-
کد خبر: 110363
تاریخ انتشار: 1403/02/29 07:39

سیکل معیوب پرداخت بدهی‌ها

شهرزاد صالحی مورکانی- کارشناس صنعت برق
سیکل معیوب پرداخت بدهی‌ها

متاسفانه مطالبات با تاخیر پرداخت می‌شود و این موضوع باعث ضرر و زیان زیادی برای شرکت‌های تولید و توزیع برق می‌شود. این موضوع متاسفانه کاهش تولید و تعطیلی کارگاه‌های صنعتی را در پی دارد و روز به روز در حال بدتر شدن است. مواد اولیه و موردنیاز برای تولیدات مرتبط با برق به‌‎صورت نقد باید دریافت شود و این تاخیر در وصول مطالبات باعث ضربه‌های مهلکی به زیرساخت‌های صنعتی می‌شود. شرکت‌های صنعتی تولیدات را به‌موقع تحویل می‌دهند، اما دولت نمی‌تواند نقدینگی موردنیاز برای پرداخت مطالبات را پرداخت کند و گاهی تا چندین سال این بدهی‌ها روی هم تلنبار می‌شود.
مشکلی دیگری که شرکت‌های مرتبط با صنعت برق با آن روبه‌رو می‌شوند، تکمیل نیروی انسانی است؛ چراکه دیگر کارگران، سخت زیر بار فعالیت در کارهای یدی می‌روند و مشکلات معیشتی باعث شده است تا مشاغل دیگر را برای فعالیت و امرار معاش انتخاب کنند؛ اما همان‌طور که گفته شد، بزرگ‌ترین مشکل شرکت‌های تولید برق، وصول نشدن بدهی‌ها بوده که چالش‌های زیادی به‌وجود آورده است. از سوی دیگر، بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات، معدل موجودی طلب می‌کنند که طلب‌های گسترده از بابت خدمات ارائه‌شده، این معدل موجودی را کاهش داده و این موضوع نیز مزید بر علت شده است تا شرایط مالی شرکت‌های برق به حال خود رها شود.
هنوز بسیاری از شرکت‌هایی که برای دریافت مطالبات خود پیشگام شدند، موفق به دریافت تمام و کمال مطالبات خود نشده‌اند. سال قبل اعلام شد که این اوراق قرار است به‌صورت‌مستقیم به شرکت‌های طلبکار پرداخت شود، اما مبهم بودن این موضوع و اینکه هنوز تاریخ اعلامی دقیقی منتشر نشده، جاده سردرگمی را گسترانیده و برنامه‌ریزی و آینده کاری را مختل کرده است.
اغلب شرکت‌هایی که برای وصول طلب مالی خود این اوراق خزانه را دریافت می‌کنند، آن را تبدیل کرده یا مجبور می‌شوند این اوراق را با ضرر به‌فروش برسانند. از این‌رو زمانی که زمان‌بندی مشخص و معینی وجود نداشته باشد، طلبکاران که اکثرا بازاری هستند، با شرکت‌های برق به مشکلات می‌خورند و هیچ چیزی جز نقدینگی و پول آنها را راضی نمی‌کند.
متاسفانه شرکت توزیع برق در قبال دیرکرد تعهدات مالی خود سهل‌انگاری می‌کند، اما از آن طرف اگر شرکتی حتی یک روز تاخیر داشته باشد، جریمه‌های سنگین وضع می‌کنند. این روند در آینده به واردات ضربه خواهد زد.
متاسفانه شرکت‌های فعال در زمینه برق چاره‌ای ندارند که هرساله اوراق خزانه دولتی را به‌جای طلب خود قبول کنند؛ چراکه نمی‌توانند این همه تجهیزات را رها کنند و به شغل دیگری روی بیاورند.
 از سوی دیگر، شرکت‌های برق تعهدات گسترده‌ای دارند که باید به آنها پایبند باشند. همچنین تعطیلی شرکت‌ها و کارگاه‌های برق منجر به بیکاری گسترده کارگران شاغل در این حوزه
می‌شود.
وی در خاتمه گفت: دولت باید نگاه ویژه‌ای به صنعت برق داشته باشد. نقدینگی که ماهانه به نیروگاه‌ها پرداخت می‌شود، حتی برای هزینه‌های جاری کافی نیست و همواره این دغدغه مالی در بخش‌های مختلف وجود دارد.
از طرفی برای تعمیرات سالانه شرکت‌های بهره‌برداری بودجه قابل‌توجهی نیاز دارند و کمبود در هرکدام از این بخش‌ها بر کیفیت تاثیرگذار است و آثار آن در مواردی مانند وقوع حوادث و خروج‌های اضطراری از مدار در پیک مصرف خود را نشان می‌دهد.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2olojd