-
خبر رویترز از مذاکرات وین بازار طلا را ریزشی کرد

افت شبانه نرخ سکه

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد توافق در مذاکرات وین برای احیای برجام می‌تواند به‌زودی به‌دست آید. به گزارش ایرنا به‌گفته این مقام آگاه متن مذاکرات بسیار، بسیار نزدیک به توافق نهایی است.

آخرین خبرها حاکی از مثبت بودن رایزنی‌ها در وین است و گفته می‌شود احتمال رسیدن به یک توافق هسته‌ای بیش از هر زمان دیگری وجود دارد. چند روز پیش نیز حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران راهی مونیخ شد و در بدو ورود به آلمان گفت: ما به توافق خوب و دست‌یافتنی بسیار نزدیک هستیم. برخی از معامله‌گران بازار دلار، سفر وزیر امور خارجه به مونیخ را زیر ذره‌بین قرار داده و می‌گویند احتمالا امیرعبداللهیان بعد از مونیخ به وین خواهد رفت. نرخ سکه و طلا در هفته پایانی بهمن ۱۴۰۰ به‌دلیل همپوشانی کاهش نرخ ارز داخلی با رشد بهای اونس جهانی ثابت و می‌توان گفت بازار آرام بود. سکه طرح جدید روز ابتدایی هفته را با افزایش ۳۵۰ هزار تومانی آغاز کرد و با رقم ۱۲ میلیون تومان معامله شد. این روند کاهشی ادامه یافت تا پس از خبر رویترز روز گذشته به ۱۱میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسید.
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در تشریح بازار طلا و سکه هفته آخر بهمن گفت: هفته گذشته نرخ اونس جهانی طلا افزایش شدیدی داشت و به‌طور متوسط حدود ۶۰ دلار رشد را ثبت کرد.
محمد کشتی‌آرای اظهار کرد: خلاف افزایش بهای اونس جهانی، نرخ ارز روند نزولی داشت و باتوجه به کاهش نرخ ارز افزایش بهای اونس جهانی پوشش داده شد؛ بنابراین تغییرات نرخ فلز زرد بسیار مختصر بود. وی افزود: حباب سکه در آخرین هفته بهمن تغییری نداشت و ۱۵۰ هزار تومان بوده است؛ از همین رو می‌توان گفت گرچه هفته گذشته نرخ اونس جهانی طلا افزایش داشت و نرخ ارز کاهش یافت. نرخ سکه و طلا در کشور از روال ثابتی برخوردار بود و نسبت به هفته‌های گذشته تغییری نداشت. به‌گفته نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران داد‌وستدها طی هفته گذشته روال عادی داشت و عرضه و تقاضا مناسب بود و می‌توان گفت معاملات نسبت به هفته‌های پیش بهتر بوده است.
کاهش نرخ طلا به دنبال کاهش نرخ دلار
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر گفت: در معاملات نخستین روزهای این هفته بهای طلا و سکه به‌دلیل کاهش نرخ ارز، با افت بیشتری همراه شده است.
محمد کشتی‌آرای همچنین با اشاره به افت نرخ ارز به‌ویژه دلار در بازار اظهار کرد: درحال‌حاضر بهای انواع طلا و سکه در بازار تهران با کاهش همراه است، این در حالی است که نرخ جهانی طلا به‌دلیل تعطیلی بازار جهانی فلزات گرانبها بدون تغییر در سطح ۱۷۹۸ دلار به ازای هر اونس قرار دارد. کشتی‌آرای در ادامه با تاکید بر اینکه قیمت‌ها در بازار تحت تاثیر اخبار مثبت مذاکرات احیای برجام در وین با افت همراه شده، اظهار کرد: درحال‌حاضر هر قطعه سکه تمام طرح قدیم به نرخ ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله می‌شود. همچنین نرخ هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) با اندکی کاهش به ۱۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.
اونس جهانی هم حریف بازار داخلی نشد
طبق تحلیل نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، در یک هفته اخیر باوجود افزایش نرخ طلا در بازارهای جهانی، بازارهای داخلی روندی ریزشی به خود دیده‌اند. در حقیقت افزایش نرخ اونس جهانی نتوانست مانع از کاهش نرخ سکه و طلا در بازارهای داخلی شود؛ بر این اساس سکه و طلا مجدد ارزان شدند، این در حالی است که در یک هفته اخیر حباب سکه تغییرات زیادی داشته است.
نایب رئیس اتحایه طلا و جواهر تهران ادامه داد: تغییرات نرخ ارز به‌عنوان شاخص عمده قیمت‌گذاری سکه و طلا در بازارهای داخلی این فلزات تاثیر بسیاری داشته و سبب شد افزایش نرخ اونس جهانی نتواند عاملی بر افزایش نرخ سکه و طلای داخلی باشد. نشانه‌ها و اخبار مثبت پیرامون مذاکرات وین و مهم‌تر از آن، آزادسازی بسیاری از منابع مالی ایران و همچنین مدیریت بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز، باعث شد نرخ ارز در تمام بازارها از جمله بازار متشکل ارزی، سامانه نیما، بازار ارز آزاد و... با کاهش همراه باشد. طی یک هفته اخیر نرخ هر دلار امریکا با کاهش قابل‌توجهی همراه بوده است. وی تاکید کرد: کاهش نرخ ارز منجر به تغییرات کاهشی در بازار سکه و طلای داخلی شده و همان‌طور که اشاره شد، افزایش نرخ اونس جهانی طلا مانع کاهش نرخ سکه و طلا نشد و عامل نرخ ارز تاثیر بیشتری در نرخ سکه و طلای داخلی داشت.
تغییرات بسیار حباب سکه
نایب رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران با بیان اینکه حباب سکه، باتوجه به افزایش نرخ اونس جهانی و کاهش نرخ ارز در داخل، تغییرات بسیاری در روزهای مختلف هفته داشته، گفت: حباب سکه در اواسط هفته به ۸۰ هزار تومان که پایین‌ترین حد آن بود، رسید اما در سایر روزها سکه برای کاهش نرخ مقاومت داشت و حباب آن هم نوسان‌های افزایشی را تجربه کرد؛ در مجموع براساس آخرین معاملات هفته، حباب سکه در محدوده ۲۰۰ هزار تومان قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و ایام نوروز و از سوی دیگر باتوجه به اینکه برخی افراد سکه را با قیمت‌ها بالاتر از نرخ فعلی بازار خریداری کرده‌اند و نسبت به عرضه مقاومت دارند، عرضه به بازار و فروش توسط مشتریان کمتر است؛ بنابراین به‌اعتقاد بنده متناسب با کاهش نرخ ارز، هنوز نرخ انواع سکه کاهش نداشته‌ و همچنان انواع قطعات سکه دارای حباب هستند.
سخن پایانی
باتوجه به اخبار مثبت مذاکرات و اقدام جدید امریکا شاهد کاهش نرخ ارز در بازارهای متشکل ارزی، معاملات نیمایی و آزاد بودیم که در نهایت به کاهش نرخ طلا و سکه نیز انجامیده است. در یکی، دو سال اخیر، بازار ارز و طلا بیشتر تحت تاثیر تحریم‌ها و خروج امریکا از برجام و در نتیجه افزایش نرخ دلار بود و متناسب با افزایش نرخ دلار، نرخ طلا و سکه نیز افزایش می‌یافت، اما از نیمه‌های سال ۹۸ به این سو، نرخ طلا و سکه بیشتر تحت تاثیر متغیرهای سیاسی، اقتصاد جهان و شیوع کرونا بوده است. این بار نیز موضوع برجام و اقدام جدید ایالات متحده منجر به شکل‌گیری روند نزولی در این بازار شده است.
در آخرین مورد نیز با انتشار خبر رویترز مبنی بر دست یافتن به متن پیش‌نویس احیای توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، بازارهای دارایی در ایران به‌ویژه بازار آزاد ارز به‌هم ریخت. رویترز در گزارش خود مدعی آزادسازی تمام پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و البته تبادل زندانیان امریکایی در ایران پس از توافق هسته‌ای شده بود؛ موضوعی که بلافاصله با واکنش منفی دستگاه دیپلماسی ایران مواجه شد و مقامات وزارت خارجه وجود این پیش‌نویس را تکذیب کردند.
همزمان با این گزارش رویترز، روزنامه «هاآرتص» نیز از احتمال امضای قریب‌الوقوع توافق هسته‌ای خبر داده و نوشته بود این توافق جدید تفاوت چندانی با نسخه قبلی برجام ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*