چهارشنبه 29 فروردین 1403 - 17 Apr 2024
کد خبر: 41687
نویسنده: کیمیا ملکی
تاریخ انتشار: 1402/03/08 11:04

منتظر گرانی گوشت قرمز باشیم؟

منتظر گرانی گوشت قرمز باشیم؟

اواسط دی سال ۱۴۰۱ نرخ ران کامل ممتاز گوسفندی در هر کیلو حدود ۲۲۰ هزار تومان بود و در اوایل اسفند سال گذشته این محصول به نرخ هر کیلوگرم ۵۵۵ هزار تومان به فروش رسید. حال با شروع سومین ماه از سال ۱۴۰۲ دوباره زمزمه گرانی گوشت به گوش می‌رسد، این در حالی است که بررسی سبد مصرفی خانوار نشان می‌دهد خانوار از کالای باکیفیت در سبدغذایی کاسته و برای دریافت کالری موردنیاز، از مواد غذایی ارزان‌تر و با کیفیت کمتر استفاده می‌کنند. مصرف میانه و میانگین گوشت قرمز در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۰ به ترتیب کاهشی حدود ۳۲ و۴۱ درصد را تجربه کرده است. میانگین مصرف گوشت قرمز در سال ۱۳۹۰ کمی بیش از ۸۰۰ گرم در ماه برای هر فرد بوده، اما این میزان در سال ۱۴۰۰ به ۶۰۰ گرم رسیده است. همچنین براساس نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های کشور، در نیمه دوم سال گذشته روند نقطه‌ای عرضه گوشت قرمز (گاو، گوساله و گوسفند) کاهش شدیدی را تجربه کرده است. براساس جدیدترین داده‌های مرکز آمار، در اسفند ۱۴۰۱ عرضه این محصولات نسبت به اسفند سال قبل از آن افت پیدا کرده است. بررسی روند نرخ گوشت قرمز در این مدت نیز از افزایش شدید قیمت‌ها حکایت دارد، این در حالی است که راهکارهای بسیاری برای جلوگیری از افزایش نرخ گوشت در بازار وجود دارد و باید موردتوجه مسئولان مربوطه قرار گیرد.  به‌منظور پیش‌بینی آینده بازار گوشت به گپ‌وگفت با علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی پرداخت.

امکان افزایش نرخ گوشت در نیمه دوم سال وجود دارد؟

همیشه در نیمه دوم سال باتوجه به افزایش تقاضا، افزایش نرخ رخ می‌دهد. البته در سال جاری با افزایش بارندگی‌ها مراتع سرسبز هستند و مشکلات تامین خوراک کمتر است. دام به خودی خود گران نمی‌شود، بلکه نرخ نهاده بالا است و هنوز نهاده ارزان نشده است. وقتی نرخ دام زنده گران است، نرخ گوشت هم گران می‌شود، این در حالی است که تامین نهاده اکنون مشکل جدی تولیدکننده است.
قیمت گوشت در بازار در حال حاضر چقدر است؟ در حال ‌حاضر نرخ دام زنده مرغوب در شهرستان‌ها هر کیلو بین ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان است و در تهران این نرخ معمولا بیشتر است، چون هزینه حمل به آن اضافه می‌شود. بر این اساس، میانگین نرخ یک رأس گوسفند زنده بین ۶ تا ۷ میلیون تومان است و کمتر از آن نیست و هر چه وزن آن بیشتر شود نرخ هم بالاتر می‌رود. قبل از شروع سال نرخ هر کیلو دام سبک تا حدود ۱۸۰ هزار تومان هم بالا رفت، اما در حال ‌حاضر میانگین نرخ بره ۵ماهه در هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان و مابقی بره‌ها ۱۴۰ هزار تومان است. البته همچنان یک‌سری فضاسازی‌های روانی وجود دارد و افراد سوء‌استفاده‌گر به‌طور خودسرانه قیمت‌ها را بالا می‌برند و در حالی که می‌دانند عموم مردم توان خرید گوشت با این قیمت‌ها را ندارند، به‌دنبال حفظ گرانی‌ها هستند.

چه حمایتی ازسوی دولت از دامدار می‌شود؟

دولت باید اجرای برنامه‌های حمایتی از دامداران را در دستور کار بگذارد. دام‌ها در حالی که از مرتع برگشته و آماده کشتار هستند، در دامداری‌ها مانده‌اند و دامداران امکان نگهداری بیشتر از دو هفته از آنها را ندارند و اگر این دام‌ها به‌موقع کشتار نشوند، ضرر هنگفتی به دامداران وارد می‌شود. براساس مشاهدات میدانی از مغازه‌های سطح شهر تهران نرخ هر کیلو شقه گوسفندی بین ۳۷۵ تا ۳۹۸هزار تومان، ران با راسته ۴۱۸هزار تومان، ران خالی۳۷۰ تا ۴۳۱ هزار تومان، سردست و گردن ۳۶۵ تا۴۰۰هزار تومان، راسته گوسفندی ۳۸۵ تا ۴۱۸هزار تومان، مخلوط گوساله ۴۱۸هزار تومان، چرخ‌کرده مخلوط ۳۹۸ هزار تومان، سردست گوساله و مغز ران ۳۹۵ تا ۴۱۸هزار تومان و راسته گوساله ۴۴۸هزار تومان است.


نویسنده:
کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oq8bo