-
مذاکرات در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ادامه دارد

تداوم رایزنی‌های منظم بین تهران و مسکو

امسال هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی کار خود را آغاز کرد که در داخل کشورمان با تغییر دولت، دستورالعمل‌های جدید و البته عملگرایانه‌تری برای حضور در عرصه‌های مختلف دیپلماتیک ازسوی مسئولان مرتبط مطرح شد. برهمین اساس نیز برگزاری دیدارها و مذاکرات دوجانبه مقامات ایران با کشورهای هدف ادامه دارد.

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران که برای گفت‌وگو با مقامات روسی به مسکو رفت، در بدو ورود گفت: ادعای امریکا درباره ضرورت دسترسی آژانس به کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ ستای کرج مردود و بی‌اعتبار است. محمد اسلامی تاکید کرد: آژانس در زمینه همکاری با ایران سیاسی برخورد می‌کند.

به گزارش ایلنا، محمد اسلامی افزود: واشنگتن در جایگاهی نیست که در زمینه نحوه همکاری ایران و آژانس اظهارنظر کند. متاسفانه آژانس نیز تحت فشار امریکا و رژیم صهیونیستی، برخورد سیاسی را جایگزین همکاری فنی کرده است.

اسلامی تصریح کرد: این سفر در تداوم رایزنی‌های منظم بین تهران و مسکو و با هدف توسعه و تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای انجام می‌شود.

ملاک ایران برای بازگشت به مذاکرات

در همین راستا امیرعبداللهیان در حاشیه اجلاس وین در دیدار با وزیر امور خارجه آلمان، مذاکرات وین را برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده امریکا به تعهداتش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ توصیف کرد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران امریکایی، ملاک ایران برای بازگشت به مذاکرات را مشاهده رفتار عملی سیاستمداران و دولتمردان امریکایی دانست و تاکید کرد: ما براساس رفتار عملی بایدن تصمیم خواهیم گرفت.

امیرعبداللهیان همچنین در این جمع در موضعی مشابه ادبیات طرف‌های غربی، فرصت جبران خسارت را محدود دانست و گفت: این پنجره فرصت، برای همیشه باز نخواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به نوع رفتار دولت جدید ایران، گفت: دولت جدید ایران دولتی عملگرا است.

برای ما بیش از حرف و کلمات، میزان عمل دولتمردان امریکایی به تعهدات‌شان اهمیت دارد. این قابل قبول نیست که بایدن از یک سو از مذاکره، توافق و حتی درخواست برای مذاکره دوجانبه با ایران صحبت کند، اما سیاست‌های غلط رئیس‌جمهوری قبلی امریکا یعنی ترامپ را ادامه دهد.

وی همچنین رفتار امریکایی‌ها را تعیین‌کننده نتیجه مذاکرات برجام دانست و به سیاست‌های غلط دولت بایدن اشاره کرد و گفت: از زمانی که بایدن مسئولیت ریاست‌جمهوری را بر عهده گرفت، هیچ اقدام عملی سازنده، غیر از اظهارنظرهای متناقض از او مشاهده نشده است.

آغاز بازی برد-برد در کلوب تحریمی‌ها

در همین حال سفیر سابق ایران در ونزوئلا با بیان اینکه در کلوب تحریمی‌ها بازی برد-برد آغاز شده، گفت: اگر کشورهای تحریمی وارد سیکل کلوب تحریمی شوند، خود قدرتی خواهند شد که در بی‌اثر کردن تحریم‌ها موثر است؛ مثل سوختی که در شرایط تحریم صادرات فرآورده، به سوریه با مقصد نهایی لبنان فرستادیم.

احمد سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا تاکید کرد: در تجارت بحث سود مهم است. اهمیت ندارد که کالا به کدام مقصد می‌رود؛ هر نقطه‌ای از جهان که خریدار و سود باشد کالا به همان جا می‌رود. خوشبختانه تجارت بین ایران و ونزوئلا برای هر دو کشور سودمند بوده است.

اکنون به‌خاطر تهدید و تحریم‌های امریکا کمتر کشوری در دنیا پیدا می‌شود که رسما از ایران سوخت خریداری کند، اما ونزوئلا کشوری تحریمی است و مشکلی در این زمینه ندارد و نفت ما به‌راحتی به این کشور صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر کشورهای تحریمی وارد سیکل کلوب تحریمی شوند، خود قدرتی خواهند شد که در بی‌اثر کردن تحریم‌ها موثر است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*