یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 20963
تاریخ انتشار: 1401/09/22 08:57
برگزاری میز خدمت در شهرک‌های صنعتی ادامه دارد

حمایت از تولید در دستور کار دولت

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون چندین میزخدمت با حضور مسئولان، مدیران کل و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با هدف ارایه خدمات در شهرک‌های صنعتی برگزار شده است.

براساس برنامهریزیهای صورت گرفته برگزاری میز خدمت در شهرکهای صنعتی با توجه به اهمیت این مراکز در توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در دستور کار مدیریت ارشد استانها قرار دارد. همچنین جلسات میز خدمت بهصورت تخصصی با دعوت از مدیران کل دستگاههای اجرایی مرتبط با تولید و صنعت برگزار میشود. صمت در این گزارش به نتایج برخی از جلسات برگزار شده در استانها پرداخته که در ادامه میخوانید.

احیای واحدهای راکد موفقیت آمیز بود

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استانهای سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران گفت: یکی از اولویتهای سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ارائه زمین با شرایط ویژه به شرکتهای دانشبنیان است.

به گزارش روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، رضا رحیمی با بیان این مطلب در آیین تکریم مدیرعامل و معارفه مدیرعامل جدید شرکت شهرکهای صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اظهارکرد: امسال با به توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، در کنار تولید و اشتغال به مقوله دانشبنیانها توجه جدی شده است و طبق این رویکرد یکی از اولویتهای سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ارائه زمین با شرایط ویژه به این شرکتهاست. وی افزود: شرکتهای دانشبنیانی که دارای گرید (رتبه) دانشبنیانی از معاونت علمی و فناوری رئیسجمهوری باشند در گرفتن زمین و تقسیط طولانی مدت هزینههایی که باید برای زمین بدهند، در اولویت هستند.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استانهای سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران اضافه کرد: امسال شرکتهای دانشبنیان به صورت ویژه حمایت میشوند و مدیران استانهای مختلف باید این مهم را در اولویت کار خود قرار دهند.

رحیمی ادامه داد: در سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران یکی از اهداف ما حمایت از واحدهای صنعتی راکد و فعال کردن و به ظرفیت رساندن این واحد هاست.

وی، یادآور شد: در این خصوص، به شاخص برنامهای که از ابتدای سال تعریف شده این سازمان رسیده و مورد تایید سازمان بازرسی نیز قرار گرفته است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و امور استانهای سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، تصریح کرد: در مجموع فعال کردن واحدهای تولیدی کشور رو به جلو است و امسال هم از محل کمکهای فنی و اعتباری به استانهای کمتر توسعه یافته مبالغی کمک شده و تفاهمنامهای با بانک ملی در این رابطه منعقد شده است. رحیمی خاطر نشان کرد: بانک ملی نیز در این راستا تسهیلات کم بهرهتری را به واحدهای نیمه راکد و راکد ارائه خواهد داد تا این واحدها به چرخه تولید بازگردند. وی در ادامه سخنان خود، اظهار کرد: برای کهگیلویه و بویراحمد سه میلیارد تومان از محل منابع سازمان و پنج برابر این رقم را بانک ملی به واحدهای نیمه فعال و راکد ارائه میدهد.

رحیمی اضافه کرد: استان کهگیلویه و بویراحمد ظرفیت خوبی در زمینه نفت، گاز، پتروشیمی، منابع آبی و کشاورزی دارد که میتوانند در اشتغالزایی این استان موثر واقع شوند. این استان چهارفصل پوشش منابع طبیعی خوبی دارد و در صورت همکاری اداره کل منابع طبیعی برای واگذاری زمین، آمادگی داریم زیرساختهای لازم را فراهم کنیم تا کارگاههای کوچک در شهرکهای تقاضا محور ایجاد و راهاندازی شود.

وی ادامه داد: در کشور ۹ استان منطقه ویژه دارند که یکی از این استانها، استان کهگیلویه و بویراحمد است، باتوجه به نزدیکی به بنادر، این منطقه در استان ویژه تر است و فعال کردن این مهم اقدامی مثبت در جهت توسعه استان خواهد بود.

بازپس گیری زمینهای معطل

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: شرایط استان کهگیلویه و بویراحمد در حوزه اقتصادی در خور و شأن مردم این استان نیست اما در جهش قرار گرفته این و ۲۰طرح اقتصادی در برنامه داریم که ۶ماه تا دوسال آینده به بهرهبرداری
 برسند.

احسان عسکری، با بیان اینکه احداث 3 پتروشیمی در استان در دست کار قرار داشته و ساخت پتروپالایشگاه نیز در دستور کار است، اضافه کرد: فعال کردن معدن کوه لارچرام نیز از دیگر پروژههای در حال پیگیری است.

در ادامه این فرآینده راه آندازی کارخانه اسیدفوریک و کارخانه معدن فسفات چرام نیز در دستور کار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تاکید بر اجرای پروژه در زمینهای شهرکی  ادامه داد: طرحها و واحدهای صنعتی که موفق به دریافت زمین شده و تاکنون اقدامی برای راهاندازی واحدهای تولیدی نکردهاند؛ زمینهای واگذار شده صورت تعلل از آنها پس گرفته میشود.

 حمایت مدیران شیراز از صنعتگران

همچنین به منظور بررسی، رسیدگی و رفع مشکلات صنعتگران و فعالان تولیدی و صنعتی، میز خدمت شهرک صنعتی بزرگ شیراز به ریاست استاندار و با حضور مدیران کل دستگاههای اجرایی استان در شهرک صنعتی بزرگ شیراز برگزارو به مشکلات افزون بر ۵۰واحد صنعتی رسیدگی شد.

محمد هادی ایمانیه، در حاشیه دومین میز خدمت ویژه واحدهای تولیدی در شهرک صنعتی شیراز، با بیان اینکه مدیریت ارشد استان پشتیبان صنعتگران است، اظهارکرد: مشکلات پیش روی صنعتگران مراجعهکننده به میزخدمت متنوع بود، که در سه حوزه دسته بندی میشوند. بخش اول مشکلات به شهرک صنعتی باز میگردد، که امروز مقرر شد در چارچوب قوانین موجود نسبت به رفع آنها اقدام شود.

استاندار فارس تسهیلات بانکی را، از دیگر مسائل عمده فعالان اقتصادی شاغل در شهرک صنعتی شیراز عنوان کرد و افزود: عمده تسهیلات بانکی در قالب تبصره ۱۸ قرار میگیرد که متاسفانه با وجود گذشت 8 ماه از سال، اعتبارات آن هنوز ابلاغ نشده است.

وی افزود: این مسئله به رئیسجمهوری و همچنین رئیس قوه مقننه منعکس شده است که امیدواریم با حسن نظر مسئولان ذیربط کشوری همانند سال گذشته حل شود. ایمانیه با اشاره بر اینکه حوزه سوم مسائل، مرتبط با سایر دستگاهها میباشد، اظهارکرد: با حضور مدیران کل دستگاهها و مدیران بانکهای استان، تلاش کردیم در حد اختیارات قانونی مسائل پیش روی صنعتگران را از حل کنیم تا شاهد شکوفایی اقتصادی در استان باشیم. وی افزود: برای اینکه بهصورت منظم و پیوسته بتوانیم مشکلات تمام فعالان اقتصادی شاغل در شهرکهای صنعتی سراسر استان را مرتفع کنیم، دو نفر نماینده معرفی کردهایم. بنابراین از صنعتگران درخواست داریم مسائلی را که مربوط به خارج از شرکتهای صنعتی است را با این عزیزان مطرح نمایند. درصورتی که مسئله آنان حل نشد، به معاون هماهنگی امور اقتصادی مراجعه نمایند. به گزارش روابط عمومی شرکت شهرکهای صنعتی استان فارس، شهرک صنعتی بزرگ شیراز با دارا بودن واحدهای مطرح و شاخص کشور در حوزههای مختلف صنعتی نقش مهمی در تولید و صادرات استان بر عهده دارد. درحالحاضر ۴۶۷۰قرارداد با متقاضیان در این شهرک صنعتی منعقدشده و ۲۲۸۵ واحد تولیدی، صنعتی و صنفی با اشتغالزایی افزون بر ۲۷هزار نفر در این شهرک صنعتی مشغول فعالیت هستند.

سخن پایانی

برگزاری جلسات میز خدمت در راستای برنامه دولت سیزدهم به منظور فراهم کردن امکان دیدار چهره به چهره و بیواسطه مردم با مسولان و طرح مسائل و مشکلات آنها برگزار میشود. مسائل و مشکلات مربوط به بانکها، دریافت تسهیلات بانکی، تامین مواد اولیه، مسائل مربوط به حقوقی و ساخت و سازها و ضوابط شهرکهای صنعتی، مسائل مالیاتی و دارایی واحدهای تولیدی، مشکلات مرتبط با قوانین کار و تامین اجتماعی و موارد مرتبط با تامین برق واحدهای صنعتی از مهمترین مواردی است که در این جلسات توسط صنعتگران مطرح و مدیران کل حاضر در مراسم و نیز مدیران نظام بانکی به بررسی و رفع مشکلات میپردازند.

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2oa9md