یک‌شنبه 09 اردیبهشت 1403 - 28 Apr 2024
کد خبر: 18566
تاریخ انتشار: 1401/05/04 02:12
سایت نمایشگاهی تهران میزبان ۴ رویداد پرمخاطب است

گردهمایی بزرگان؛ از صنعت مالی تا ریتیل‌شو

نمایشگاه بین‌المللی تهران این روزها میزبان ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی است. برگزاری ریتیل‌شو ۲۰۲۲ در کنار چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) از اقداماتی است که نه‌تنها برای فعالان این صنعت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بلکه بستر مناسبی برای توسعه همکاری علاقه‌مندان به این بخش‌ها نیز فراهم می‌آورد.

محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران این روزها از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته تهران و جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس ایرانی اسلامی نیز میزبانی می‌کند. برپایی این ۴ رویداد مهم اقتصادی از روز یکشنبه آغاز شده و تا ۵ مرداد ادامه دارد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده فعالان صنایع یادشده هر روز از ساعت ۸ تا ۱۵ و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی میزبان بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان خواهند بود. در این گزارش با نگاهی به ابعاد برگزاری رویدادهای یادشده به جایگاه این صنایع در اقتصاد پرداخته است.


برگزاری ریتیل‌شو ۲۰۲۲ در نمایشگاه تهران
چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته در حال برگزاری است. مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته ۲ مرداد با حضور منصور عالی‌پور رئیس اتحادیه فروشگاه‌های زنجیره‌ای، هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه در محل سایت تهران برگزار شد. این رویداد بین‌المللی در سالن‌های ۳۵، ۳۸، b۳۸ میزبان ۹۴ شرکت داخلی و ۴ شرکت خارجی است.
بررسی و توسعه زیرساخت‌های علمی این صنعت بزرگ، درونی‌سازی و هماهنگی بیشتر با موضوع فروش آنلاین، بهره‌مندی درست از ظرفیت‌های فضای مجازی و شبکه‌سازی و تبادل ارتباطات و تعاملات در جهت حمایت از برندهای تولید کشور داخلی و توسعه آنها در مراکز خرید و فروشگاه‌های زنجیره‌ای سراسر کشور و همچنین ارتقای کیفیت و بومی‌سازی صنعت خرده‌فروشی هم‌راستا با استانداردهای جهانی از جمله اهداف برپایی این نمایشگاه عنوان شده است. گفتنی است در کنار برگزاری این رویداد تخصصی، چند پنل آموزشی نیز برگزار خواهد شد که براساس آن، مدیران عامل و صاحبان برندهای خوشنام و موفق این صنعت فرصت خواهند داشت تا آخرین تجربیات و یافته‌های خود را در اختیار همکاران خود و فعالان این صنعت قرار ‌دهند.


صنعت خرده‌فروشی در جهان
مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهد سرانه هایپرمارکت‌ها در کشورهای اروپایی در سال ۲۰۱۰ معادل ۱۵‌ هایپرمارکت برای هر یک میلیون نفر است. این در حالی است که این رقم برای کشورهای در حال توسعه‌ای مانند ترکیه در سال یادشده ۳ به ازای هر یک میلیون و برای ایران با توجه به جمعیت آن در سال ۱۳۹۰، یعنی حدود ۷۵ میلیون نفر، معادل تنها یک هایپرمارکت برای هر یک میلیون نفر است؛ بنابراین برای رسیدن به وضعیت مطلوب در شبکه توزیع و همگام شدن با کشورهای در حال توسعه و سپس کشورهای پیشرفته و همچنین فرض ثبات جمعیت، به ترتیب به حداقل ۲۲۵ و حداکثر ۱۱۲۵‌ هایپرمارکت نیاز داریم. مطالعه تجربه ژاپن، به‌عنوان یکی از موفق‌ترین کشورهای جهان در حوزه اقتصاد، نشان می‌دهد نظارت و دخالت مستمر دولت در این زمینه با بهره‌مندی از توزیع مستمر و گسترده انواع متنوعی از کالاها از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای، موجب تنظیم بازار به‌ویژه در شرایط ایجاد قیمت‌های دستوری شده، به‌طوری‌که دولت با بهره‌مندی از ابزارهای فیزیکی در فضای کسب‌وکار؛ یعنی همان فروشگاه‌های زنجیره‌ای وارد عمل شده و با مذاکره و تعامل با مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و اتخاذ سایر سیاست‌های موثر توانسته، کنترل عرضه و تقاضای کالاها را در دست گرفته و به‌دنبال آن سایر خرده‌فروشی‌های سنتی نیز برای رقابت با این فروشگاه‌ها و پایداری در بازار کالا و خدمات، مجبور به پایین آوردن نرخ کالاهای خود شده‌اند. این کاهش قیمت‌ها باعث باقی ماندن پول بیشتری برای خرید کالاهای دیگر توسط مصرف‌کنندگان و در نتیجه ارتقای قدرت خرید مصرف‌کنندگان و افزایش رضایت‌مندی آنها و به‌تبع آن، تعدیل کمبود تقاضای کل و در نهایت تنظیم بازار شده است.


مزیت خرده‌فروشی
در مجموع، ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای با استانداردهای روز جهان در کشور می‌تواند نتایج مثبتی برای چابک‌سازی نظام توزیع و بهره‌ور کردن آن به همراه داشته باشد اما این نگرانی نیز وجود دارد که عدم‌توجه به استانداردها و الزامات این کار، موجب شکل‌گیری مدل‌های ناموفق این فروشگاه‌ها در کشور شود.
اگرچه ایجاد یک تجارت خرده‌فروشی سال‌ها زمان برده و حفظ کیفیت محصولات هنگام حفظ نرخ ‌به‌صرفه، امری دشوار است اما این تجارت یکی از بهترین تجارت‌های جهان به‌شمار می‌رود.


گردهمایی بزرگان اقتصاد کشور زیر سقف نمایشگاه تهران
چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) نیز ۲ مرداد در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد. مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) با حضور هومن رازدار، مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و جمعی از فعالان و متخصصان این حوزه‌ها در محل سایت تهران برگزار شد.
مهم‌ترین هدف این نمایشگاه، افزایش ارتباط و آگاهی مردم از بازار مالی، بالا بردن سواد مالی و نمایش توانمندی‌های داخلی در این حوزه‌ها به‌وسیله آموزش و فرهنگ‌سازی است. در چهاردهمین دوره نمایشگاه بورس، بانک و بیمه «بیمه بازار» به‌عنوان نخستین استارت‌آپ آنلاین فروش بیمه، حضوری فعال خواهد داشت.


۹۰ شرکت داخلی حضور دارند
در چهاردهمین دوره از برگزاری این رویداد، ۹۰ شرکت داخلی در سالن‌های ۷ و ۸، ۶ و ۹ میزبان متخصصان، فعالان و علاقه‌مندان حوزه مالی کشور خواهند بود و آخرین دستاوردها و خدمات خود در زمینه‌های صنعت مالی را در معرض دید مخاطبان قرار داده‌اند.
شورای سیاست‌گذاری این رویداد با حضور همه نهادهای اصلی مالی کشور از جمله وزارت امور اقتصادی و دارایی، سازمان بورس، بانک مرکزی، نهادهای بانکی، بیمه مرکزی و زیرمجموعه این سازمان تشکیل شده است.
به گزارش، جلسات B۲B، برگزاری رویدادهای فناورانه مانند فین‌تک، برگزاری پنل‌های جانبی برای معرفی استارت‌آپ‌ها، برگزاری پنل‌های انتقال تجربه و حضور اینفلوئنسرهای فعال در حوزه مالی در این پنل‌ها، کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ و... از جمله برنامه‌های جانبی این رویداد است. افزایش دانش و سواد مالی جامعه مهم‌ترین هدف برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) عنوان شده است.


غیبت بورس در نمایشگاه
نمایشگاه صنعت مالی (بانک، بورس و بیمه) هر ساله با حضور شرکت‌های معتبر فعال داخلی و خارجی در حوزه بورس برگزار می‌شد اما امسال در چهاردهمین دوره آن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران بدون حضور سازمان بورس در حال برگزاری است. نمایشگاه بانک بیمه و بورس بزرگ‌ترین رویداد سالانه در بازار سرمایه است که برخی معتقدند امسال با حضور نداشتن سازمان بورس در این رخداد مالی خلأ بزرگی برای تعامل بین سرمایه‌گذاران، بانکی‌ها و دانش‌بنیان‌ها به وجود خواهد آمد. این نمایشگاه، هر سال با هدف افزایش ارتباط و آگاهی مردم از بازار مالی و خدمات آن، بالا بردن سواد مالی، ارائه توانمندی‌های داخلی در هر ۳ حوزه بورس، بانک و بیمه از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی برگزار می‌شد که امسال بخش بورس آن، درست زمانی که مردم بیشترین نیاز را به اطلاع‌رسانی در زمینه بورس و بازار سرمایه دارند، حذف شده است.


نمایشگاه کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته
نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا امسال با رعایت کامل شیوه‌نامه‌های بهداشتی از دیگر نمایشگاه‌های درحال برگزاری است که برپایی آن اهمیت بالایی دارد. هر ساله مسئولان بلندپایه کشوری با حضور در این نمایشگاه از نزدیک شاهد توانمندی‌ها و مشکلات این حوزه هستند و این فرصت مناسبی برای فعالان این صنعت در بیان نظرات خود به مسئولان است. امکان برقراری ارتباط مستقیم بین عرضه‌کنندگان و مصرف‌کنندگان در فضایی کاملا رقابتی، امکان حضور و معرفی تک‌تک فعالان این صنف و محصولات آنها و امکان ورود تکنولوژی‌های نوین و بهره‌مندی از این تکنولوژی‌ها از جمله مزایای برگزاری این نمایشگاه برای فعالان این صنعت به‌شمار می‌رود. به‌علاوه اینکه معرفی برندهای مطرح و تاثیرگذاری در بازارهای جهانی را نیز نباید در فهرست اهمیت نمایشگاه کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته نادیده گرفت. رضا امیدی، رئیس پنجمین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی کاغذ و مقوا با اشاره به روند برگزاری این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه در پنجمین تجربه برگزاری وضعیت خوبی را در حوزه کمی و کیفی دارد و بیش از ۱۲۰ شرکت در بخش‌های گوناگون سلولزی از تامین‌کننده مواد اولیه، تامین‌کننده ملزومات موردنیاز، ماشین‌آلات، تولیدکنندگان کاغذ و مقوا، تولیدکنندگان کارتن و سایر محصولات در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه کاملا تخصصی است و می‌توان گفت ۱۰۰ درصد مشارکت‌کنندگان مرتبط با موضوع نمایشگاه هستند.


حضور چین، روسیه، هند و امارات
امیدی با بیان اینکه از کشورهای چین، روسیه، هند و امارات نمایندگانی حضور دارند، اضافه کرد: این شرکت‌ها در حوزه‌های گوناگون تولید کاغذ، تولید ماشین‌آلات مرتبط با صنایع کاغذ هستند و توانمندی‌های خود را به نمایش می‌گذارند. قرار است هیات‌های تجاری از هندوستان، قزاقستان، عراق و... برای بازدید از نمایشگاه حضور داشته باشند و از دستاوردهای سلولزی ایران دیدن کنند.
وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه طی دو دوره گذشته، اضافه کرد: در دو سال گذشته به‌دلیل شرایط سخت کرونایی نمایشگاه‌های زیادی برگزار نشد اما با پایداری و همت فعالان این حوزه به برافراشته نگه‌داشتن پرچم نمایشگاه کمک کردند.


برنامه‌های پیش‌بینی‌شده
امیدی به برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای بازدیدکنندگان نمایشگاه اشاره کرد و گفت: امسال تلاش داریم علاوه بر اینکه از نظر کمی تعداد غرفه‌ها را افزایش دهیم، روی کیفیت برگزاری نمایشگاه هم اصرار داریم و می‌خواهیم که نمایشگاه در یک سطح بین‌المللی برگزار شود و به همین دلیل، امسال تیمی برای ارتباط بین غرفه‌داران و بازدیدکنندگان پیش‌بینی‌شده است. این تیم از ابتدا با ثبت‌نام از بازدیدکنندگان، به‌نوعی به تبادل اطلاعات میان غرفه‌دار، دستاورد و خدمات او به بازدیدکنندگان آن را بر عهده دارد، از سوی دیگر، متوجه می‌شویم که بازدیدکننده به‌دنبال چه اطلاعات و خدماتی در نمایشگاه است، امیدواریم در سایه این ارتباط دوطرفه صنعت سلولزی رشد کند. وی ادامه داد: حالا که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال تامین و تولید کاغذ چاپ و تحریر هستند، امیدواریم این نمایشگاه بتواند بستری خوبی را برای تحقق این وعده و شعار فراهم کند و در مدت کوتاهی این رویکرد عملی شود. همچنین قرار است چهارمین همایش ملی دانش و نوآوری در صنعت چوب و کاغذ ۴ مرداد در سالن خلیج‌فارس برگزار شود.


حضور ۲۰ کشور در نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس ایرانی- اسلامی
نمایشگاه بین‌المللی مد و لباس ایرانی اسلامی از دیگر رویدادهای در حال برگزاری این هفته سایت نمایشگاهی تهران است. رئیس کارگروه مد و لباس اعلام کرد: به‌منظور نمایش، پایش، ارزشیابی و ترویج لایه‌ها، فعالان و فعالیت‌های گوناگون که در زنجیره تامین مد و پوشاک ایرانی اسلامی نقش دارند، نمایشگاه مد و لباس برگزار می‌شود. سیدمجید امامی با بیان اینکه هرچند بخش رقابتی یازدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر تمام شد اما بخش اصلی و غیررقابتی این جشنواره ادامه دارد. وی به ایرنا گفت: دلیل تفکیک بخش رقابتی و غیررقابتی جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر دو عامل است، نخست با توجه به اینکه این تحولات در ۶ ماه اخیر انجام شده و امکان برگزاری این رویداد فرهنگی را در این تاریخ در نمایشگاه بین‌المللی داشتیم. دلیل دوم این بود که اگر بخش رقابتی و غیررقابتی هم‌زمان برگزار می‌شد، اساسا بخش غیررقابتی در بعد و عظمت بخش رقابتی ذوب می‌شد. به‌دلیل جایگاه بخش غیررقابتی، این بخش به‌‌طور مستقل در دسترس افکار عمومی و شهروندان قرار می‌گیرد. وی گفت: به‌منظور نمایش، پایش، ارزشیابی و ترویج لایه‌ها، فعالان و فعالیت‌های گوناگونی که در زنجیره تامین مد و پوشاک ایرانی اسلامی نقش دارند، نمایشگاه مد و لباس از ۲ تا ۵ مرداد در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.
 رئیس شورای فرهنگ عمومی ادامه داد: این نمایشگاه با حضور بیش از ۲۵ استان، بیش از ۲۰ کشور به‌عنوان شرکت‌کننده –که عمدتا کشورهای منطقه هستند- و همچنین بیش از ۱۰۰ فعال حوزه مد و لباس پوشاک ایرانی اسلامی برگزار
 می‌شود. انواع شرکت‌کنندگان از خانه‌های خلاق و فناوری‌های پارچه تا شتابدهنده‌های صادرات و بسته‌بندی که البته در وسط این مدار، تولیدکنندگان مانتو، چادر و پوشاک ایرانی اسلامی قرار دارند، هستند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ragom