد، اظهار کرد: با ورود انرژی ‌ های تجدیدپذیر به بازار بورس، دخالت دولت برای قیمت ‌ گذاری از بین خواهد رفت. همچنین، خریدار موظف است طبق مقررات بورس، به ‌ موقع هزینه را به عرضه ‌ کننده برق پرداخت کند که در همین راستا مشکل مطالبات سرمایه ‌ گذاران نیز برطرف خواهد شد.

وی با بیان اینکه پیش ‌ بینی می ‌ کنیم باوجود ایجاد فضای جدید، توسعه انرژی ‌ های تجدیدپذیر سرعت بیشتری بگیرد و افراد جدیدی وارد عرصه سرمایه ‌ گذاری در این حوزه شوند، گفت: صنایع به میزانی که برق خود را از تابلوی برق سبز خریداری کنند، در زمان پیک شامل محدودیت برق نخواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*