-
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران خبر داد

افزایش چشمگیر تولید کاتد مس

شرکت ملی صنایع مس ایران در طول یک سال اخیر عملکرد درخشانی را از خود به نمایش گذاشته و رکوردهای جدیدی از تولید ثبت کرده است.

فعالیت در صنعت مس در دنیای کنونی، مورد توجه قرار گرفته است، درنتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش بیش از پیش اهمیت دارد. با توجه به ظرفیت‌‌های فعالیت در حوزه معدن و صنایع معدنی این مجموعه همزمان برنامه‌های متعدد توسعه‌ای را در دستور کار دارد. به گزارش مس‌پرس، اردشیر سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به انگیزه‌های سرمایه‌گذاری برای بخش خصوصی و شرکت مس و کشور درباره شرایط موجود صنعت مس گفت: تا سال ۲۰۲۵ رشد متوسط سالانه ۲.۲ درصدی در دنیا پیش‌بینی شده است. از این رو، افزایش تقاضا برای مس چه در داخل و چه در دنیا از لحاظ اقتصادی یک نکته و پالس مثبت برای سرمایه‌گذاری در این بخش است. وی گفت: اغلب بنگاه‌های فعال در صنعت مس دنیا در سال ۲۰۲۱ سودده بوده‌اند و این نکته در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش مس بسیار حائز اهمیت است. انتظار می‌رود مصرف مس تصفیه‌شده چین در سال ۲۰۲۲ حدود ۲.۱ درصد افزایش یابد و در سال ۲۰۲۶ به ۱۳.۷ میلیون تن در سال خواهد رسید. در همین حال انتظار می‌رود مصرف مس تصفیه‌شده در امریکای شمالی در سال ۲۰۲۲؛ حدود ۳.۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ رشد پیدا کند. علاوه‌بر این مصرف سالانه مس امریکا در سال ۲۰۲۶ برابر ۲.۵ میلیون تن برآورد شده است. سعدمحمدی اظهار کرد: رشد صنعت خودروسازی اروپا به‌عنوان محرک مصرف مس در ۲۰۲۱ برابر ۱۵.۱ درصد و متوسط رشد اقتصادی در این منطقه برابر ۴.۹ درصد گزارش شده است. بدین ترتیب پیش‌بینی می‌شود مصرف مس کشورهای اروپایی در سال ۲۰۲۶ به ۳.۴ میلیون تن افزایش یابد. به گفته مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، کشور شیلی ۲۷ میلیارد دلار و کنگو ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری در صنعت مس داشته‌اند که این امر نشان از اهمیت صنعت مس در جهان دارد.


صنعت مس همسو با اقتصاد جهان سبز
سعدمحمدی در ادامه با بیان اینکه آینده صنعت مس با اقتصاد جهان سبز همسو خواهد بود، تاکید کرد: آینده مس با اقتصاد جهان سبز که به‌عنوان یک تعریف بین‌المللی از نظر اقتصادی در دنیا از آن صحبت می‌شود؛ شکل مناسب‌تری به خود خواهد گرفت که ترویج سریع‌تر خودروهای الکتریکی، تسریع حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و سرمایه‌گذاری بیشتر در زیرساخت‌های مربوط به شبکه برق از جمله این راهکارها است.سعدمحمدی گفت: درحال‌حاضر میزان انرژی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۳۹ درصد از نفت تامین می‌شود. در سال ۲۰۵۰ یعنی کمتر از ۳۰ سال آینده میزان تاثیرپذیری نفت در تولید انرژی به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر، هم‌اکنون میزان مصرف انرژی از برق ۱۹ درصد برآورد می‌شود که در سال ۲۰۵۰ به بیش از ۵۱ درصد می‌رسد.
وی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین عنصر برای استراتژی مدون سرمایه‌گذاری تعریف‌شده بین‌المللی به دلیل خاصیت الکتریکی که دارد، فلز مس است، گفت: نتایج تقاضای بالاتر ناشی از اقتصاد سبز تعریف شده در دنیا ایجاد شکاف عرضه چشمگیر در اواسط دهه جاری و حمایت قدرتمند از نرخ مس خواهد بود و افزایش مصرف جهانی کاتد طی ۱۰ سال آینده به بیش از ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار تن معادل ۸.۵ درصد بیشتر از شرایط تقاضای فعلی خواهد بود که این آمار نشان از اهمیت بالای این فلز استراتژیک در آینده صنعت و اقتصاد جهان دارد.به گفته وی، آینده صنعت خودرو در جهان به سوی بکارگیری از فلز مس و تولید خودروهای برقی خواهد رفت. درواقع مس نقش مهمی در تولید این خودروها خواهد داشت.سعدمحمدی با اشاره به اینکه اقتصاد ایستا نیست و مثل جریان آب شناور است، گفت: مس نقش مهم و کلیدی در آینده صنعت جهان دارد و انتظار می‌رود از فرصت‌های پیش رو جهت سرمایه‌گذاری در این زمینه استفاده کنیم و نباید هیچ فرصت‌سوزی در این باره داشته باشیم.


توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر
مدیرعامل شرکت مس تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر رشد سریع ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و احداث زیرساخت‌های شارژ خودروهای الکترونیکی، توسعه ارتقای شبکه برق برای مدیریت افزایش بار و مشکل نوسان برق به دلیل همان مصرف انرژی تا سال ۲۰۵۰ در دستور کار قرار داده است. با این استراتژی‌ها تداوم روند افزایش تقاضای مس در دوره بلندمدت با افزایش تقاضای مس در بخش خودروهای الکتریکی اتفاق خواهد افتاد.سعدمحمدی با بیان اینکه رشد اقتصادی گسترده‌تر کشورهای جهان و تغییرات شدت مصرف‌ ۲ عامل اصلی رشد تقاضای فلزات و کالاهای اساسی طی سال‌های آینده است، تاکید کرد: کشورهای مطرح صنعتی جهان همچون چین و ایالات متحده امریکا برنامه‌ریزی بلندمدت و ویژه‌ در زمینه سرمایه‌گذاری در صنعت مس تا سال ۲۰۲۶ داشته‌اند.
وی با بیان اینکه در ۵ سال آینده جزو شرکت‌های برتر دنیا در تولید مس خواهیم بود، تاکید کرد: مس جزو عناصری است که قابلیت سرمایه‌گذاری بسیار سودده دارد.
وی ادامه داد: معدن مس سریدون با همت و تلاش متخصصان داخلی و کارشناسان شرکت ملی صنایع مس ایران اکتشاف شد، در حالی که قبلا یک موسسه معتبر خارجی طبق بررسی‌های انجام شده اعلام کرده بود در این منطقه هیچ ذخیره معدنی وجود ندارد اما متخصصان داخلی با استفاده از آخرین نرم‌افزارهای روز و تکنیک‌های جدید نسبت به شناسایی ذخایر جدید موفق شدند.
سعدمحمدی با اشاره به جایگاه نیروی انسانی در این صنعت افزود: باید نگاه ویژه‌ای به آموزش نیروی انسانی شایسته و کارآمد براساس جدیدترین تکنولوژی روز دنیا داشته تا بتوانیم بهره‌وری‌ کاملی از صنعت مس داشته باشیم. اگر نیروی انسانی شایسته را به معنای واقعی نشناسیم و به آن بها ندهیم هیچ‌کدام از این ابزارها منجر به رشد در بخش معادن نخواهد شد.وی گفت: خوشبختانه شرکت ملی صنایع مس ایران توانسته است با عملکرد بی‌نظیر خود، نام ایران را میان ۱۰ کشور برتر جهان در حوزه ذخایر مس برای سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت مس به ثبت برساند و هم‌اکنون در رتبه هفتم قرار داریم که در آینده نزدیک، یک رتبه صعود خواهیم کرد و رتبه ششم را از آن خود خواهیم کرد.سعدمحمدی درباره افزایش نرخ مس در آینده گفت: احتمالا طی ۳ ماه دوم امسال میلادی به ۱۱ هزار دلار خواهد رسید و ما باید با دقت نرخ جهانی مس را رصد کنیم تا بتوانیم روند رو به رشد خود را ادامه دهیم.


بزرگ‌ترین صادرکننده فلزات اساسی کشور هستیم
مدیرعامل شرکت ملی مس در ادامه در زمینه صادرات گفت: با افتخار بزرگ‌ترین صادرکننده فلزات اساسی در کل کشور هستیم و رشد قابل توجهی در تولید انواع محصول اعم از کاتد، سنگ سولفور و... داشته‌ایم. خوشبختانه تولیدات مس ما روند بسیار خوبی داشته و سال آینده به بالای ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید.


سخن پایانی
شرکت ملی صنایع مس ایران در طول سال‌های گذشته توانسته رکوردهای متعددی از تولید خود به ثبت برساند. در همین حال بالاترین میزان تولید و فروش مس را از آن خود کند. بالاترین نرخ سود و فروش تاریخ صنعت مس ایران طی امسال به‌دست آمده است. این موضوع حکایت از عملکرد بی‌نظیر شرکت ملی صنایع مس ایران دارد.


دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین