-

افزایش نرخ جوجه یک‌روزه به ۲ برابر نرخ مصوب

مشاور عالی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی خاطر‌نشان کرد: سازمان پشتیبانی امور دام نرخ مصوب فروش جوجه یک‌روزه را ۶۰۰۰ تومان اعلام کرد. این در حالی است که در بازار غیررسمی جوجه یک‌روزه ۱۲۰۰۰ تومان به‌دست پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی می‌رسد.‌

محمدعلی کمالی سروستانی درگفت‌وگو با ایلنا‌ در پاسخ به این پرسش که آیا افزایش نرخ فروش جوجه یک‌روزه در بازار غیررسمی را تایید می‌کنید، گفت: در آبان امسال میزان تولید جوجه روند افزایشی یافت و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان ماه میزان تولید به حدود ۱۲۰ میلیون برسد.

وی با مقایسه میزان تولید مهر نسبت به آبان، بیان کرد: میزان تولید آبان نسبت به مهرماه رشد چشمگیری داشته است. در مهرماه میزان تولید ۱۰۳ میلیون بود. از سوی دیگر، در آبان ۶ میلیون جوجه حاصل از تخم‌مرغ‌های نطفه‌دار وارداتی به تولید داخلی اضافه شد. اما متاسفانه باوجود افزایش تولید شاهد افزایش نرخ جوجه در بازار رسمی هستیم و نرخ آن به ۱۲ هزار تومان رسیده است.

این فعال اقتصاد با اشاره به لزوم ورود نهاد‌های نظارتی در زمینه کنترل قیمت‌، گفت: نرخ تمام‌شده تولید جوجه یک‌روزه بسیار پایین‌تر از این نرخ است. از این‌ رو، این نرخ توجیهی ندارد و نباید به مرغدار تحمیل شود. متاسفانه فاکتوری نیز در اختیار مرغدار قرار نمی‌دهند و این اجحاف در حق تولیدکننده است. ما از نهادهای نظارتی انتظار داریم در این زمینه ورود کنند و به این موضوع سروسامان بدهند.

وی با اشاره به افزایش تمایل مرغداران در جوجه‌ریزی، بیان کرد: تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی آمادگی خود را برای جوجه‌ریزی نشان دادند و همین مسئله منجر به سوءاستفاده و افزایش نرخ شد. در کنار این مسائل شایعه اعلام قیمت‌های جدید، فضا را برای تولید مناسب‌تر کرد. از این‌ رو، تولیدکنندگان مرغ گوشتی امیدوار بودند که در فضای اقتصادی مناسب‌تری جوجه‌ریزی کنند.

کمالی سروستانی ادامه داد: در استان‌های جنوبی کشور با سرد شدن هوا، پرورش‌دهندگان مرغ تمایل بیشتری به جوجه‌ریزی پیدا می‌کنند؛ همه این عوامل دست به‌دست هم دادند تا نرخ جوجه در بازار غیررسمی بالا برود.

این فعال اقتصاد با اشاره به مداخله نکردن نهاد‌های نظارتی به‌عنوان مدعی‌العموم برای کنترل قیمت‌ها، بیان کرد: مرغداران با زحمت جوجه‌ مورد نیاز را خریداری می‌کنند و نگران هستند اگر شکایتی به نهاد‌های نظارتی ببرند در فهرست سیاه دلال‌ها و کسانی‌که واسطه مرغ مادر هستند قرار بگیرند و دیگر به آنها جوجه داده نشود و گرفتار شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که نرخ جوجه یک‌روزه در بازار رسمی چقدر است، گفت: نرخ جوجه از ابتدای سال ۴۲۰۰ تومان بود اما سازمان پشتیبانی امور دام در قیمت‌گذاری اخیر براساس مرغ زنده ۱۹۷۰۰ تومانی نرخ جوجه یک‌روزه را ۶۰۰۰ تومان اعلام کرده است. این در حالی است که جوجه یک‌روزه در بازار غیررسمی با نرخ ۱۲ هزار تومان به فروش می‌رسد؛ یعنی ۲ برابر گران‌تر از نرخ رسمی.

این فعال اقتصاد با بیان اینکه نرخ جوجه وارداتی در کشور ‌کمتر از ۱۲۰۰۰ تومان تمام می‌شود، بیان کرد: نرخ جوجه وارداتی حداقل ۳۸۰۰ تومان است و تولیدکنندگان مرغ مادر نیز بخشی از هزینه‌های تولید را با ارز ترجیحی تامین می‌کنند (‌آنها برای خرید ذرت و کنجاله ارز ترجیحی می‌گیرند). با بررسی این عوامل نتیجه می‌گیریم نباید جوجه با این نرخ به مرغدار عرضه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین