-
عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران به وین رفت

مذاکرات در گام آخر

شب گذشته عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان با دستور کار مشخص برای ادامه گفت‌وگوها به وین بازگشت. علی باقری در حالی به‌منظور پیگیری مذاکرات با هدف حل مشکلات برای حصول توافق عازم وین شد که مذاکرات لغو تحریم‌ها به مراحل مهم و حساسی رسیده و همه طرف‌های مذاکره‌کننده در انتظار تصمیم سیاسی امریکا هستند.

اغلب دیپلمات‌‌ها از «نزدیک بودن زمان پایان مذاکرات» سخن می‌گویند؛ هرچند تمامی طرف‌ها این مسئله را به داشتن «اراده سیاسی» طرف دیگر منوط می‌کنند. سفر باقری به وین نیز احتمال اعلام رسمی خبر توافق در روزهای آتی را تقویت کرده است.


تاثیر خبر خوب مذاکرات بر بازارها
در یک هفته گذشته بازار ارز در واکنش به اخبار مثبت مذاکرات با روند کاهشی همراه بوده و فعالان بازار معتقدند چنانچه مذاکرات احیای برجام به نتیجه برسد می‌توان امیدوار بود که نرخ دلار تا ۲۲ هزار تومان و کمتر هم عقب‌نشینی کند. کامران ندری درباره تاثیر مذاکرات وین بر اقتصاد ایران اظهار کرد: اخبار مثبتی که از این مذاکرات منتشر می‌شود، بیشترین تاثیر را بر بازار ارز می‌گذارد که این تاثیر خود را به‌صورت کاهش قیمت‌ها در این بازار نشان می‌دهد و میزان و شدت این کاهش نیز به سیاست دولت بستگی دارد، زیرا دولت نمی‌تواند مانع از افزایش نرخ ارز شود اما می‌تواند مانع کاهش آن شود. تحلیلگران بر این نکته هم تاکید دارند که اخبار خوب مذاکرات بر سایر بازارها و در نهایت شاخص‌های کلان اقتصادی چون تورم، تولید و... موثر خواهد بود. در عین حال بسیاری نیز معتقدند از آنجا که یکسری مشکلات فارغ از تحریم‌ها در اقتصاد ایران پابرجا هستند، نمی‌توان تنها با رفع تحریم‌ها امیدوار بود تمام مشکلات حل ‌شود، بلکه باید در کنار رفع تحریم‌ها به اصلاحات ساختاری در اقتصاد توجه ویژه شود.
شورای عالی امنیت ملی در آخرین جلسه با بررسی روند و نتایج حاصل از مذاکرات وین، همواره بر ضرورت تحقق مطالبات قانونی و منطقی ایران که در محدوده خطوط قرمز کشورمان قرار دارد، تاکید کرد. حسین امیرعبداللهیان نیز در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: ما با جدیت در حال بررسی متن توافق هستیم و با جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌‌کننده ارشد مذاکرات وین تلفنی گفت‌وگو داشتم. وزیر امور خارجه افزود: همکارم علی باقری نیز با مورا در تماس و مشورت است. همه برای رسیدن به توافق خوب در تلاش هستیم و خطوط قرمز خود را به طرف غربی منعکس کرده‌ایم.


باید ساختار هسته‌ای ایران باقی بماند
رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس نیز از ارائه گزارش رئیس مجلس از جلسه شورای‌عالی امنیت ملی با حضور رئیس تیم مذاکره‌کننده خبر داد و گفت: آقای قالیباف به ارائه توضیحاتی درباره مذاکرات و مسائل پیش رو و موارد اختلافی با طرف مقابل پرداخت.
حسین نوش‌آبادی در گفت‌وگو با ایسنا، در توضیح مباحث مطرح‌شده در جلسه غیرعلنی مجلس گفت: آقای قالیباف توضیحاتی درباره جلسه اخیر شورای‌عالی امنیت ملی که با حضور آقای باقری، رئیس تیم مذاکره‌کننده تشکیل و بحث‌های بنیادی و اصولی در آن مطرح شده مطرح کردند؛ بنابراین حتما راهکار مناسبی برای تصمیم‌گیری و مذاکره خوب اتخاذ می‌شود و بحث‌ها به‌موقع در تیم مذاکره‌کننده دنبال خواهد شد.
رئیس فراکسیون دیپلماسی بین‌المللی و منافع ملی مجلس ادامه داد: آقای قالیباف گزارش اجماعی و کلی از جلسه شورای‌عالی امنیت ملی و مباحث مطرح شده بیان کرد و به ارائه توضیحاتی درباره سیاست‌هایی که باید اعمال شود و تصمیم‌گیری‌هایی که باید نسبت به این مسائل صورت گیرد، پرداخت.
نماینده تبریز نیز در تشریح جلسه غیرعلنی مجلس به‌منظور بررسی مذاکرات وین گفت: به‌گفته رئیس مجلس اینکه امکان فروش نفت برای کشور فراهم شود اما ساختار هسته‌ای از بین برود قابل‌پذیرش نیست؛ باید ساختار هسته‌ای ایران باقی بماند.


باید از مذاکرات بهره اقتصادی ببریم
احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با ایرنا درباره جزییات جلسه غیرعلنی نمایندگان و رئیس مجلس درباره مذاکرات وین گفت: قالیباف در جلسه غیرعلنی مجلس موضوعات مهمی را مطرح کرد. به‌گفته رئیس مجلس برخی موضوعات و چالش‌های برجام در مذاکرات وین حل شده اما برخی از موضوعات هنوز باقی مانده که یکی از این موضوعات بحث تضمین اقتصادی است.
وی تصریح کرد: رئیس مجلس معتقد بود باید از مذاکرات بهره اقتصادی ببریم و بتوانیم بدون محدودیت نفت بفروشیم و بانک مرکزی نیز منابع حاصل از فروش نفت را جابه‌جا کند؛ بنابراین اصرار داریم ایران از این توافق انتفاع اقتصادی ببرد. نماینده مردم تبریز اظهار کرد: به‌گفته رئیس مجلس علاوه بر فروش نفت و جابه‌جایی منابع حاصل از آن باید امکان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران فراهم شود. بیگی ادامه داد: براساس اعلام آقای قالیباف ایران مشکلات و مسائل پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را هم حل کرده بود اما درحال‌حاضر آژانس مسائل جدیدی را مطرح می‌کند. باید پرونده‌های مطرح بسته و تضمین ذاتی داده شود. وی تصریح کرد: رئیس مجلس معتقد بود اجرای تعهدات باید گام به گام و مرحله‌به‌مرحله باشد. علیرضا بیگی گفت: به‌گفته رئیس قوه مقننه، جمهوری اسلامی اصرار بر حفظ ساختار هسته‌ای خود دارد؛ اینکه امکان فروش نفت برای کشور فراهم شود اما ساختار هسته‌ای از بین برود قابل پذیرش نیست.
باید ساختار هسته‌ای ایران باقی بماند. نماینده مردم تبریز اظهار کرد: رئیس مجلس معتقد بود تعهدات ایران و غرب باید هم‌وزن و در یک مسیر منطقی باشد و باید به تایید نهایی نهادهای ذی‌ربط برسد.


آخر بازی مذاکرات وین
این روزها «آخر بازی» به کلیدواژه مشترک و اسم رمز طرف‌های اروپایی تبدیل شده است.
به گزارش ایرنا چند روز پیش، استفنی القاق مذاکره‌کننده ارشد انگلیس با انتشار پیامی در توئیتر به دیدارش با رئیس هیات ایرانی پیش از سفر وی به تهران اشاره کرد و در پایان نوشت هشتگ آخر- بازی- مذاکرات- وین.
اخبار منتشر شده از وین حاکی از آن است که گفت‌وگوها در نتیجه ابتکارات تیم مذاکره‌کننده ایرانی پیشرفت قابل‌توجهی داشته و چند نکته جدی و کلیدی مانده که به‌تعبیر وزیر امور خارجه کشورمان اگر غرب «واقع‌بینانه برخورد کند، در کمتر از چند ساعت می‌توانیم به توافق نهایی برسیم».


سخن پایانی
این روزها رفت‌وآمد هیات‌های مذاکره‌کننده به کوبورگ بیش از هر زمان دیگری از ابتدای مذاکرات افزایش یافته است. جلسات به‌صورت فشرده و تقریبا یکی پس از دیگری تشکیل می‌شود. به‌گفته تحلیلگران، روزهای آینده، روزهای سرنوشت‌سازی در پرونده مذاکرات وین خواهد بود. هیات ایرانی براساس اصول و دستورالعمل‌ها پیشنهادات و خواسته‌های روشن خود در موضوعات باقیمانده را روی میز قرار داده و حالا با سفر باقری به وین دستیابی به توافق بیش از گذشته محتمل است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*