جمعه 31 فروردین 1403 - 19 Apr 2024
کد خبر: 36842
تاریخ انتشار: 1401/12/16 04:34
وزارت کار و سازمان انرژی اتمی تفاهمنامه همکاری امضا کردند

اکتشاف و استخراج معادن جدید با همکاری وزارت کار

ایران از ظرفیت‌های ویژه معدنی برخوردار است.
اکتشاف و استخراج معادن جدید با همکاری وزارت کار

در طول دهههای اخیر بهرهمندی از این ظرفیتها بهعنوان راهکاری برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور مورد توجه قرار گرفته است. ظرفیتهای معدنی کشور بسیار متنوع و گسترده هستند. این منابع بستگی به ویژگیهایی که دارند در صنایع مختلف کاربرد مییابند. بر همین اساس نیز نهادها و وزارتخانههای مختلف، اکتشاف، استخراج و بهرهمندی از این ظرفیتها را در راستای اهداف کلی نظام و تکمیل مسیر توسعه اقتصادی در کشور، بر عهده گرفته است. آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری «اکتشاف، استخراج و فرآوری کانسنگ مواد پرتوزا و عناصر همراه» با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد اسلامی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و جمعی از مدیران دو مجموعه در محل وزارتخانه برگزار شد. در این مراسم تفاهمنامه همکاری انعقاد قراردادهای مشارکتی «اکتشاف، استخراج و فرآوری کانسنگ مواد پرتوزا و عناصر همراه» در مناطق سطحی و زودبازه منطقه ساغند شمالی، ناتک و گیورد و نیز در منابع پنهان و عمیق در محدوده آنومالی ۸ ناریگان واقع در استان یزد توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران منعقد شد.

ضرورت بهرهمندی از ظرفیتهای معدنی

سیدصولت مرتضوی در آیین انعقاد تفاهمنامه همکاری اکتشاف، استخراج و فرآوری کانسنگ مواد پرتوزا گفت: بهرهمندی از ظرفیتهای معدنی ایران اسلامی در سالهای اخیر مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است.

به گزارش مرکز روابطعمومی و اطلاعرسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وی با بیان اینکه ایران در حوزه معادن، جزو کشورهای سرآمد دنیاست، افزود: دستیابی دانشمندان جوان کشور به تکنولوژی ژئوفیزیک هوابرد، امیدآفرین و نویدبخش آینده درخشان این حوزه است.

مرتضوی به اثرگذاری حوزه معادن در تقویت اقتصاد ملی اشاره کرد و گفت: اکتشافات جدید در کشور میتواند علاوه بر اشتغالآفرینی برای جوانان به رونق تولید و صادرات نیز منجر شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستیابی به اهداف تعریفشده در حوزه صنایع مادر، تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور و ایجاد و توسعه فرصتهای شغلی جدید با رویکرد منطقهای و بومی را از اهداف تفاهمنامه فیمابین شرکت مهندسی اکتشاف و استخراج کانیهای نوین پارس (اسکام) بهعنوان نماینده سازمان انرژی اتمی و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران از طرف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد.

معدن و شکوفایی اقتصاد

محمد اسلامی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه در شکوفایی اقتصادی ایران یکی از الزامات توسعه فعالیتهای معدنی است، اظهار کرد: بهرهبرداری از معدن لازم است به صورت حرفهای و با فناوریهای نوین انجام شود.

وی افزود: در همین چارچوب با توکل به خداوند و در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری و تدابیر دولت سیزدهم اراده ما در سازمان انرژی اتمی این بوده است که توسعه همهجانبه در بهرهبرداری از معادن داشته باشیم.

اسلامی تصریح کرد: بر اساس این سیاست در ابتدا فرآیندهای مربوط به چرخه سوخت هستهای که برای تولید انرژی مورد نیاز است را گسترش میدهیم و همچنین عناصر همراه را در قالب مشارکت با بنگاههای بزرگ دارای صلاحیت به صورت توأمان استخراج میکنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه توقف چندساله و موانع بهمنظور بهرهبرداری از عناصر همراه معادن در دولت سیزدهم و توسط این سازمان رفع شده است، گفت: به شکل جدی به این حوزه وارد شدهایم و اکنون شاهد انعقاد این تفاهمنامه به عنوان پنجمین کار معدنی مشترک هستیم.

وی ادامه داد: با همه ظرفیت سازمان انرژی اتمی در خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستیم زیرا اعتقاد داریم باید از وزارت تعاون کاملا حمایت شود تا با ایجاد قدرت برای کشور بتواند جامعه هدف خود را بهتر پشتیبانی کند.

معاون رئیسجمهور تصریح کرد: طرح «اکتشاف، استخراج و فرآوری کانسنگ مواد پرتوزا و عناصر همراه» در استان یزد با وزارت تعاون دارای فصل مشترک خوبی است تا بتوانیم ذخایر را شناسایی کنیم و با تجزیه و تحلیل دادههای بهدست آمده برای بهرهبرداری، ابزار آن را به شکل مدرن و مجهز فراهم سازیم.

اسلامی گفت: این طرح مهم در دستور کار سازمان انرژی اتمی قرار دارد و امروز نیز تفاهمنامه آن امضا و مبادله شد.

معاون رئیسجمهور خاطرنشان کرد: این اتفاق موجب ثروتآفرینی برای ملت ایران خواهد شد و با تولید و اشتغال پایدار ارزشافزوده قابل ملاحظهای به وجود میآورد. این تفاهمنامه میتواند نقطه عطف و آغازی برای تحول اقتصادی در حوزه صنعت و معدن در کشور باشد.

سخن پایانی

معدن و صنایع معدنی از جمله حوزههای مزیتدار در اقتصاد به شمار میرود که نقش مهمی در اشتغالزایی و درآمدزایی برای کشور دارد و به همین دلیل، یکی از بخشهای پیشران در سند تحول دولت سیزدهم برای آبادانی و پیشرفت کشور در نظر گرفته شده است. ایران با دارا بودن حدود ۷۰ نوع ماده معدنی، یکی از غنیترین کشورهای جهان در حوزه مواد معدنی است. ذخایر کشف شده مواد معدنی در کشور به حدود ۳۷ میلیارد تن میرسد و برآوردها نیز نشان میدهد ذخایر بالقوه معدنی حدود ۶۰ میلیارد تن بوده و ارزش این ذخایر نیز معادل ۱۴۰۰ میلیارد دلار برآورد میشود. البته این ذخایر در حالی محاسبه شده که میانگین عمق اکتشافات در ایران، برخلاف میانگین عمق اکتشافات در جهان که ۱۰۰ متر برآورد شده، در کشور ما از ۱۰ متر کمتر است. در صورت انجام اکتشافات عمقی، ذخایر معدنی کشور بسیار بیش از این برآورد میشود.همچنین، قرار گرفتن ایران بر روی کمربند مس، طلا، سنگ آهن، سرب و روی باعث شده تا ایران یکی از جذابیتهای سرمایهگذاری معدنی در جهان به شمار رود؛ اما به دلیل بالا بودن هزینه اکتشاف و استخراج و نوسانات شدید قیمتی در اقتصاد کشور، سرمایهگذاران داخلی و خارجی تمایل چندانی به سرمایهگذاری در این بخش نداشتهاند. بااینوجود همچنان امید میرود ضمن توجه به این ظرفیتها مسیر توسعه صنعتی و اقتصادی کشور تسهیل شود.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2rbvxb