-
نویسنده<!-- -->:<!-- --> <!-- -->آیدا فریدیصمت شماره ۲۳۰۵

سنگلاخ‌های حمل و نقل

سنگلاخ‌های حمل و نقل

داستان حمل‌و‌نقل برای ما که جغرافیای زیستی‌مان در میانه جاده ابریشم است، همیشه از بعد تجاری داستانی استراتژیک بوده است؛ مسیری خلق‌شده در آسیا با هدف بازرگانی که خاور و باختر و جنوب این قاره را به یکدیگر و به شمال افریقا و اروپا پیوند می‌داد؛ مسیری که تا قرن پانزدهم میلادی به مدت هزاروهفتصد سال بزرگ‌ترین مسیر بازرگانی دنیا بود.

گزارش تصویری این شماره صمت را باتوجه و تاکید بر موضوع حمل‌ونقل آماده کرده‌ایم. بازیگران اصلی این سازکار جاده، راهبر، مسافران و وسایل نقلیه‌اند.

چه داستان‌ها که در این جاده‌ها رقم نخورد و چه جان‌ها که در این سنگلاخ‌ها به وقایع تاریخی تلخ تبدیل نشدند؛ بزرگراه‌ها، اتوبان‌ها، جاده‌هایی که به شمال و جنوب ختم می‌شوند و هر کدام یادآور لحظه‌ای، لبخندی، مسافری، آهنگی و ترانه‌ای شدند که دسته‌جمعی می‌خواندیم.

اما نسبت ما ساکنان شهرهای قرن بیست‌ویک با مجاری حمل‌ونقل تنها محدود به شبکه تجاری و جاده‌ها نیست. ما در زیست روزمره‌مان هر روز با ابزار متنوعی از حمل‌ونقل مواجهیم؛ وسایلی که هر روز ما را از نقطه آ به نقطه ب می‌برند و مسیرهای منتهی به بازار، محل کار، خانه، مدرسه، پارک‌ها و میدان‌ها. وسایل حمل‌ونقل هوایی، دریایی، زمینی، ماشین‌ها و اتوبوس‌ها در بستر آنچه ما جاده، ریل، خطوط هوایی، مسیر دریایی و... می‌نامیم ما را به مقصد هدایت می‌کنند و راهبر، همان که ما او را خلبان، راننده، ملوان و با عناوین دیگر می‌شناسیم همه اضلاع مهم این سازکار به‌شمار می‌روند. حمل‌ونقل شاید برای آنها که تابه‌حال دقیق به مسئله نگاه نکرده‌اند، تنها نوعی خدمت است که مدیران شهری به ساکنان شهرها و روستاها بدهکارند، اما در نگاه دقیق‌تر و موشکافانه‌تر به تمامی اضلاع آن نه‌تنها یک شبکه ارتباطی حیاتی بلکه جریانی اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و البته اقتصادی است که اساس آن انسان‌هایی هستند که در دل آن در جریانند.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین