-
کاخ سفید اعلام کرد:

در صورت بازگشت ایران به برجام امریکا هم بازمی‌گردد

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت امریکا بار دیگر در راستای ادعاهای واشنگتن گفت اعلام کرده‌ایم اگر ایران به پایبندی به برجام بازگردد، امریکا نیز به این توافق بازمی‌گردد.

مشاور امنیت ملی دولت بایدن روز یکشنبه به وقت محلی در گفت‌وگو با شبکه سی.ان.ان اظهار کرد: ما آماده بازگشت به میز مذاکره هستیم و در این راستا همچنان تلاش می‌کنیم. وی ادعا کرد: ایران یکسری تعهدات دارد که باید به آنها عمل کند و امریکا نیز براساس این توافق برای عمل به تعهداتش آمادگی دارد.

به گزارش ایرنا علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرد: در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذر در وین مورد موافقت قرار گرفت.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه نیز به‌تازگی در تماس تلفنی با همتای روسی خود با تاکید بر اینکه ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد، گفت: چنانچه طرف امریکایی به‌طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با سرگئی لاوروف با اشاره به توافق صورت‌گرفته با هماهنگ‌کننده برجام درباره زمان برگزاری گفت‌وگوها با گروه ۱+۴، گفت: پیشرفت سریع گفت‌وگوها مستلزم آن است که طرف‌های اروپایی و امریکا با اجتناب از زیاده‌خواهی و طرح خواسته‌های فرابرجامی، رویکردی واقع‌بینانه و سازنده در پیش گیرند. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران سابقه و روند مذاکرات پیشین در وین را مد نظر دارد، تصریح کرد: ایران در مذاکرات آتی مطالبات خود را با قوت پیگیری خواهد کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان کرد: به‌هیچ وجه نباید در جدیت جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگوها و لزوم بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات‌شان تردید داشت.

امیرعبداللهیان با اشاره به تحریم‌های تازه امریکا علیه ایران افزود: گرچه جمهوری اسلامی ایران نسبت به نیات طرف امریکایی تردید دارد؛ با این وجود چنانچه طرف امریکایی به‌طور کامل به تعهدات خود بازگشته و مطالبات بیشتر نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای همه تعهدات خود بازخواهد گشت.

تیم مذاکره‌کننده از حیث حقوقی تغییری نخواهد کرد

به گزارش ایرنا سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری هفتگی، درباره تیم مذاکره‌کننده و اینکه امریکا هم حضور دارد یا خیر؟ گفت: از آنجا که امریکا عضو برجام نیست، طبیعتا نمی‌تواند در این نشست حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی تیم مذاکره مشخص شد با هدایت آقای باقری و ترکیبی از نمایندگان ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییری از حیث حقوقی نخواهیم داشت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم، متاسفانه خلاف جهت اعلامی آنها بوده، گفت: مسیر ایالات متحده برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرد به‌عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد. وی تصریح کرد: امریکا برای بازگشت از این مسیر غلط باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروجش از برجام اعمال کرده، همه را یکجا به‌صورت موثر بردارد و مهم‌تر اینکه تضمین بدهد هیچ دولتی در ایالات متحده دوباره جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

باقری ‌آخر هفته به اروپا سفر می‌کند

وی با اشاره به مذاکره برای رفع تحریم‌های ایران اظهار کرد: آقای باقری درباره مذاکرات گفتند که با همه اعضای ۱+۴ گفت‌وگو می‌کند. در این راستا با چین و روسیه و انریکه مورا، هماهنگ‌کننده برجام صحبت و رایزنی شد.

خطیب‌زاده با بیان اینکه آخر هفته سفر به پایتخت 3 کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس و احتمالا اسپانیا در مقام معاونت سیاسی انجام خواهد شد، گفت: در این سفرها درباره مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو می‌شود اما چون آقای باقری مذاکره‌کننده ارشد تیم است، درباره برجام هم صحبت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: ایران مواضع خود را برای دوستان تشریح کرد و مادامی که اطمینان قطعی پیدا نکند که تحریم‌ها یکجا، موثر، قابل تضمین عینی و راستی‌آزمایی‌شده برداشته می‌شود برجام را محقق نخواهد کرد. در واقع تا درباره همه چیز توافق نشود هیچ چیزی توافق نخواهد شد.

3 شرط تهران برای بازگشت امریکا به برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم، متاسفانه خلاف جهت اعلامی آنها بوده است، گفت: ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرد به‌عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: امریکا برای بازگشت از این مسیر غلط باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروجش از برجام اعمال کرده همه را یکجا به‌صورت موثر بردارد و مهم‌تر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده دوباره جهان و حقوق بین‌الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.

پس از روی کار آمدن دولت دموکرات بایدن در ژانویه ۲۰۲۱، دیپلمات‌های ارشد گروه ۱+۴، ایران و اتحادیه اروپا از فروردین تا خرداد گذشته، 6 دور در پایتخت اتریش گرد هم آمدند تا درباره احیای مفاد برجام گفت‌وگو کنند. این مذاکرات از تیرماه به‌دلیل تداوم بدعهدی‌های امریکا درباره لغو تحریم‌ها و ندادن تضمین درباره نقض دوباره برجام، همزمان با تغییر دولت در ایران متوقف شد.

دولت دموکرات بایدن که از منتقدان خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق امریکا از برجام است، باوجود برگزاری 6 دور مذاکرات وین، تاکنون اقدامی جدی برای بازگشت به تعهداتش انجام نداده اما همچنان می‌گوید به مسیر دیپلماسی با ایران معتقد است.

سخن پایانی

اجرای نامتوازن برجام از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه امریکا از طرف دیگر، باعث شد یک سال پس از خروج امریکا از برجام، در نهایت ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۸ مه‌۲۰۱۹) شورای‌عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف کردن گام به گام اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰ روزه به دیپلماسی اتخاذ کند. ایران بارها اعلام کرده اگر سایر طرف‌های باقیمانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های مربوط به کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود. حالا امریکا نیز برای بازگشت به میز مذاکره آماده است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*