هپکو با کمک ایدرو به مدار تولید بازگشت
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بهعنوان متولی پیشبرد فعالسازی دوباره هپکو تعیین شد. سال گذشته هپکو در یک قدمی ورشکستگی بود و صدای اعتراض کارگران این کارخانه هرروز شنیده و گلایهها از اینکه ۱۰ ماه است حقوق نگرفتند، بیشتر میشد. با واگذاری دوباره هپکو به ایدرو خبرها حاکی از این است که این شرکت در مسیر تولید انبوه قرارگرفته و مذاکرات مدیران صنعتی میگوید اتفاقهای خوبی در حال رخ دادن است.
بهگزارش شاتا، قرار است مجموعه هپکو سازنده ماشینآلات معدنی شود؛ ماشینهایی که تنها از طریق واردات تامین میشد و مافیای بزرگ و پیچیدهای داشت. تا قبل از آنکه قراردادها بین هپکو و شرکتهای معدنی بهطوررسمی منعقد شود، برخیها مانعتراشی کردند اما در نهایت شرکتهای معدنی ترجیح دادند به سازنده داخلی اعتماد کنند و سفارش ماشینآلات خود را به هپکو بسپارند. حال این مجموعه و کارگرانش باید ثابت کنند میتوانند وعدههای داده شده را محقق کنند.
به هر ترتیب این روزها که پیشبینی از آینده صنایع کشور بسیار سخت شده و نمیتوان با قطعیت سخن گفت، مسئولان و کارشناسان به آینده صنعتی هپکو امیدوار هستند و میگویند که در دهه جدید دیگر تجهیزات و ماشینآلات این واحد صنعتی بزرگ و با قدمت خاک نخواهد خورد.
محسن صالحینیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه آیا مجموعه هپکو به سمت احیا و فاصله گرفتن از بحران در حال حرکت است، گفت: یکی از اتفاقهای مثبتی که در حوزه صنعت کشور در حال رخ دادن است، احیای مجموعه هپکو است، این مجموعه توانایی و قابلیت خوبی در تولید ماشینآلات راهسازی و معدنی دارد.
ثبتسفارشهای گسترده
او افزود: یکی از فعالیتهایی که مجموعه هپکو امسال دنبال میکند، تولید ۴۰۰ دستگاه ماشینآلاتی است که در گذشته هم توسط مهندسان هپکو تولید میشد که برخی از آنها شامل گریدر، غلتک، بیل و... است.
رئیس هیاتعامل ایدرو با بیان اینکه، فعال شدن هپکو و سفارشپذیری آن میتواند به مشکلات این واحد صنعتی پایان دهد، توضیح داد: امسال سفارش ساخت بیل سنگین و دامپتراک معدنی به هپکو داده شده است.
این واحد صنعتی قرار است ۴۰ دستگاه دامپتراک که ظرفیت آنها بالای ۴۰ تن است به شرکتهای معدنی داخلی چون گلگهر تحویل دهد؛ شرکتهای معدنی در جهت حمایت از تولید داخل سفارش ماشینآلات موردنیاز خود را به هپکو دادند و از طرفی در تلاش هستیم تا سفارش ساخت ۲۳ دستگاه دیگر را در مجموعه هپکو نهایی کنیم.
آغاز بازسازی ماشینآلات معدنی
سالانه بین ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون دلار ارز از کشور فقط برای دامپتراک خارج میشود و بهگفته فعالان این حوزه مافیای سرسخت وجود دارد که اجازه نمیدهد تولید چنین دستگاهی در کشور شکل بگیرد.
براساس شنیدهها در سال ۹۷ حدود ۶ هزار میلیارد تومان فقط برای واردات ۳ محصول دامپتراک، بیل و لودر هزینهشده که قسمت عمده آنها دستدوم وارد کشور شده است. این در حالی است که هپکو ظرفیت تولید ۱۰۰ دستگاه دامپتراک با ۵۰ درصد بومیسازی را دارد.
مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در ادامه به قرارداد وزارت راه و شهرسازی و هپکو اشاره کرد و گفت: قرار است وزارت راه و شهرسازی به مجموعه هپکو سفارش ساخت ۵۰ گریدر را بدهد.
او اتفاق مهم دیگری که در مجموعه هپکو در حال دنبال شدن است را اورهال کردن ماشینآلات سنگین معادن اعلام و تصریح کرد: بازسازی ماشینآلات معدنی یکی از اتفاقهای مهم است که خوشبختانه طی هدفگذاری انجامشده، قرار است توسط مجموعه هپکو انجام شود.
آنگونه که شاهدان عینی عنوان میکنند در کرمان و سیرجان گورستانی از ماشینآلات معدنی ایجادشده است و این یعنی نادیده گرفتن تواناییهای داخل کشور که برای صنعت کشور مخاطرهانگیز است؛ بنابراین با تعمیر و نگهداری ماشینآلات توسط مجموعههای داخلی میتوان بخشی از ماشینآلات را دوباره وارد مدار کرد.
آینده هپکو خوب است
صالحینیا تاکید کرد: طی ۶ ماه آینده فعالیت مجموعه هپکو گسترده میشود و این مجموعه میتواند به روزهای اوج کاری خود برگردد؛ درحالحاضر سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سهامدار مجموعه هپکو نیست (زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی است) اما به جهت آنکه این واحد، صنعتی و با قدمت است، ایدرو تمام تلاش خود را برای احیای مجموعه هپکو خواهد کرد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پیشبینی من از آینده هپکو بسیار خوب است، تاکید کرد: امیدوارم مجموعه هپکو به شرایطی برسد که ضمن گرفتن سفارش از مجموعههای داخلی، بتواند دخلوخرج خود را کنترل کند.
تحویل سفارشات در زمان مقرر
شرکت هپکو تا قبل از دهه ۹۰ نخستین و بزرگترین شرکت سازنده تجهیزات سنگین در ایران و خاورمیانه بود اما بهدلیل واردات ماشینآلات دستدوم، خصوصیسازی اشتباه و مشکلات مالی با چالشهای متعددی مواجه شد.
در ادامه مهدی صادقینیارکی، معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اینکه بتوان به آینده مجموعه هپکو امیدوار بود، گفت: هماهنگی بین معاونت صنایع، معاونت معدن، ایدرو و ایمیدرو انجام شد تا بتوان به نحو شایستهای از ظرفیت مجموعه هپکو در ساخت ماشینآلات معدنی استفاده کرد؛ بنابراین قراردادها مرحلهبهمرحله در حال سفارشگذاری
است.
او ادامه داد: اگر مجموعه هپکو بتواند براساس زمانبندی قیدشده در قراردادهای امضاشده، ماشینآلات را به شرکتهای سفارشدهنده تحویل دهد، بهطورقطع این مجموعه آینده خوبی خواهد داشت.
صادقینیارکی گفت: سفارشهای معدنی بسیار زیاد است و شرکتهای داخلی به جهت صرفهجویی ارزی تمایل دارند که به سازندگان داخلی ماشینآلات مورد نیاز خود را سفارش دهند، بنابراین با سفارشگیری انجامشده، مجموعه هپکو باید از تمام توان خود برای ساخت و تحویل بهموقع استفاده کند.
تولید انبوه هپکو آغاز شد
شنیدهها حکایت از آن دارد که ساخت ۵۰ دستگاه گریدر برای سازمان راهداریهای کشور در هپکو اراک آغاز شده و قطعات موردنیاز خارجی این محصول تامین شده و در زمان مقرر تحویل بهرهبردار میشود. همچنین تراک معدنی، انواع بیلهای زنجیری، انواع لودر، بولدوزر، غلتک خاک، غلتک آسفالت، غلتک اتو آسفالت، بیل لاستیکی، بکهولودر، لودر و گریدر از دیگر محصولاتی است که در سبد تولیدی این واحد تولیدی در سال ۱۴۰۰ قرار گرفته است.
سید علی آقازاده، استاندار استان مرکزی هم از قرار گرفتن هپکو در مسیر تولید انبوه خبر داد و اظهارکرد: پس از سالها تلاش، بهویژه پس از تلاشی که در دو سال گذشته انجام شد، شاهد عقد نخستین قراردادهای هپکو با بخشهای مختلف صنعتی کشور در زمینه تولید تجهیزات سنگین و ماشینآلات معدنی و راهسازی هستیم و این یک موفقیت بزرگ است.
وی گفت: امروز میتوانیم این مهم را با قاطعیت و افتخار اعلام کنیم که هپکو در مسیر تولید انبوه قرار گرفته است.
آقازاده ادامه داد: با عقد این قراردادها و رفع مشکلات بانکی هپکو و صدور ضمانتنامههای لازم از سوی هپکو برای کارفرمایان، این شرکت وارد دور جدیدی از زندگی ۴۰ ساله خود شد و میتواند شاهد فعالیت کارگاهها و کارگرانش باشد و امید است این سرآغاز تولید و کار مجدد در هپکو باشد.
گامهای جدی برای رفع مشکلات
علیرضا میقانی، قائممقام مدیرعامل هپکو در شهریور اعلام کرده بود که اتفاقات خوبی در عقد قراردادها و ارائه محصولات جدید و همچنین پیگیریهای بسیاری در زمینه پرونده مالی هپکو انجامشده اما نمیتوان گفت شرایط اکنون مدینه فاضله است، چراکه مشکلات بسیاری با هپکو همراه بوده که برای رفع آنها باید گامهای جدیتری برداشته شود.