چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 01 May 2024
کد خبر: 103142
تاریخ انتشار: 1402/11/01 06:56
هفتمین دوره ممیزی عملکرد HSE ایمیدرو برگزار شد

کاهش حوادث و آلایندگی در معدن و صنایع‌معدنی

همایش هفتمین دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران واحدهای تابعه این سازمان همچون دوره‌های قبلی، با هدف شناسایی نقاط ضعف و تهیه و اجرای برنامه بهبود در راستای سیاست‌های کلان ایمیدرو و درنهایت، دستیابی به چشم‌انداز هدف صفر برگزار شد.
کاهش حوادث و آلایندگی در معدن و صنایع‌معدنی
عکاس: آیدا فریدی

همایش هفتمین دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران واحدهای تابعه این سازمان همچون دوره‌های قبلی، با هدف شناسایی نقاط ضعف و تهیه و اجرای برنامه بهبود در راستای سیاست‌های کلان ایمیدرو و درنهایت، دستیابی به چشم‌انداز هدف صفر برگزار شد. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه همواره و به‌طور مستمر جلساتی برای پیگیری عملکرد واحدهای زیرمجموعه و تابعه در بخش سلامت، ایمنی و محیط‌زیست (HSE) داریم و این مهم به‌طور مستمر مورد پایش قرار می‌گیرد.

رشد ۶۰ درصدی عملکرد واحدهای تابعه ایمیدرو در HSE

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو اعلام کرد: نتایج ممیزی عملکرد HSE مدیران ۵۰ واحد تابعه این سازمان، نشان می‌دهد که رشد عملکرد مجموع شرکت‌ها نسبت به سال گذشته به ۶۰ درصد ارتقا یافت.

به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، ولدخانی افزود: با توجه به رشد عملکرد در دوره هفتم، انتظار است در امسال با همکاری واحدهای تابعه، اهداف پیش‌بینی‌شده را با رویکرد جدید دنبال کنیم.

سیر اجرای برنامه ممیزی

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو درباره سیر اجرای برنامه ممیزی سطح عملکرد HSE مدیران واحدهای تابعه این سازمان گفت: نخستین برنامه ممیزی عملکرد این حوزه، در سال ۹۶ بوده که ۲۹ واحد ممیزی شده‌اند. سال دوم ۳۸ واحد، سال سوم ۴۱ واحد، سال‌های چهارم و پنجم ۴۴ واحد و همچنین، سال‌های ششم و هفتم ۵۲ واحد ممیزی شدند.

وی ادامه داد: متوسط امتیاز واحدهای ممیزی شده در ۵ دوره نخست (طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹) به ترتیب ۱۶۸، ۱۸۲، ۲۰۵، ۲۵۴ و ۳۰۶ امتیاز بود. در دوره ششم و هفتم نیز، متوسط امتیازهای دریافتی به ترتیب ۲۸۳ و ۲۸۷ امتیاز بود.

نخستین‌های ممیزی هفتم

ولدخانی با اشاره به اقدامات انجام‌گرفته در هفتمین دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران تابعه ایمیدرو برای نخستین بار گفت: در این دوره، بهره‌بردار واحد احیای مستقیم فولاد قائنات به‌صورت مستقل ممیزی شد. همچنین، واحدهای طلای هیرد و سرب و روی ملوند برای نخستین بار ممیزی شدند.

وی ادامه داد: در این دوره، عملکرد HSE مجتمع خراسان جنوبی (حنار) و کاغذ آهکی پل‌دختر به‌صورت پیش ممیزی اجرا شدند.

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو خاطرنشان کرد: از امسال، نرم‌افزار ممیزی عملکرد به‌صورت برخط را با همکاری بخش آی.تی این سازمان با هدف سرعت عمل بیشتر ممیزی، دقت بیشتر و گزارش‌گیری برای ایجاد قابلیت مشاهده واحدها از میزان پیشرفت خود، اجرا کردیم. وی افزود: خودارزیابی نرم‌افزار موجب شد تا روند سختگیرانه تری نسبت به گذشته داشته باشیم و پاسخگویی به اعتراض واحدها نیز با سهولت بیشتری انجام شود.

ولدخانی بابیان اینکه در هفتمین دوره ممیزی عملکرد HSE مدیران واحدهای تابعه، ۵۳ نفر سرممیز و ممیز و به میزان ۲۲۴ نفر روز ممیزی صورت گرفت، تصریح کرد: در ۵ دوره نخست (۹۶ تا ۱۴۰۰)، سطح‌بندی رتبه‌ها به‌صورت عالی، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی ضعیف بود اما در دوره ۵ ساله دوم، این سطح‌بندی با انجام تغییراتی به سطح عالی سه ستاره، عالی دوستاره و عالی تک‌ستاره، خوب، متوسط، ضعیف و غیرقابل‌قبول گروه‌بندی شد. وی ادامه داد: عملکرد واحدها در دوره هفتم، ۵۴ درصد در سطح عالی، خوب و متوسط و در دوره ششم ۵۲.۷ درصد در سطح عالی، خوب و متوسط بوده‌اند که این موضوع حاکی از رشد ۱.۹۳ درصد طی دوره اخیر است.

میزان ارتقای عملکرد حوزه‌های HSE

مدیر بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست ایمیدرو با اشاره به میزان ارتقای عملکرد حوزه‌های HSE واحدهای تابعه گفت: در بخش آموزش، سطح عملکرد از ۵۹.۷۳ درصد دوره ششم به ۷۱.۷۳ درصد در دوره هفتم و در بخش زیرساخت‌ها، از ۶۲.۷۸ درصد دوره ششم به ۶۷ درصد دوره هفتم و در بخش ایمنی از ۵۳.۷۲ درصد (دوره ششم) به ۵۷ درصد (دوره هفتم) ارتقا یافت.

وی ادامه داد: در بخش بهداشت و محیط‌زیست نیز سطح عملکرد در دوره هفتم به ترتیب ۵۴ درصد و ۵۳ درصد بود.

حوادث و آلایندگی صفر

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو اعلام کرد: چشم‌انداز ایمیدرو در حوزه HSE، به صفر رساندن حوادث، آسیب‌ها و آلایندگی در راستای تحقق توسعه پایدار بخش معدن و صنایع‌‌معدنی است. سمیه خلوصی افزود: ممیزی انجام‌شده در حوزه HSE شرکت‌های معدن و صنایع معدنی؛ نشان داد که شرکت‌ها باوجود تحریم‌ها و مشکلات مربوط به تامین تجهیزات، اقدامات مناسبی در بخش بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست داشتند.

وی با بیان اینکه گروه‌های ممیز از درون خود سازمان اقدام به ممیزی می‌کنند، عنوان کرد: هم‌افزایی درون بنگاهی و انتقال دانش در جهت ارتقا و بهبود وضعیت بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست؛ از مزیت‌های برگزاری دوره‌های ممیزی است.معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو اظهار کرد: کار کردن برای سالم زندگی است نه اینکه کارکنیم تا سلامتی ما به خطر بیفتد و بدیهی است بخش سالم زندگی کردن آن مربوط به شما مدیران و کارکنان HSE می‌شود.

خلوصی با بیان اینکه شرکت‌ها بهبود محیط‌زیست را در سند راهبردی خود موردتوجه قرار دهند، افزود: ایمیدرو حمایت از برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌ها در بخش بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست را در شمار برنامه‌های خود قرار داده است. وی افزود: شرکت‌ها، مجتمع‌ها و طرح‌ها باید با بخش HSE هماهنگ باشند و در قراردادهای سرمایه‌گذاری این موضوع باید موردتوجه قرار بگیرد تا آسیبی موردتوجه فعالان معدن و صنایع معدنی قرار نگیرد.

معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به اینکه به‌طور حتم حوادث با «هوشمندسازی» کاهش خواهد یافت، گفت: بحث توسعه تکنولوژی که HSE از آن تاثیر می‌گیرد، در شرکت ملی مس ایران آغازشده است و می‌توان آن را به دیگر معادن تسری داد.

سخن پایانی

در مراسم پایانی رویداد برگزیدگان هفتمین دوره ممیزی عملکرد HSE ایمیدرو، ۲۲ شرکت برگزیده شامل «سطح عملکرد عالی تک‌ستاره» (طلایی) و «سطح عملکرد خوب» (نقره‌ای)، تندیس و لوح تقدیر دریافت کردند. پس از بررسی‌های صورت گرفته و امتیازات کسب‌شده، شرکت‌های معدنی و صنعتی گوهر زمین بهره‌بردار معدن شماره۳ گل‌گهر، توسعه فرآوری صنایع و معادن ماهان سیرجان بهره‌بردار معدن شماره ۵ گل گهر، فولاد میانه و پارت گوال گیتی بهره‌بردار مجتمع فروکروم سبزوار به‌عنوان شرکت‌های «سطح عملکرد عالی تک‌ستاره»، معرفی شدند و از سوی رئیس هیات عامل ایمیدرو تندیس طلایی و لوح تقدیر به آنها اعطا شد. همچنین دو مجتمع سنگ‌آهن سیرجان (نظارت معادن گل گهر) و فروکروم جغتای به‌عنوان «واحدهای ناظر عملکرد عالی تک‌ستاره»، معرفی شدند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rqjam