-
در نخستین نشست کارگروه نوسازی صنایع مطرح شد

ضرورت امروز کشورنوسازی و بازسازی صنایع

نخستین نشست کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور با حضور سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت و نهادهای هشت‌گانه ملی برگزار شد.

یکی از ضروریات امروز کشور، نوسازی و بازسازی صنایع برای افزایش درآمدها و بهره ‌ وری تولید است. بخشی از دلایل توقف تولید در برخی از واحدهای صنعتی یا کاهش ظرفیت آنها، به ‌ دلیل خلأ فناوری و فرسودگی ماشین ‌ آلات بوده است.

بهبود فرآیندها

کارگروهی بر پایه مصوبه هیات ‌ دولت و در اجرای بند ح ماده ۴۶ قانون برنامه ششم توسعه برای عملیاتی کردن طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور تشکیل شده است. به ‌ گزارش ایدرونیوز، سیدرضا فاطمی ‌ امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست آغازین کارگروه نوسازی و بازسازی صنایع کشور گفت: نوسازی و بازسازی سخت ‌ افزاری، نرم ‌ افزاری و مدیریتی در واحدهای صنعتی کشور، ضرورتی جدی برای حل چالش غیرمولد شدن سرمایه ‌ های ملی واحدهای راکد و نیمه ‌ فعال قلمداد می ‌ شود. فاطمی ‌ امین افزایش کیفیت محصولات ناشی از نوسازی ماشین ‌ آلات، ارتقای فناوری و بهبود فرآیندها را در کنار رقابتی شدن و کاهش قیمت تمام ‌ شده از نتایج ملموس این طرح برای مصرف ‌ کنندگان برشمرد. رئیس کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندگی و ارتقای بهره ‌ وری را از دستاوردهای دیگر اجرای این طرح مهم عنوان کرد. فاطمی ‌ امین اظهار امیدواری کرد: با همگامی و هم ‌ افزایی حداکثری بین ‌ بخشی نهادهای عضو کارگروه اجرای این بند مهم از سند بالادستی برنامه ششم توسعه با شتاب بیشتری محقق شود.

جلوگیری از کاهش تشکیل سرمایه

علی نبوی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات ‌ عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) نیز در این نشست با اشاره به اینکه نوسازی و بازسازی صنایع کشور در واقع جلوگیری از راکد ماندن هزاران میلیارد تومان سرمایه ‌ گذاری انجام شده، افزود: بررسی ‌ ها نشان می ‌ دهد در بسیاری از رشته صنعت ‌ ها که واحدهای نیمه ‌ فعال نیازمند بازسازی و نوسازی وجود دارد، به ‌ طور موازی اقدام به سرمایه ‌ گذاری ‌ های جدید می ‌ شود که این فرآیند موازی باعث کاهش بهره ‌ وری سرمایه خواهد شد. به ‌ گفته دبیر کارگروه طرح نوسازی و بازسازی صنایع کشور، مطالعات ایدرو به ‌ عنوان دبیرخانه این طرح نشان می ‌ دهد که می ‌ توان با حدود ۳۰ درصد هزینه راه ‌ اندازی جدید، بازسازی و نوسازی واحدهای موجود را به انجام رسانید. نبوی نقش کارگروه ماده ۴۶ قانون برنامه ششم در به ‌ سازی صنعتی کشور و جلوگیری از روند نزولی تشکیل سرمایه را کلیدی برشمرد. در این نشست همچنین ویرایش نخست طرح نوسازی صنایع کشور از سوی معاون ایدرو برای تصویب به بحث و تبادل ‌ نظر گذاشته شد. براساس مصوبه هیات ‌ دولت وزارت جهاد کشاورزی، وزارت ارتباطات، بانک مرکزی، سازمان برنامه ‌ وبودجه، سازمان ملی حفاظت محیط ‌ زیست، سازمان ملی استاندارد، معاونت علمی ریاست ‌ جمهوری و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اعضای این کارگروه هستند.

یک انتصاب

سرپرست اجرای پروژه ‌ های نفت، گاز و پتروشیمی ایدرو منصوب شد. رئیس هیات ‌ عامل ایدرو به پیشنهاد معاون صنایع پیشرفته و پروژه ‌ های کلان انرژی در حکمی یاسر کاظمی ‌ آشتیانی را به سمت سرپرست مدیریت اجرای پروژه ‌ های نفت، گاز و پتروشیمی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران منصوب کرد. در حکم علی نبوی بر مشارکت در برنامه ‌ ریزی و تهیه نقشه راه سازمان برای حضور در پروژه ‌ های نفت، گاز و انرژی، مطالعه و توسعه بازار، شرکت در مناقصه و عقد قرارداد اجرای پروژه ‌ های کلان، بازنگری و پیشنهاد مدل ‌ های حضور و توسعه نقش سازمان در اجرای پروژه ‌ های نفت، گاز و پتروشیمی و همکاری و مشارکت با شرکت ‌ های معتبر داخلی و خارجی و شرکای استراتژیک در اجرای پروژه ‌ های نفت و گاز و پتروشیمی تاکید شده است. راهبری، مدیریت و نظارت بر پیشبرد بهینه پروژه ‌ های در دست اجرا، تکمیل زنجیره ارزش و تامین با استفاده از توان شرکت ‌ های داخلی و خارجی و توانمندسازی شرکت ‌ های مرتبط و فعال در این حوزه و نظارت، هدایت و توانمندسازی شرکت ‌ های تحت مدیریت در راستای افزایش سودآوری از دیگر مواردی است که در حکم رئیس هیات ‌ عامل ایدرو به آن اشاره شده است. پیش از این، سیدمحمد موسوی عهده ‌ دار این سمت بود که به ‌ تازگی به ‌ عنوان معاون صنایع ماشین ‌ آلات و تجهیزات وزارت صنعت، معدن و تجارت منصوب شد. یاسر کاظمی ‌ آشتیانی، دانش ‌ آموخته کارشناسی ارشد شیمی دانشگاه تهران است و سوابقی چون مدیر مرکز خدمات تخصصی نفت و گاز جهاد دانشگاهی و سرپرست کنسرسیوم فاز ۱۷ و ۱۸ پارس ‌ جنوبی را در کارنامه کاری خود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*