یک‌شنبه 30 اردیبهشت 1403 - 19 May 2024
کد خبر: 40487
نویسنده: رپورتاژ
تاریخ انتشار: 1402/02/20 07:39

منتور چه کسی است؟ و چگونه یک منتور عالی برای خودمان پیدا کنیم؟

تصور کنید شخصی که شما را تحسین می‌کند، زمانی را برای ملاقات با شما اختصاص می دهد.
منتور چه کسی است؟ و چگونه یک منتور عالی برای خودمان پیدا کنیم؟

منتور چه کسی است ؟

تصور کنید شخصی که شما را تحسین می‌کند، زمانی را برای ملاقات با شما اختصاص می دهد. نحوه دستیابی به اهداف خود را به اشتراک می گذارد و به مرور زمان شما را تشویق می‌کند و به شما بازخورد می‌دهد. خیلی عالی به نظر می‌رسد، درست است؟ این همان چیزی است که ما به آن منتور و یا مربی می‌گوییم. رابطه مربیگری مناسب می‌تواند ابزاری قدرتمند برای رشد حرفه‌ای باشد. همچنین می‌تواند به فرصت‌های شغلی جدید، ارتقاء، حتی تعادل بهتر بین کار و زندگی منجر شود.

منتوری و یا مربیگری نفوذ، راهنمایی یا جهتی است که توسط یک منتور ارائه می شود. در یک محیط سازمانی، یک منتور بر رشد شخصی و حرفه ای تأثیر می‌گذارد. در روش‌های سنتی معمولا کارمندان ارشد سازمانی به کارمندان رده پایین‌تر کمک کنند، اما منتورها لزوماً نباید از افرادی که آن‌ها را راهنمایی می‌کنند ارشدتر باشند. آنچه مهم است این است که منتورها تجربه ای داشته باشند که دیگران بتوانند از آن بیاموزند.

یافتن مربی مناسب

اهداف خود را بشناسید (چه کوتاه مدت و چه بلند مدت). در سه ماه آینده می خواهید چه کاری را به صورت حرفه ای انجام دهید؟ آیا می‌توانید در نقش فعلی‌تان این کار را انجام دهید یا باید شغلتان را عوض کنید؟ هرچه اهداف خود را مشخص‌تر کنید، پیدا کردن منتور مناسب آسان‌تر خواهد بود. یک استراتژی برای ایجاد اهداف موثر و قابل دستیابی، این است که "هوشمند" کار کنید، به این معنی که اهداف شما خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان باشند. تصور رویاهای خود از این طریق به شما امکان می دهد ایده های عالی را به اهداف فردی تقسیم کنید که انجام آن‌ها از طریق مراحل کوتاه مدت آسان تر است.

دوست دارید در پنج، 10 یا 15 سال آینده شغل چه کسی را داشته باشید؟ آیا این فرد در محل کار شما است یا خارج از آن؟ الگوی مستقیم شما در جایی که کار می کنید کیست؟ یک لیست در حال اجرا از مشاغل و افرادی که در حال تجسم هستید، نگه دارید. یک منتور را در سازمان خود در نظر بگیرید که کار منتورینگ را انجام میدهد، به خصوص اگر لازم است در مورد مسائلی صحبت کنید که به عنوان یک فرد کمتر در محیط حرفه ای خود با آن مواجه هستید.

تحقیق کنید ممکن است نتوانید از یکی از آن افراد بخواهید که منتور شما باشد یا نباشد، اما راه کارهایی برای رسیدن به فردی در موقعیت مشابه چیست؟ از مسیری را که آن شخص طی کرده تا به جایگاه امروزی خود برسد، یادداشت بردارید. هر چه کسی از قبل از کار و توانایی های شما آگاه تر باشد، در راهنمایی شما موثرتر خواهد بود. آیا می توانید از آن‌ها بخواهید که به شما کمک کنند؟ اگر کسی از کار شما آگاه نیست یا هرگز با او صحبت نکرده اید، به دنبال ارتباط باشید. اطمینان حاصل کنید که شخصی که به او فکر می کنید نیز تخصص مورد نظر شما را دارد.

تفاوت منتور و اسپانسر

تفاوت بین یک منتور و یک حامی مالی را تشخیص دهید. به عنوان مثال، منتورها به شما مشاوره می دهند، اما نمی توانند به شما شغل جدید و یا ارتقا دهند. در مقابل، حامیان مالی می توانند این کار را برای شما انجام دهند. آنها می توانند یک رئیس، استخدام کننده یا حتی کارفرما در یک صنعت جدید باشند. از منتورها انتظار نداشته باشید که حامیان مالی باشند، اما آن‌ها می‌توانند شما را با حامیان مالی در تماس قرار دهند. منتورها همچنین می‌توانند در درازمدت در زندگی شما باشند، در حالی که حامیان مالی اغلب کوتاه مدت هستند.

در مورد اهداف خود و اینکه چرا فکر می‌کنید این شخص منتور مناسب شماست، شفاف باشید. اگر از همان ابتدا در مورد آنچه نیاز دارید روشن باشید، ارتباطات به آرامی جریان خواهد داشت. یک رابطه منتوری باید مدیریت شود و پرورش یابد. این یک سرمایه گذاری مشترک است که هر دو طرف را ملزم می کند تا به طور فعال مراقب آن باشند. شانس ایجاد و تداوم یک رابطه آموزشی موفق با اتخاذ چند روش ساده افزایش می یابد. هر دو طرف باید درک مشترکی از روند روابط داشته باشند. این به معنای بحث و بیان مواردی مانند:

  • زمان تماس و پاسخ: چه کسی با چه کسی تماس می گیرد؟ چگونه؟ زمان پاسخ قابل قبول چیست؟

  • جلسات: کجا، چه زمانی و هر چند وقت یکبار؟ آیا حضوری ملاقات می کنید؟ با تلفن؟ مجازی؟

  • محرمانه بودن: چه چیزی قابل اشتراک گذاری است و چه چیزی نیست؟

  • تمرکز: پارامترهای منتورینگ چیست؟ چه چیزی در داخل و خارج از محدوده وجود دارد؟

  • بازخورد: انتظارات از ارائه و دریافت بازخورد چیست؟

  • اهداف و پاسخگویی: هر یک از طرفین از این تجربه چه می خواهند؟ مربی چگونه می خواهد که مربی او را پاسخگو کند؟

اگر برای الهام گرفتن از داستان زندگی بزرگترین کارآفرینان جهان به دنبال یک سایت مرجع می‌گردید پیشنهاد ما وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار است. وب‌ سایت دانشگاه کسب‌وکار یک رسانه تخصصی در حوزه کارآفرینی و استارتاپ است که تمامی موضوعات مرتبط با کارآفرینی را پوشش می‌دهد. دانشگاه کسب‌وکار سال‌ها تجربه خود را در زمینه استارتاپ‌ها با شما به اشتراک می‌گذارد. اگر به مباحث کارآفرینی و استارتاپی علاقه‌مند هستید می‌توانید از وبسایت‌هایی مانند entrepreneur.com، economist.com، businessuni.net، bloomberg.com، hbr.org و wsj.com استفاده کنید و از جدیدترین مطالب دنیای کارآفرینی و استارتاپ مطلع شوید.

 

منبع: دانشگاه کسب و کار | Businessuni.net | رسانه کارآفرینی

 

برچسب ها : منتور,دانشگاه کسب و کار,مشاور,کوچینگ


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ozwxo