-
در دیدار دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه با معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید شد

سرعت در اجرای راه آهن رشت-آستارا و توسعه میادین نفتی

معاون اول رئیس‌جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهوری روسیه مشترک تداوم دیدارها و افزایش هماهنگی‌های این دو کشور را گامی در جهت پیشبرد برنامه‌های مشترک برشمردند و اعلام کردند که اجرای راه آهن رشت-آستارا و توسعه میادین نفت و گاز سرعت می‌گیرد.

محمد مخبر در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس ‌ جمهوری روسیه با هدف بررسی آخرین وضعیت اجرای طرح ‌ های مشترک تهران-مسکو، تداوم دیدارها و افزایش هماهنگی ‌ های این دو کشور را گامی در جهت پیشبرد برنامه ‌ های مشترک برشمرد و گفت: دیدارهای میان مقامات ایران و روسیه می ‌ تواند منجر به اجرای هرچه سریعتر توافق ‌ های دو کشور شود.

او به فراهم شدن مقدمات اجرای طرح کریدور شمال - جنوب اشاره و اظهار امیدواری کرد با مشارکت جدی طرفین شاهد تسریع در اجرای این طرح مهم و اثرگذار باشیم. معاون اول رئیس ‌ جمهوری ظرفیت ‌ های گسترده و فرصت ‌ های استثنایی سواحل مکران را هم در این دیدار یادآور شد و گفت که ایران از حضور و مشارکت شرکت ‌ های روسی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت ‌ ها در حوزه حمل ‌ ونقل و ترانزیت استقبال می ‌ کند.

مخبر بر لزوم عملیاتی شدن قراردادها و توافق ‌ ها میان دو کشور به ‌ ویژه در حوزه انرژی تاکید و خاطرنشان می ‌ کند: اجرایی شدن توافق ‌ ها و مشارکت دو کشور در توسعه میادین نفتی و گازی امری مهم و ضروری است که باید به طور جدی دنبال شود.

وی رفع مسائل و موانع بانکی را گامی در جهت توسعه همکاری ‌ های اقتصادی و تجاری دانست و افزود: توافق ‌ های خوبی در این زمینه میان دو کشور به امضا رسیده که باید در اجرایی شدن کامل این توافق تسریع شود.معاون اول رئیس ‌ جمهوری به اینکه ایران و روسیه با استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری می ‌ توانند بخش زیادی از مسائل بانکی موجود را از میان بردارند و این اقدام به گسترش مبادلات تجاری فیمابین منجر می ‌ شود، به نقش آفرینی و مشارکت تهران و مسکو در زمینه تامین محصولات غذایی در سطح منطقه گریزی زد. به گفته مخبر با اجرای طرح ‌ های مشترک در زمینه ‌ های مختلف نظیر تولید خودرو، سطح همکاری ‌ های تجاری و اقتصادی فیمابین ارتقاء خواهد یافت.

ایگور لویتین نیز در این دیدار، تعاملات گسترده میان دو کشور را راهگشا و موثر در تحقق اهداف مشترک توصیف کرد و گفت: در این سفر از طرح راه آهن رشت- آستارا و بندر کاسپین بازدید خواهم کرد تا تصویر دقیقی از روند اجرای طرح داشته باشم.

دستیار ویژه رئیس ‌ جمهوری روسیه با اشاره به دیدار خود با رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: روند همکاری بانک ‌ های مرکزی دو کشور را پیگیری و دنبال می ‌ کنم و امیدوارم موافقتنامه امضا شده میان دو کشور هرچه سریعتر اجرا شود. او بر آمادگی روسیه برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران در تامین محصولات غذایی و کالاهای اساسی برای کشورهای منطقه تاکید کرد و از آمادگی شرکت ‌ های روسی برای تولید مشترک خودرو، بالگرد و تجهیزات کشاورزی هم خبر داد.

در این دیدار که وزیران نفت و راه و شهرسازی ایران و رئیس بزرگ ‌ ترین شرکت حمل ‌ ونقل و لجستیک روسیه و نماینده شرکت گازپروم نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت طرح ‌ های مشترک و زمینه ‌ های همکاری ‌ های مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*