-

راهنمای خرید نایلون استرچ پالت + بررسی کامل

نایلون استرچ پالت یک نوع سلفون بسته‌بندی صنعتی است که برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود و محصولی پرفروش است. در این راهنما بیشتر بخوانید.

راهنمای خرید نایلون استرچ پالت + بررسی کامل

با پیشرفت تکنولوژی، تولید مواد اولیه متنوع و دستگاه‌های به روز، در حال حاضر نایلون‌های مختلفی برای بسته‌بندی ‌‌محصولات تولید می‌‌‌شوند. نایلون استرچ که با نام‌هایی مانند سلفون و پالت استرچ هم شناخته می‌‌‌شود، یکی از بهترین نایلون‌های بسته‌بندی ‌‌است که برای ‌‌هر نوع محصولی کاربرد دارد. از یک بسته گوشت تا مبلمان و قطعات یدکی خودرو، همگی به کمک فیلم‌های استرچ بسته‌بندی ‌‌می‌‌‌شوند. البته نایلون استرچ تنوع گسترده‌ای دارد و به یک نوع خاص محدود نیست. بر همین اساس در ادامه مطلب به بررسی جزئیات بیشتری از نایلون استرچ می‌‌‌پردازیم.

images_1694597579_650181cb60f06.jpg

فیلم یا پلاستیک استرچ چیست؟

بسته‌بندی ‌‌یکی از مهم‌ترین مراحل تولید محصولات مختلف است و هر محصول نیز می‌‌‌تواند از چند مرحله بسته‌بندی متفاوت ‌‌عبور کند. در واقع از بسته‌بندی ‌‌اولیه تا نهایی یک محصول ممکن است از کارتن، جعبه پلاستیکی و در نهایت فیلم استرچ استفاده شود. استرچ؛ نوعی نایلون یا به اصطلاح پلاستیک است که به دلیل خاصیت کشسانی بالا و چسبندگی مطلوبی که دارد، از آن برای بسته‌بندی ‌‌نهایی و همچنین پالت‌بندی ‌‌محصولات مختلف استفاده می‌‌‌شود. به طور کلی سلفون استرچ که به صورت رول تولید می‌شود، دارای ویژگی‌های نامبرده در ادامه مطلب است:

  • خاصیت کشسانی بالا
  • خاصیت چسبندگی اندک ولی مطلوب
  • قابل تولید در مدل‌های رنگی و شفاف
  • امکان تولید در ضخامت و عرض‌های متنوع
  • قابل استفاده به صورت دستی و ماشینی

در حال حاضر از دو ماده اولیه اصلی پلی اتیلن و پی وی سی برای تولید نایلون استرچ استفاده می‌‌‌شود و خاصیت کشسانی انواع استرچ نیز به همین مواد مرتبط است.

images_1694597605_650181e525648.jpg

انواع نایلون استرچ

کاربرد نایلون استرچ بسیار متنوع است و از این نظر محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد. البته نکته مهم این موضوع؛ وجود تفاوت‌هایی کوچک میان انواع سلفون استرچ است. در واقع انواع نایلون استرچ که برای بسته‌بندی ‌‌محصولات مختلف استفاده می‌‌‌شوند بر اساس نوع ماده اولیه، ضخامت، عرض و غیره در یکی از گروه‌های زیر قرار می‌‌‌گیرند:

1_ استرچ صنعتی

استرچ صنعتی ضخامت بیشتری دارد، خاصیت کشسانی آن بالاتر است و بیشتر از سایر انواع استرچ چسبندگی دارد. معمولا این نوع سلفون استرچ از پلی اتیلن تولید می‌‌‌شود و به همین علت خاصیت کشسانی آن بیشتر است، زیرا پلی اتیلن یک ماده اولیه گرما نرم و کشسان است. از این نوع استرچ برای بسته‌بندی ‌‌و همچنین پالت‌بندی ‌‌محصولات تولید شده در صنایع مختلف استفاده می‌‌‌شود، ولی نه برای بسته‌بندی ‌‌مواد غذایی فاسد شدنی.

2_ استرچ غذایی

نایلونی که بر روی بسته‌های گوشت، قارچ، میوه و سبزیجات کشیده می‌‌‌شود؛ سلفون غذایی است. این نوع سلفون باید با بهترین مواد اولیه تولید شود تا سلامت مواد غذایی آسیب نبیند، ولی متاسفانه اغلب اوقات این مورد رعایت نمی‌شود. بنابراین با استفاده از سلفون غذایی که معمولا از جنس PVC تولید می‌‌‌شود؛ گرد و غبار، آب و سایر عوامل محیطی به ظرف مواد غذایی وارد نمی‌‌‌شوند.

3_ استرچ مبل

در کارگاه‌های مختلف تولید مبلمان برای نگهداری و انتقال محصولات تولید شده؛ به دور آن‌ها استرچ می‌‌‌پیچند. به این ترتیب مبلمان از کثیف شدن، پارگی و ایجاد خط و خش در امان می‌‌‌مانند. بنابراین به طور کلی از سلفون استرچ با اهداف نامبرده در ادامه مطلب استفاده می‌‌‌شود:

  • جلوگیری از ورود گرد و غبار به بسته‌بندی ‌‌اصلی محصول
  • جلوگیری از تماس آب و رطوبت با محصول
  • جلوگیری از وارد شدن خط و خش و آسیب فیزیکی به محصول
  • جابه‌جایی و نگهداری آسان‌تر

فراموش نکنید برای انتخاب یک سلفون استرچ مناسب باید تمام ویژگی‌های محصول را در نظر بگیرید.

4- استرچ سیلاژ

استرچ سیلاژ یا پلاستیک استرچ علوفه که با نام‌های نایلون بسته بندی علوفه و نایلون کشاورزی نیز در بازار شناخته می‌شود، عمدتاً برای نگهداری سیلو، یونجه و ذرت مورد استفاده قرار می‌گیرد. نایلون استرچ ارزش غذایی محتویات را حفظ و از فرایندهای تخمیر نامطلوب جلوگیری می‌کند. این محصول کاربرد صنعتی دارد و یک انتخاب عالی برای ذخیره‌سازی طولانی مدت غذای دام و طیور است.

پالت چیست؟

بهتر است بدانید در صنایع مختلف؛ محصولات تولید و بسته‌بندی ‌‌شده را به صورت چندتایی بر روی هم قرار می‌‌‌دهند تا جابه‌جایی و در نتیجه نگهداری آن‌ها آسان‌تر باشد. برای انجام این کار هم چندین جعبه و به طور کلی محصولات بسته‌بندی ‌‌شده را بر روی یک سطح یا به اصطلاح سکوی کوتاه ولی گسترده قرار می‌‌‌دهند. سپس دور تا دور محصولات را سلفون صنعتی می‌‌‌پیچند تا امکان تکان خوردن و لغزش آن‌ها از بین برود. این سطح یا سکو که در جنس‌های مختلف فلزی و چوبی تولید می‌‌‌شود را اصطلاحا پالت و سلفون به کار برده را نیز سلفون پالت می‌‌‌نامند.

نکات مهم در خرید استرچ پالت

همانطور که گفتیم استرچ پالت‌ها دارای ضخامت، کشسانی و چسبندگی بیشتری هستند. از طرفی عرض فیلم‌های سلفون پالت باید بیشتر از سایر انواع این نایلون باشد، تا به راحتی دور تا دور محصولات قرار بگیرد. بنابراین برای خرید استرچ پالت مناسب باید به موارد نامبرده در ادامه مطلب توجه کنید:

  • جنس استرچ پالت (ماده اولیه)
  • شفاف یا رنگی بودن
  • ضخامت سلفون
  • عرض استرچ
  • نوع کاربرد و مصرف
  • تعداد لایه‌های سلفون (هر چه تعداد لایه‌ها بیشتر باشند؛ کشسانی استرچ نیز بیشتر است)

بنابراین بهتر است ابتدا همه این موارد را به کمک یک کارشناس حرفه‌ای بررسی کرده و سپس تناژ مناسب را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*