-

قیمت لوازم کارشناسی خودرو

امروزه ابزارها و تجهیزات مختلفی تحت عنوان لوازم کارشناسی خودرو تولید شده‌اند. به‌عنوان کسی که با ماشین سروکار دارد، آشنایی با این لوازم و کارایی آن‌ها برایتان مفید است.

قیمت لوازم کارشناسی خودرو

شناخت ابزار مورد نیاز کارشناسی ماشین، جهت کسب اطمینان از سلامت خودرو و تعیین ارزش واقعی آن، هم برای خریداران اتومبیل و هم برای کارشناسان و متصدیان حرفه کارشناسی خودرو حائز اهمیت است. در این مقاله شما را با تجهیزات کامل کارشناسی خودرو آشنا می‌کنیم. همچنین قیمت این تجهیزات و نکاتی مهم جهت خرید آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. لطفاً تا پایان مطلب ما را همراهی بفرمایید.

معرفی و بررسی انواع لوازم کارشناسی خودرو

امروزه، شیوه‌های تغییر و تعمیر ماشین به اندازه‌ای زیرکانه انجام می‌شود که تشخیص آن برای افراد عادی سخت و گاهی غیرممکن است. از همین لحاظ برای خریدی به‌صرفه، نیاز به کارشناسان خبره و باتجربه حیاتی است. کارشناسان کارنامه خودرو، جهت تشخیص بخش‌های مختلف ماشین از جمله بدنه، فنی، رنگ و تست آپشن‌ها از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند. در ادامه مقاله، این ابزارها را به شما معرفی می‌کنیم. ابتدا بهتر است شرح مختصری از کارشناسی خودرو را ارائه دهیم.

کارشناسی خودرو چیست؟

بررسی کامل خودرو از لحاظ بدنه، بخش‌های فنی و موتور، جهت اطمینان حاصل کردن از سلامت خودرو و تعیین ارزش واقعی آن بسیار ضروری است. افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم و حتی خودروی صفر را دارند، به کارشناسی تخصصی خودروی مورد نظر نیاز خواهند داشت. بهتر است بدانید که کارشناسی خودرو با معاینه فنی آن متفاوت است.

کارشناسی خودرو به بررسی صفر تا صد اتومبیل از لحاظ کارشناسی رنگ خودرو، سلامت بدنه، بخش‌های فنی، آپشن‌ها و تست رانندگی گفته می‌شود. این عمل به‌منظور بررسی سلامت فنی و بدنه خودرو، تعیین ارزش واقعی آن صورت می‌گیرد. کارشناسی خودرو طی بررسی بخش‌های مختلف انجام خواهد شد.

هرکدام از موارد بالا دارای جزئیاتی است. برای مثال، کارشناسی فنی خودرو به بررسی تخصصی گیربکس، کارکرد خوردرو و کارشناسی موتور آن گفته می‌شود. کارشناسی بدنه نیز به بررسی خودرو از لحاظ تعویض قطعات بدنه، بررسی و کارشناسی شاسی‌ها و ستون‌ها مربوط است. کارشناسان در هر کدام از بخش‌های کارشناسی به لوازم و تجهیزات مخصوصی نیاز خواهند داشت. استفاده از این ابزارها جهت شناسایی دقیق‌تر عیوب و نواقص احتمالی خودرو، بسیار کمک‌کننده است.

ابزار تشخیص رنگ خودرو

به هنگام خرید خودروی دست دوم، تشخیص رنگ خودرو یکی از واجبات است. یادتان باشد که خودروهای تصادفی ممکن است بسیار تمیز و حرفه‌ای رنگ‌کاری شوند. برای پرده برداشتن از راز این رنگ‌کاری، کافیست بررسی کارشناسی رنگ بدنه با استفاده از یک دستگاه تشخیص رنگ پیشرفته صورت گیرد. در این صورت می‌توانید با خیال راحت خرید خود را انجام دهید.

ابزارهای مختلفی نظیر قلم آهنربایی تستر رنگ، قلم‌های مگنتی و … جهت تشخیص رنگ خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. امروزه استفاده از دستگاه ضخامت‌ سنج رنگ بدنه خودرو در سه مدل اصلی الکترومغناطیسی، گردابی و التراسونیک، بهترین روش برای کارشناسی رنگ بدنه خودرو محسوب می‌شود. این دستگاه‌ها، بدون اینکه به رنگ و بدنه خودرو آسیب برسانند، میزان ضخامت رنگ آن را بررسی می‌کنند.

بهترین دستگاه تشخیص رنگ برای خودروهای خارجی

دستگاه‌های ضخامت سنج رنگ خودرو نسبت به قلم‌های تستر، از مزایای بیشتری برخوردار هستند. این دستگاه‌ها قابلیت تشخیص ضخامت رنگ روی بدنه‌های آهنی و غیرآهنی را دارند؛ اما قلم‌های تستر، فقط برای کارشناسی بدنه‌های آهنی مناسب هستند؛ بنابراین برای کارشناسی رنگ خودروهای خارجی مدل بالا از قبیل بنز یا BMW باید از دستگاه‌های پیشرفته برای تشخیص رنگ خودرو استفاده کرد.

انواع دستگاه تشخیص رنگ بدنه خودرو، توسط برندهای مختلفی تولید می‌شود. کیفیت ساخت، کارایی، تکنولوژی مورد استفاده در ساخت و قیمت این دستگاه‌ها با یکدیگر تفاوت دارد. هرچند که قیمت پیشرفته ترین دستگاه تشخیص رنگ خودرو، بیشتر از مدل‌های ساده است؛ اما این دستگاه‌ها، از جمله دستگاه ضخامت سنج رنگ دیجیتال (التراسونیک) با دقت بالا در تشخیص و اندازه‌گیری ضخامت رنگ بدنه (در حد میکرون)، بررسی بسیار دقیق‌تری ارائه می‌دهند.

قیمت لوازم تشخیص رنگ خودرو

عوامل مختلفی از جمله برند، کیفیت ساخت، کارایی و تکنولوژی بر قیمت لوازم تشخیص رنگ خودرو تأثیر می‌گذارند. جهت خریدی بهتر و همچنین اطلاع از قیمت پیشرفته ترین دستگاه تشخیص رنگ خودرو، بهتر است به فروشگاه‌های بزرگ و معتبر فروش لوازم کارشناسی خودرو مراجعه کنید.

با پیشرفت صنعت خودرو و تبدیل آن‌ها از کاربراتوری به انژکتوری، کنترل سیستم‌های فنی خودروها به وسیله‌ سنسورها و عملگرها انجام می‌شود. پس از این تحول و توسعه، کارشناسی و عیب‌یابی خودروها بسیار آسان‌تر از گذشته شده است. دستگاه دیاگ یا Diagnostic به معنی عیب‌یاب، قادر است کد خطاهای بخش‌های مختلف را بخواند. دستگاه مذکور قابلیت‌های متنوع دیگری از قبیل پاک کردن کد خطای ذخیره شده، فعالسازی و برنامه‌ریزی عملگرها، کدگذاری یونت‌های متصل دیگر و … را ارائه می‌دهد.

دستگاه‌های دیاگ از لحاظ قابلیت‌های تعمیراتی، سطح دسترسی‌ به کدهای خطا و نحوه دسترسی به اطلاعات یونیت، به دو دسته اسکنرهای حرفه‌ای و مدل‌های ساده دسته‌بندی می‌شوند. بدیهی است که قیمت دستگاه دیاگ و به‌طور کلی قیمت لوازم کارشناسی خودرو با توجه به کیفیت و کارایی متفاوت است.

تستر روغن ترمز

تستر روغن ترمز، یکی دیگر از ابزار مورد نیاز کارشناسی خودرو است. این وسیله جهت بررسی روغن ترمز و تخمین میزان کارکرد خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طور معمول در خودروهای سواری به ازای هر 70 هزار کیلومتر کارکرد خودرو، یکی از چراغ‌های تستر ترمز روشن می‌شود.

عمق سنج آج لاستیک

یکی دیگر از لوازم کارشناسی خودرو، عمق سنج آج لاستیک است. این وسیله در برآورد هزینه‌های پس از خرید خودرو، به خریدار کمک می‌کند. عمق سنج آج لاستیک ابعاد کوچکی دارد؛ بنابراین نگهداری، حمل و جابه‌جایی آن بسیار آسان است.

انواع تجهیزات روشنایی

کارشناسی خودرو بدون تجهیزات روشنایی معنی ندارد. این تجهیزات شامل مهتابی دیواری، مهتابی دستی مناسب کارشناسی خودرو ، انواع چراغ قوه و ذره‌بین چراغ‌دار هستند. لوازم روشنایی در بررسی دانه رنگ خودرو، بررسی بخش‌های دور از چشم بدنه و سیستم فنی خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سخن پایانی

در این مطلب با شرح مختصری از انواع ابزار مورد نیاز کارشناسی ماشین، سعی کردیم اهمیت این ابزارها را در شناسایی عیوب خودروها برای یک خریدار خودروی دست دوم و همچنین جهت افزایش کیفیت کار کارشناسان خودرو برجسته کنیم.

همانطوری که ذکر کردیم، لوازم کارشناسی خودرو توسط برندهای مختلف و در انواع مدل‌های گوناگون تولید می‌شوند که این قضیه بر قیمت این دستگاه‌ها تأثیرگذار است. کارشناسان خودرو می‌بایست از تجهیزات کامل کارشناسی خودرو برخوردار باشند و جهت بالا بردن کیفیت کار خود بهتر است از بهترین و جدیدترین دستگاه‌ها و تجهیزات کارشناسی خودرو استفاده کنند. قیمت بهترین دستگاه‌ها ممکن است بالاتر باشد؛ اما دقت، سرعت و کیفیت بهتری را ارائه خواهند داد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*