-

مهاجرت و موانع و مشکلات سر راه آن

اگر شما هم قصد مهاجرت دارید یا اینکه سالهاست در خارج از کشور زندگی میکنید،‌ پس احتمالا با مهاجران زیادی هم کلام شده و برخورد داشته اید. یکی از موضوعات مهمی که در حوزه مهاجرت مطرح می شود، موانع و مشکلاتی هستند که مهاجران با آنها مواجه میشوند.

مهاجرت و موانع و مشکلات سر راه آن

یادگیری قوانین کشور

آگاهی از قوانین کشور میزبان، امری است که برای همه مهاجران واجب و ضروری است. با یاد گیری قوانین یک کشور، میتوان درک کرد که نحوه انجام امورات در یک کشور می توانند بسیار متفاوت تر از سایر کشورها باشد.

به عنوان مثال،‌ هنگام مهاجرت به کانادا، به روش‌های مختلف و متنوعی که وجود دارد،‌ یکی از رایج ترین دلایل ریجکتی ویزای کانادا ، عدم پایبندی به الزامات و قوانین مختص درخواست ویزاست. این بدان معناست که مهاجران باید در طول فرآیند مهاجرتی خود، قبل از شروع زندگی جدید در یک کشور دیگر، از قوانین و مقررات مختص آن کشور آگاهی داشته باشند.

کووید ۱۹

امروزه محدودیت ها و قوانین مختص پاندمی کووید ۱۹ ، بطور کامل صنعت مسافرت را درگیرد خود کرده است. حتما قبل از مهاجرت، بررسی کنید که آیا کشوری که قصد سفر به آنرا دارید به مسافران اجازه عبور از مرزهای خود را میدهد یا خیر. همچنین بهتر است از قوانین و محدودیت های کرونایی آن کشور نیز اطلاع داشته باشید.

بهتر است از تعداد موارد ابتلا به بیماری کرونا و محدودیت های توسط دولت در کشور مقصد شما اعمال می شود نیز باخبر باشید. از طرفی،‌ حتما ماسک به تعداد کافی همراه خود داشته باشید و پس از رسیدن به مقصد، حتما فاصله ی مجاز را با افراد حفظ کنید.

موانع زبانی

جای تعجبی ندارد که بزرگترین مشکلی که اکثریت مهاجران در هر کشوری با آن مواجه هستند،‌ موانع زبانی است. توانایی برقراری ارتباط و تعامل داشتن با دیگران، از هر جنبه ای بر زندگی ما تاثیر میگذارد. از محل کار و تحصیل گرفته، تا مسیریابی و خرید، یادگیری زبان رسمی کشور مقصد بسیار ضروری است. هم آمریکا و هم کانادا بیش از یک زبان رسمی دارند (اسپانیایی و فرانسوی). در مورد کانادا نیز زبان فرانسوی جزو زبان های رسمی کشور است که دولت آنرا به رسمیت میشناسد و برای کار زندگی و سرمایه گذاری در کانادا در قسمت های فرانسوی زبان این کشور بهتر است به زبان فرانسه مسلط باشید. با این حال، هر کشوری را که برای مهاجرت انتخاب میکنید باید بدانید که یادگیری حداقل یکی از زبان های رسمی آن کشور،‌ جزو ضروریات است.

استخدام-اشتغال

مانع بعدی که بر سر راه بسیاری از مهاجران تازه وارد به هنگام شروع یک زندگی جدید در یک کشور جدید قرار میگیرد، پیدا کردن شغل مناسب است. همانطور که پیشتر نیز گفته شد، برخورداری از مهارت های زبانی در یافتن شغل مناسب، بی تاثیر نیست. چرا که از شرکت های بین المللی گرفته تا سازمان های دولتی، همگی ممکن است با کمبود مترجم مواجه باشند. البته بطور کلی با در نظر گرفتن فاکتورهایی نظیر اعتبار مدرک تحصیلی و سابقه کار، پیدا کردن شغل میتواند بسیار دشوار باشد چرا که برخی از کارفرمایان هم هنگام استخدام نیروی کار، هموطنان خود را در اولویت قرار می دهند یا اینکه اتباع خارجی را استخدام نمی کنند.

مسکن

یکی از موارد ضروری برای هر مهاجری که به کشوری جدید نقل مکان میکند، تامین مسکن است. علاوه بر موانع زبانی که میتواند مشکلات زیادی را برای مهاجرین ایجاد کند، عدم آشنایی با نحوه ی عملکرد بازار مسکن در کشور جدید نیز میتواند مشکلات متعددی را بر سر راه مهاجرین قرار دهد. تحقیقات قبلی بوسیله ی اینترنت در مورد بازار و وضعیت مسکن در کشور مقصد، میتواند به شما در این امر کمک کند.

سازمان های دولتی و خصوصی متعددی نیز در این حوزه فعالیت دارند که میتوانند به شما مشاوره ارائه دهند و حتی شاید طرح و برنامه های خاصی نیز برای تامین مسکن مهاجران تازه وارد داشته باشند.

سطح دسترسی به خدمات

خدماتی که عدم دسترسی به آنها میتواند مشکلات جدی برای هر مهاجری ایجاد کند عبارت است از: خدمات بهداشتی و درمانی، خدمات مشاوره حقوقی و دسترسی به خدمات سلامت روان یا خدمات رفاهی اجتماعی. موانع زبانی، دوباره میتواند بخشی اساسی از این مشکل باشد. از طرفی، تحقیق و دانش قبلی میتواند دسترسی به انواع خدمات در کشور جدید را برای شما آسانتر کند. در اکثر کشورها میتوانید با ادارات و سازمان های مرتبط با خدمات اجتماعی تماس بگیرید تا به شما کمک کنند.

مسائل حمل و نقل

دسترسی به حمل و نقل می تواند ضروری باشد زیرا دسترسی به آموزش و اشتغال را بسیار آسان تر می کند. مهاجران در این زمینه در دو سطح با مشکلات خاصی روبرو هستند. دسترسی به سیستم حمل و نقل عمومی بسیار ضروری است چرا که میتواند رسیدن به محل کار یا تحصیل را آسان تر کند. مهاجران از دو جنبه در این زمینه مشکل دارند.

تفاوت های فرهنگی

این مورد جزو اولویت ها نیست و مطمئنا موانعی مانند زبان، مسکن، شغل، حمل و نقل نسبت به آن در اولویت هستند. اما با این حال، بسیاری از مهاجران اعلام میکنند که تفاوت‌های فرهنگی جزو مواردی است که در بدو ورود آنها به یک کشور جدید، به میزان زیادی برو آنها تاثیر میگذارد. این تفاوت فرهنگی میتواند جنبه های متفاوتی اعم از از آداب و رسوم اجتماعی گرفته، تا موضوعات مهم تری مانند نگرش نسبت به جنسیت، تنوع مذهبی، قومیت و جنسیت را در برگیرد که همگی میتوانند در یک کشور جدید بسیار متفاوت باشند.

تنش در روابط

مهاجرت به خارج از کشور، به همان اندازه که مزایایی دارد، معایبی نیز بهمراه خواهد داشت. شما بقدری مشغول برنامه ریزی، بسته بندی وسایل، جابجایی و استقرار در کشور جدید هستید که اکثرا این امر بر روابط شما با خانواده و دوستانتان تاثیر منفی میگذارد. از طرفی، دوری از خانواده و عزیزان میتواند بسیار سخت و دشوار باشد. این مورد هم یکی از رایج ترین مشکلاتی است که مهاجران با آن روبرو میشوند.

شرایط و موقعیت های زیادی میتوانند روابط شما را تحت فشار قرار دهند. برای مثال استرس حاصل از ایجاد کسب و کار جدید یا از دست دادن یک فرصت شغلی، همگی میتوانند بر روابط شما تاثیر بگذارند. اگر هم بهمراه خانواده مهاجرت کرده باشید فراموش نکنید که ممکن است فرزندان شما از بودن در یک محیط جدید و از رفتن به مدرسه و یافتن دوستان جدید، احساس ناراحتی بکنند.

نگرانی در مورد امور مالی

این مورد هم یکی دیگر از شایع ترین موانعی است که مهاجران با آن روبرو میشوند. اگر خانه ای برای سکونت پیا نکنید ممکن است با گشت وگزار در بازار ملک و املاک در یک کشور جدید، بیشتر احساس تنهایی و ناراحتی بکنید. اما فراموش نکنید که میتوانید از همفکری با همکاران یا سایر مهاجران نیز راح حل های خوبی پیدا کنید. بهتر است ابتدا خانه ای در محله ی مد نظرتان اجاره کنید تا با خوبی ها و بدی های این محله بیشتر آشنا شوید ونسبت به آن شناخت پیدا کنید. این امر به شما در پیدا کردن بهترین مکان برای خرید کمک میکند. همچنین باید هنگام زندگی در خارج از کشور، مخارج و بودجه ی خود را نسبت به تفاون نرخ ارز آن کشور تنظیم کنید. همچنین ممکن است با چالش های دیگری در امور مالی مانند پرداخت مالیات روبرو شوید. پس بهتر است از قبل تحقیق کنید تا قبل از ورود به کشور جدید بدانید که باید چه کارهایی انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*