-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->مرضیه احقاقیکارشناسان از تاثیر توافقات احتمالی بر صنایع‌معدنی می‌گویند

رفع گلوگاه‌های توسعه‌یافتگی

کشور ما در طول سال‌های گذشته با محدودیت در روابط بین‌المللی روبه‌رو بوده؛ همین موضوع نیز موانعی را در مسیر توسعه عملکردی صنایع ایجاد کرده است.

رفع گلوگاه‌های توسعه‌یافتگی

کشور ما در طول سال‌های گذشته با محدودیت در روابط بین‌المللی روبه‌رو بوده؛ همین موضوع نیز موانعی را در مسیر توسعه عملکردی صنایع ایجاد کرده است. دشواری ورود تکنولوژی‌های نوین، چالش‌های ساختاری در مسیر واردات و صادرات، عدم جذب سرمایه و... مهم‌ترین مشکلاتی هستند که بر عملکرد صنایع معدنی سایه افکنده است. بسیاری معتقدند با تغییر شرایط و برقراری تعاملات بین‌المللی میان ایران و سایر کشورها می‌توان به توسعه عملکردی صنایع امید داشت.

توسعه تولید نزدیک است

محمد حیدرزاده، فعال صنعت سرب و روی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: سال‌ها تحریم و محدودیت در روابط بین‌المللی میان ایران با سایر کشورها به گلوگاه اصلی توسعه‌یافتگی صنایع معدنی در کشور بدل شده است. به‌طور خلاصه باید اذعان کرد که برقراری روابط سازنده میان ایران با سایر کشورها، امکان صادرات و واردات را در حوزه‌های مختلف صنعتی تسهیل و توسعه تولید را ممکن می‌کند. در همین حال، امکان جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی‌های نوین را به کشور فراهم می‌کند. وی افزود: در طول سال‌های گذشته و باتوجه به ظرفیت‌های غنی معدنی و انرژی در کشور، صنایع معدنی متعددی در کشور احداث شده و توسعه یافته‌اند. ظرفیت‌سازی در صنایع مختلف معدنی به‌مراتب بیش از نیاز کشور بوده و در نتیجه چنانچه قرار باشد از تمام این ظرفیت‌ها استفاده شود، باید بخشی از این محصولات روانه بازارهای جهانی شود. به‌طبع صادرات و فروش محصولات صنایع‌معدنی کشور در شرایط عادی و به دور از هر نوع محدودیتی، مطلوب خواهد بود؛ هرچند باید امکانات مناسبی برای بهبود روابط بانکی شکننده میان ایران و سایر کشورها فراهم شود. حیدرزاده گفت: در ادامه انتظار می‌رود با اجرای اقدامات و بسترسازی مناسب، همچنین جلب اعتماد صاحبان سرمایه در سطح بین‌المللی، امکان جذب سرمایه خارجی به کشور تسهیل و فراهم شود؛ به‌ویژه آنکه نبود سرمایه کافی یکی از دلایل اصلی توسعه‌نیافتگی و بی‌توجهی به ظرفیت‌های معدنی کشور است. حال چنانچه در موقعیت کنونی فرصتی برای جذب سرمایه خارجی به کشور فراهم آید، می‌توان این چالش و کاستی را برطرف کرد.

این فعال صنعت سرب و روی افزود: اعتماد طرف‌های خارجی به تضمین منافع‌شان در ایران از عوامل موثر بر جذب سرمایه خارجی به کشور است. ثبات در شرایط اقتصادی و سیاسی از مهم‌ترین دلایل جذب سرمایه به یک بخش است؛ بنابراین با اصلاح شرایط موجود، شاهد حضور صاحبان سرمایه در کشور خواهیم بود. وی در ادامه گفت: در طول سال‌های گذشته و باتوجه به شرایط تحریمی روند واردات قطعات، تجهیزات، مواد اولیه و... با چالش و دشواری روبه‌رو شده بود. این واردات به‌شدت هزینه‌بر شد و نیاز تولیدکنندگان را به سرمایه در گردش افزایش داد. حال با تغییر شرایط امکانی برای رفع این کمبود نیز مهیا خواهد شد.

حیدرزاده گفت: البته باید اقرار کرد صنایع کشور در دوران تحریم از حرکت نایستادند، اما این صنایع به‌ویژه در بخش سرب و روی ظرفیت‌های به‌مراتب بالاتری برای تولید دارند. چنانچه این ظرفیت‌ها به‌ کار گرفته شود، زمینه بهبود در عملکرد این صنایع فراهم خواهد شد. توان فناوری، نیروی ارزان کار، ظرفیت‌های معدنی، انرژی ارزان و... همگی زمینه‌ساز توسعه حداکثری در صنایع سرب و روی کشور هستند. این توسعه اثرات مثبتی را در روند اقتصادی کشور خواهد داشت، موقعیت‌های شغلی متعددی را ایجاد می‌کند و در نهایت به ثروت‌آفرینی منتهی می‌شود.

وی در پایان تاکید کرد: از مجموع موارد یادشده، باید این‌طور نتیجه گرفت که اصلاح ارتباطات ایران با دنیا نخستین قدم در مسیر بهبود شرایط صنعتی و اقتصادی است؛ هرچند امید می‌رود سیاست‌های داخلی نیز به‌گونه‌ای تنظیم شود که امکانی برای بهره‌مندی از این فرصت فراهم شود.

بهبود و ارتقای تولید

عزیز قنواتی، فعال صنعت فولاد در گفت‌وگو با صمت درباره بهبود روابط میان ایران و سایر کشورها در سایه رفع تحریم‌ها و اثرات آن بر عملکرد صنایع اظهار کرد: باوجود اینکه در طول سال‌های گذشته پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در بخش معدن و صنایع معدنی حاصل شده، اما همچنان در برخی حلقه‌های تولید به‌ویژه در بخش اکتشاف و استخراج با ضعف روبه‌رو هستیم. این ضعف از پایین بودن سطح فناوری نشأت می‌گیرد و نبود تعاملات بین‌المللی در سایه تحریم‌های طولانی‌مدت آن را تشدید کرده است. این فعال صنعت فولاد افزود: درحال‌حاضر، بیشتر کشورهای دارنده ذخایر معدنی برای بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها به‌سمت استفاده از ذخایر عمیق رفته‌اند. چنانچه امکان سرمایه‌گذاری و همکاری مشترک با طرف‌های خارجی و ورود تجهیزات و دانش نوین معدنکاری در کشور فراهم شود، می‌توان بر این ضعف غلبه کرد. در ادامه نیز می‌توان بهره‌گیری از دانش روز دنیا در سایه تعاملات بین‌المللی، فرآیند تولید را بهبود بخشید و حتی زمینه کاهش نرخ تمام‌شده را فراهم کرد. وی در ادامه تاکید کرد: البته تمامی فعالان بخش معدن و صنایع‌معدنی کشور در طول سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند، با تکیه بر توان داخلی، در مسیر توسعه و ارتقای تولید گام بردارند. این صنایع با محدودیت‌های موجود سازگار شده و از توان داخلی برای بومی‌سازی استفاده کرده‌اند. فولادسازی را باید یکی از موفق‌ترین صنایع کشور در طول این سال‌ها دانست. همان‌طور که ایران اکنون در رتبه دهم فولادسازی دنیا قرار دارد و در همین حال می‌تواند با ارتقای ظرفیت و تولید فولادسازی، این رتبه را هم بهبود بخشد. حال اگر روابط ما در سطح جهانی در شرایط نرمالی ادامه پیدا کند، می‌توانیم از آخرین فناوری‌های روز دنیا بهره بگیریم. قنواتی گفت: فولاد ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده و به همین سبب در دنیا شناخته‌شده است. همین موضوع نیز زمینه تسهیل فروش فولاد ایران را در بازارهای جهانی فراهم می‌کند. حال با بهبود روابط مالی میان ایران و سایر کشورها، هزینه‌های تحمیلی ناشی از دوره تحریم کاهش خواهد یافت و امکانی برای توسعه بیشتر این صنعت فراهم می‌شود.

سخن پایانی

سال‌ها محدودیت در روابط بین‌المللی میان ایران و سایر کشورها گلوگاه اصلی توسعه‌نیافتگی صنایع معدنی در کشور بوده است. حال برقراری روابطی سازنده میان ایران با سایر کشورها، امکان صادرات و واردات را در حوزه‌های مختلف صنعتی تسهیل و توسعه تولید را فراهم می‌کند؛ در همین حال امکان جذب سرمایه خارجی و تکنولوژی‌های نوین را به کشور ایجاد می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*