پنج‌شنبه 09 فروردین 1403 - 28 Mar 2024
کد خبر: 36787
نویسنده: سید محمد موسوی
تاریخ انتشار: 1401/12/16 04:34

راهکارهای بهبود کیفیت زندگی

سید محمد موسوی-شهردار منطقه۱۱
راهکارهای بهبود کیفیت زندگی

زندگی در یک فضای آرام و با کیفیت همراه با سلامت و نشاط آن هم در کلان شهری مثل تهران و آن هم در مناطق مرکزی آنکه پر از هیاهو و اغتشاشات سمعی و بصری است شاید در نگاه اول یک رویا و یک تمنای دستنیافتنی به نظر برسد اما با بهکارگیری فکر و اندیشه و بهرهگیری از یافتههای علمی روز و تجربههای دنیا میتواند به یک مطلوب دستیافتنی تبدیل شود.در گذشته به یکی از عوامل سلب آرامش از زندگی تهران یعنی نفوذ بافت تجاری در بافت مسکونی و تبدیل واحدهای مسکونی به انبارهای تجاری مطرح و به برخی از آثار مخرب آن پرداخته شد.در ضمن یادآوری و بیان مجدد مسئله به برخی از راهکارهای حل مسئله و بهبود کیفیت زندگی در محلههای مرکزی شهر اشاره میگردد.شکلگیری بازارهای تخصصی در مناطق مرکزی تهران پیشینه تاریخی دارد و بیشتر این بازارها جزو عناصر هویتی تهران محسوب میشوند مهمترین آثار ثبت این بازارها را میتوان توسعه اقتصادی منطقهای، سرزندگی و هویت بخشی در برخی از راستهها نظیر کتاب در محور انقلاب صوت و تصویر در خیابان جمهوری لوازم ورزشی در میدان منیریه و غیره دانست.

 از آثار منفی آن افزایش تقاضای سفر به منطقه و به دنبال آن از ازدحام ترافیک، راه بندان به علت بارگیری و باراندازی در معابر اصلی و فرعی، پارک دوبل آلودگیهای صوتی و بصری، انسداد پیادهروها، شب مردگی و آلودگیهای زیستمحیطی است. این آثار مخرب سرجمع باعث کیفیت زندگی، کاهش جاذبه سکونت و در نهایت نارضایتی و سلب آرامش از زندگی ساکنان محلههای قدیمی شهر شده است. به طور مشخص افزایش انبارهای غیر مجاز تجاری در بافت مسکونی به طور محسوس امنیت و ناایمن شدن ساختمانها را به دنبال داشته و از نظر ساکنان منطقه اصلیترین شکل این انبارها ورود غریبهها به محله و عدم امکان نظارت، رفتوآمد کارگران به ساختمانهای دارای انبار میباشد. علاوه بر مزاحمت انبارها در طی روز و زمان فعالیت بازارها ایجاد مزاحمت برای ساکنان در دو زمان کلیدی ساعتهای ابتدای صبح و ساعتهای پایانی شب بیشترین نارضایتی را به دنبال داشته است.برخی از مهمترین راهکارهای بیرون رفتن از این وضعیت و ارتقاء کیفیت زندگی عبارتند:

۱- احداث انبارهای طبقاتی مکانیزه هوشمند. با این کار انبارهای غیرمجاز از بافتهای مسکونی خارج شده و امنیت به فضای سکونت برمیگردد. از طرفی ورود و خروج کالا و تجهیزات به انبارها نیز ضابطهمند و قابل کنترل میشود و ایمنی انبارها هم به طور قابل ملاحظهای افزایش مییابد.

۲-تبدیل واحدهای انبار به خانه. خروج انبارها از بافت مسکونی میتوان خیلی از انبارها را به خانه تبدیل کند.

در شرایطی که تامین مسکن به یکی از دغدغههای اصلی مردم تبدیل شده و دولت نیز بر این موضوع اهتمام دارد بیانصافی است که در محلههای مرکزی تهران با وجود زیرساختهای مناسب هنوز گاراژهای صنعتی و انبارهای غیر مجاز متعدد جای واحدهای مسکونی را بگیرد. براساس طرح تفصیلی انبارهای تجاری فقط میتوانند در پهنههای s وm که مربوط به تجاری و تحت نظر هستند فعالیت کنند.بنابراین فعالیت آنها را در پهنه مسکونیR ممنوع است.

۳-خروجی برخی از بازارهای تخصصی از مناطق مرکزی شهر. از سیاستهای کلی مدیریت شهری برای رفع معضل ترافیک و غیره کاهش تقاضای نو به مرکز شهر میباشد. بر این اساس برخی از بازارهای تخصصی از جمله بازار پیچ و مهره، لوازم ماشینآلات سنگین بازار موتورسیکلت و غیر بایستی در یک برنامهریزی زماندار از مرکز شهر خارج شوند.

۴-ساماندهی در محل. بخشی از مشکل هم میتواند با تجمیع واحدهای تجاری قدیمی در راستهها با یکدیگر و تامین انبارهای استاندارد کوچک مقیاس در محل ساماندهی گردد.

۵-تشدید نظارتهای میدانی و به مشارکت گرفتن مردم برای شناسایی انبارهای غیر مجاز و جلوگیری از فعالیت آنها که هم اکنون در دست اقدام است.

۶-اعمال جریمههای سنگین و بازدارنده برای انبارهای غیر مجاز در پهنه سکونت.

 


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ozvkg