تاخیر قطار چقدر خسارت دارد و چگونه می توان آن را دریافت کرد؟
بهطور مطابق با قوانین حملونقل راهآهن، در صورتی که تأخیری در قطارهای مسافری اتفاق بیفتد، مسافران مجاز به دریافت کامل مبلغ خسارت هستند، طبق شرایطی که در قوانین ذکر شده است. برای این منظور، مسافران میتوانند در یک مدت حداکثر یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با ارائه اصل بلیت و کارت شناسایی، خسارت را دریافت کنند.
از جمله نگرانیهای مسافران پس از خرید بلیت به هر یک از وسایل حملونقل، تأخیر در رسیدن به مقصد مورد نظر است. این موضوع باعث اختلال در برنامهریزی سفر مسافران میشود. برای این منظور، یکی از راههای حملونقلی که ممکن است مورد استفاده قرار بگیرد، قطار است. شرکت راهآهن، در قوانین و مقررات مربوط به بلیت مسافری، به موضوع خسارت تاخیر قطارها پرداختهاست. به این ترتیب، در صورت بروز تأخیر در رسیدن به مقصد، مسافران مجاز به دریافت خسارت هستند که باید شرایط آن را مطابق با قوانین مربوطه رعایت کنند.
طبق این قوانین، مسافر میتواند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ حرکت قطار، با اصل بلیت به همراه کارت شناسایی معتبر ( کارت ملی یا شناسنامه ) به دفاتر فروش بلیت مراجعه و نسبت به دریافت مبلغ خسارت اقدام کند. البته به قطارهای عادی، حومهای، محلی و بینالمللی خسارت تاخیر تعلق نمیگیرد.
در صورت تاخیر از مبدا حرکت قطارهای مسافری، چنانچه تاخیر از مبدا کمتر از یک ساعت باشد، در هر صورت به تاخیر نهایی ورود قطار به مقصد اضافه خواهد شد؛ چنانچه تاخیر قطار از مبدا بیشتر از یک ساعت باشد، مسافرین میتوانند درصورت انصراف از سفر خود تا قبل از حرکت قطار نسبت به اخذ کل مبلغ بلیت از ایستگاه اقدام کنند. در صورت سفر با قطار " تاخیر از مبدا اولیه"به تاخیر نهایی ورود به مقصد اضافه خواهد شد. مسئولیت تائید و اعلام دقیق میزان تاخیر نیز بر عهده "رئیس قطار مسافری" است.
شرایط تاخیر در طول مسیر
در صورت مسدودی خطا یا مشکل فنی قطار که امکان اعزام قطار از مبدا یا ادامه مسیر از بین راه تا مقصد میسر نباشد و مسافرین، بخشی از مسیر را بهوسیله اتوبوس جابهجا شوند ۵۰ درصد بهای بلیت به مسافرین بازگردانده شده و هزینه تامین وسیله نقلیه جایگزین، بهمنظور جابجایی مسافرین خسارتدیده، به عهده راهآهن یا شرکت حملونقل ریلی مسافری خواهد بود. در صورتی که موارد تاخیر ناشی از حوادث طبیعی (مانند سیل و زلزله) باشد، هیچ خسارتی پرداخت نخواهد شد.
شرایط تاخیر منجر به جاماندن مسافر
چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار مسافرت با قطارهای دیگر باشند، ملزم به رعایت فاصله زمانی حداقل سه ساعت بین ساعت ورود قطار تا ساعت حرکت قطار بعدی هستند؛ اما در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جا ماندن مسافر از قطار بعدی شود، نسبت به پرداخت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت قطار بعدی به آنها اقدام میشود.
چنانچه مسافرین بعد از رسیدن قطار به مقصد خواستار مسافرت با سایر وسائط نقلیه (کشتی، اتوبوس، هواپیما و...) باشند، ملزم به رعایت فاصله زمانی چهار ساعت از زمان رسیدن قطار به مقصد تا ساعت حرکت سایر وسائط نقلیه هستند؛ در صورتی که فاصله زمانی فوق لحاظ شده و تاخیر قطار منجر به جاماندن مسافر از سایر وسائط نقلیه بعدی شود، نسبت به پرداخت ۱۰۰ درصدی بهای بلیت سایر وسائط نقلیه به آنها اقدام میشود.