پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 13393
تاریخ انتشار: 1400/12/25 03:24
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مطرح کرد

تقویت حمل‌ونقل ریلی با سرمایه‌ فولاد مبارکه

تحویل ۵ دستگاه لکوموتیو از مجموع ۵۰ دستگاه لکوموتیو سفارش فولاد مبارکه، در کارخانه لکوموتیو مپنا انجام شد.


 ۵ دستگاه لکوموتیو به شرکت فولاد مبارکه تحویل داده و بخش‌های دیگر این سفارش ظرف دو ۲ آینده در اختیار بزرگ‌ترین فولادساز کشور قرار خواهد گرفت. در این برنامه محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه مهمان عباس علی‌آبادی، مدیرعامل گروه مپنا بود و پس از انجام مذاکرات و بازدید از کارخانه و خطوط تولید مپنا، طی مراسمی تحویل نخستین سری لکوموتیوهای شرکت فولاد مبارکه رقم خورد. ارزش قرارداد شرکت فولاد مبارکه و مپنا بیش از ۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده که ۱۷ بهمن امسال بین دو طرف در حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در اصفهان به امضا رسید.
تحویل ۵ دستگاه لکوموتیو از مجموع ۵۰ دستگاه سفارش فولاد مبارکه به گروه مپنا، با به‌ صدا درآمدن سوت آنها انجام شد. بدین ترتیب با برگزاری این رویداد بخشی از پروژه‌های توسعه‌ای پیشرانان پیشرفت در این شرکت عملیاتی شد.
به گزارش ایراسین، تحویل سری نخست لکوموتیوهای فولاد مبارکه نویدبخش اجرای پروژه‌های توسعه‌ای پیشرانان پیشرفت است که صنایع بزرگ کشور برای توسعه ایران اسلامی کلید زده‌اند و هم‌اکنون در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه در این مراسم از تداوم سرمایه‌گذاری این شرکت برای توسعه حمل‌ونقل ریلی کشور خبر داد.
محمدیاسر طیب‌نیا در حاشیه مراسم تحویل لکوموتیوهای خریداری‌شده این شرکت از گروه مپنا اظهار کرد: یکی از مسائل راهبردی و استراتژیک در صنعت، موضوع حمل‌ونقل است. اما در سال‌های گذشته در کشور ما سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی متناسب با رشد صنعت در حوزه حمل‌ونقل کشور انجام نشده است.


سرمایه‌گذاری برای جبران کمبودها
وی تصریح کرد: عدم سرمایه‌گذاری مناسب در این زمینه به یک گلوگاه برای صنعتی رو به رشد مانند صنعت فولاد و شرکتی پیشتاز در این حوزه مانند فولاد مبارکه تبدیل شده است چرا‌که فولاد مبارکه بیش از نیمی از نیاز فولاد کشور را تامین می‌کند و به همین دلیل به چنین زیرساخت‌هایی نیاز مبرم دارد.
طیب‌نیا عنوان کرد: فولاد مبارکه تصمیم گرفته متناسب با رشد کمی، کیفی و متوازن گروه فولاد مبارکه، در حمل‌ونقل ریلی کشور سرمایه‌گذاری داشته باشد تا بتواند بخشی از کمبودهای این حوزه را جبران کند. وی خاطرنشان کرد: گروه فولاد مبارکه یکی از بزرگ‌ترین حمل‌کنندگان مواد اولیه و محصولات در کشور است و در حوزه حمل ریلی طی سال‌های جدید با کاهش نسبت حمل ریلی به جاده‌ای مواجه شده است؛ البته این موضوع خبری خوشایند نیست و در سال‌های بعد چالشی جدی را برای فولاد مبارکه و کشور به وجود می‌آورد.


افزایش راندمان خطوط ریلی
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند این مشکل را تا حدی حل کند تقویت ناوگان لکوموتیو است تا علاوه‌بر فراهم کردن افزایش میزان استفاده از ناوگان ریلی، راندمان استفاده از خطوط ریلی را افزایش دهد.
وی تاکید کرد: فولاد مبارکه با سرمایه‌گذاری در این زمینه، در فاز اول، ٥٠ دستگاه لکوموتیو ساخت داخل را خریداری کرده تا علاوه‌بر حل مشکلات مربوط به نیروی پیشران در استفاده از راه‌آهن، از تولید داخل نیز حمایت کند.


خرید ۵۰ لکوموتیو دیگر
طیب‌نیا در ادامه یادآور شد: در صورتی که راه برای سرمایه‌گذاری در این زمینه هموار باشد تصمیم داریم ٥٠ دستگاه لکوموتیو دیگر را نیز از محصولات تولید داخل خریداری کنیم. مدیرعامل فولاد مبارکه ادامه داد: به دنبال این هستیم که برای افزایش سرعت سیر ناوگان حمل ریلی توافقاتی را با راه‌آهن انجام دهیم تا با استفاده از این لکوموتیوها و واگن‌های گروه فولاد مبارکه، مواد اولیه و محصولات را حمل کنیم. وجود قطار کامل علاوه‌بر افزایش سرعت سیر می‌تواند به استفاده از خطوط ریلی و در نتیجه افزایش درآمد راه‌آهن نیز کمک کند. وی در پایان گفت: امیدواریم با رونق این حوزه در آینده شاهد توسعه بخش‌های دیگر در خطوط ریلی کشور باشیم.


سخن پایانی
توسعه حمل‌ونقل همگام با توسعه صنایع کشور به‌ویژه در زنجیره فولاد ضرورتی برای تداوم تولید به‌ شمار می‌رود. تامین مواد اولیه در زنجیره فولاد مستلزم جابه‌‌جایی سهم قابل توجهی از مواد معدنی است. در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدف‌گذاری شده است. تولید این حجم از فولاد نیازمن حمل سنگ‌آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی است. بدون تردید منطقی‌ترین روش برای حمل چنین محصولات حجیم و سنگینی، خطوط حمل ریلی هستند چراکه از یک ‌سو امکان حمل بار را در تناژهای بالا فراهم می‌کند. از سوی دیگر، هزینه حمل ریلی در مقایسه با انتقال بار از طریق جاده به مراتب محدوتر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود سرمایه‌گذاری در بخش حمل ریلی به مراتب افزایش یابد تا ضمن توسعه صنعت حمل‌ونقل، امکانی برای تداوم تولید در سایر حوزه‌های صنعتی نیز فراهم شود.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2xj9q3