-

فولاد ایران همگام با استانداردهای جهانی

منصور یزدی‌زاده فعال صنعت فولاد

استاندارد ضامن تامین کیفیت محصولات است. این شاخصه مهم در حوزه فولادسازی نیز موردتوجه قرار دارد و عملا بیمه ‌ کننده کیفیت محصولات فولادی است. توجه به استاندارد و شاخصه ‌ های آن در فرآیند تولید محصولات، زمینه رقابت ‌ پذیری هرچه بیشتر محصولات گوناگون را فراهم می ‌ کند. این شاخصه مهم برای تولیدکنندگان و مصرف ‌ کنندگان، نقاط قوتی دارد. ازجمله آنکه مصرف ‌ کننده نسبت به کیفیت محصول خریداری شده اطمینان خاطر پیدا می ‌ کند و خریدار برای تولید محصولی منطبق با استانداردهای روز دنیا ناچار است فرآیند تولید خود را بروز کند و ارتقا بخشد. اهمیت استاندارد در فرآیند تولید محصولات به قدری است که این شاخصه در دنیای کنونی دیگر یک انتخاب به ‌ شمار نمی ‌ رود، بلکه از این استاندارد باید به ‌ عنوان ضرورتی انکارناپذیر و لازم ‌ الاجرا نام برد.

تولید فولاد در رده صنایع استراتژیک کشور قرار دارد. این صنعت با تکیه بر ذخایر انرژی و معدنی توسعه یافته است. در طول دهه ‌ های اخیر سرمایه قابل ‌ توجهی جذب این صنعت شده است. ظرفیت تولید فولاد کشور به مراتب بالاتر از میزان نیاز کشور به این محصول است؛ بنابراین صادرات، یکی از محرک ‌ های اصلی توسعه فولادسازی ایران بوده و بر همین اساس نیز از صنایع فولاد ایران انتظار می ‌ رود همپای رقبای خود فعالیت کنند.

صنعت فولادسازی به ‌ عنوان یکی از صنایع پیشران و اثرگذار بر اقتصاد، موظف به رعایت شاخصه ‌ های استاندارد است. در ارزیابی عملکرد صنعت فولاد کشور و رعایت استانداردهای بین ‌ المللی باید تاکید کرد که استانداردهای ملی بر فرآیند تولید محصولات صنعتی حاکم است. با این وجود در مسیر تدوین شاخصه ‌ های استاندارد ملی، به سایر فاکتورهای استانداردسازی در کشورهای دیگر هم توجه می ‌ شود؛ بنابراین محصولات فولادی تولید شده در ایران که منطبق با شاخص ‌ ها و معیارهای سازمان استاندارد کشور هستند، سایر مشخصات کیفی تعیین ‌ شده در استانداردهای دیگر جهانی را هم پاس می ‌ کنند. البته برخی فولادسازان کشور برای حضور موفق در بازار جهانی، اقدام به اخذ استانداردهای بین ‌ المللی نیز می ‌ کنند که فروش محصولات آنها را در بازار رقابت جهانی تسهیل خواهد کرد.

توجه به این نکته ضروری به ‌ نظر می ‌ رسد که استانداردهای حاکم بر محصولات فولادی، جزو سختگیرانه ‌ ترین استانداردها هستند. بدون تردید با در نظر گرفتن شاخصه ‌ های استانداردسازی و همچنین نیاز و سلیقه مشتریان می ‌ توان حضور یک فولادساز را در بازار جهانی تثبیت کرد. در همین حال باید خاطرنشان کرد همان ‌ طور که توجه به استاندارد و شاخصه ‌ های آن به ‌ منزله پیش ‌ شرطی برای حضور یک محصول در بازار جهانی است، به همین نسبت رعایت نکردن استانداردهای تولید نیز به ‌ منزله تهدیدی برای از دست رفتن بازار به ‌ شمار می ‌ رود. به بیانی دیگر کیفیت، رقابت ‌ پذیری، رضایت مشتری و سرمایه ‌ گذاری مهم ‌ ترین فاکتور تولید محصولات با قابلیت فروش جهانی است. حذف هرکدام از موارد یادشده به از دست رفتن بازار صادراتی یک محصول منتهی می ‌ شود.

تولید محصولاتی منطبق با استانداردهای جهانی، اهمیت ویژه ‌ ای دارد، چراکه تولید چنین محصولاتی عملا مجوز حضور موفق یک محصول در بازار رقابت جهانی است. بنابراین بسیاری از فولادسازان کشور، به ‌ ویژه آنهاکه دغدغه حضور در بازار جهانی دارند، برای تولید محصولاتی با کیفیت مشابه نمونه ‌ های خارجی تلاش می ‌ کنند و عموما در این زمینه موفق هستند. حرکت در مسیر تولید محصولات منطبق با استانداردهای روز دنیا علاوه بر ارتقای فروش صادراتی، به بهبود عملکرد صنایع نیز منتهی می ‌ شود، چراکه تولیدکنندگان ناچارند انعطاف ‌ پذیری حداکثری را در یک سازمان را فراهم می ‌ کند. از آنجاکه توجه به استاندارد و شاخصه ‌ های آن به ‌ منزله عنصر اصلی رقابت ‌ پذیری شناخته می ‌ شود، زمینه بقای بسیاری از صنایع کشور را فراهم می ‌ کند. با توجه به تمام موارد یادشده و اثرگذاری استاندارد بر تولید و حیات صنایع، امید می ‌ رود نظارت حداکثری بر فرآیند تولید محصولات و رعایت استانداردها جریان داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*