دوشنبه 24 اردیبهشت 1403 - 13 May 2024
کد خبر: 10636
تاریخ انتشار: 1400/10/22 12:46

همدان در مسیر بازآفرینی شهری

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان با اشاره به اقداماتی که این اداره در زمینه بازآفرینی شهری تاکنون انجام داده است به شرحی مختصر از فعالیت‌های انجام شده در حوزه یادشده پرداخت.

به گزارش صمت از استان همدان، داریوش حسینی، مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان با بیان اینکه پس از تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی و نوسازی بافت فرسوده و ناکارآمد شهری در سال ۱۳۹۳ اداره کل راه و شهرسازی استان همدان به نمایندگی از شرکت بازآفرینی شهری ایران به‌عنوان دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های مختلف داشته است، گفت: ۵ زیرگونه نابسامان میانی، سکونتگاه‌های غیررسمی، پهنه‌های شهری با پیشینه روستایی، محدوده‌های با کاربری ناهمگون و بافت تاریخی را می‌توان در این زمینه درنظر گرفت.

حسینی ادامه داد: اداره کل در تمام مناطق هدف در همه عرصه‌ها اقداماتی را انجام داده و به‌عنوان دبیرخانه ستاد بازآفرینی استان نیز اقدامات جانبی در هماهنگی و همراستا‌سازی نهاد‌ها و نهادهای ذی‌ربط نیز فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند. وی افزود: از جمله اقدامات انجام‌شده از سال ۱۳۹۵ تا‌کنون در بافت تاریخی استان می‌توان به بهسازی خانه قهاری با اعتبار بیش از ۱.۵ میلیارد ریال، بهسازی خانه سیفی با اعتبار افزون‌بر ۵ میلیارد ریال، بهسازی خانه صالحان با اعتبار ۲ میلیارد ریال، احیا، بهسازی و نوسازی محله کبابیان، کلپا و حاجی با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد ریال ساماندهی بخشی از بازار تاریخی نهاوند با اعتبار افزون‌بر ۴ میلیارد ریال اشاره کرد که شرکت بازآفرینی شهری ایران با تامین اعتبار از ردیف ملی انجام داده است.

همچنین با افزایش جمعیت در سکونتگاه‌های غیررسمی استان اداره کل راه و شهرسازی به منظور ارتقای کیفیت زندگی ساکنان محلات هدف پروژه‌هایی از جمله‌‌ دیوارکشی و پوشش رودخانه حصار امام (ره) با اعتبار افزون‌بر ۲۵ میلیارد ریال، دیوارکشی و پوشش رودخانه حصار علی‌آباد ۵ میلیارد ریال، احداث پارک منوچهری با اعتبار ۶.۵ میلیارد ریال، لوله‌گذاری و اصلاح نهر دیزج با اعتبار ۸ میلیارد ریال، احداث پارک میرفتاح ملایر با اعتبار ۹ میلیارد ریال، تامین شبکه فاضلاب محله سرجو ملایر با اعتبار ۱۶ میلیارد ریال، احداث پارک محله شمس‌آباد ملایر با اعتبار ۴ میلیارد ریال، دیوارکشی و پوشش کانال شمس‌آباد ملایر با اعتبار ۶ میلیارد ریال، احداث خانه قرآن و عترت محله خضر همدان با اعتبار ۱۰ میلیارد ریال را محقق کرده است.

حسینی افزود: برای احداث مجموعه چندمنظوره امیرالمومنین حصار امام(ره) تا‌کنون مبلغی نزدیک به ۴۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای تکمیل آن نیز مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که پیش‌بینی می‌شود در صورت تخصیص اعتبار تا سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری برسد. همچنین برای احداث مرکز بهداشتی و درمانی سرجو ملایر تا‌کنون حدود ۵ میلیارد ریال هزینه شده و برای ادامه کار نیز حدود ۴۰ میلیارد ریال مورد نیاز است که با پیگیری انجام‌شده در‌ امسال مبلغ ۱۵ میلیارد ریال تخصیص گرفته و باقی نیز در سال آینده تامین خواهد شد.

مدیر‌کل راه و شهرسازی استان ادامه داد: در امسال نیز پروژه احیا، بهسازی و نوسازی بازار تاریخی فامنین با مبلغ ۵ میلیارد ریال و احداث پارک کبودرآهنگ با مبلغ ۴ میلیارد ریال آغاز شده و تا سال آینده به پایان خواهد رسید. همچنین با توجه به گستردگی فعالیت‌ها در حوزه بازآفرینی تا کنون مبلغی حدود ۲ میلیارد ریال برای آموزش ساکنان محلات هدف به اداره کل فنی و حرفه‌ای کمک شده است تا آموزش‌های لازم به ساکنان صورت گرفته و زمینه اشتغال اهالی فراهم شود.

وی ادامه داد: براساس شیوه‌نامه معرفی و پرداخت تسهیلات مشارکت مدنی ساخت و ودیعه اسکان موقت از محل ۲۰ درصد تخصیص اعتبارات تبصره ۱۸ بیان کرد. تسهیلات مشارکت مدنی ساخت، فروش اقساط و ودیعه اسکان موقت به سازندگان و متقاضیان در بافت‌های فرسوده (شهرها و محلات هدف) طبق شرایط ذیل پرداخت می‌شود: تمامی پروژه‌های نوسازی مسکن براساس طرح بهسازی و نوسازی مصوب استان در محلات هدف بازآفرینی شهری موفق به اخذ پروانه ساختمان از شهرداری می‌شوند. پروژه‌های ویژه همچون پروژه‌های جابه‌جایی و اسکان مجدد ساکنان محلات هدف که به تایید شرکت بازآفرینی شهری ایران رسیده باشند.

فرآیند ثبت درخواست، بارگذاری مدارک تا مرحله معرفی به بانک مسکن صرفا در سامانه تسهیلات www.facility.udrc.ir صورت می‌پذیرد و مراحل انجام کار از طریق این سامانه توسط متقاضی قابل پیگیری است و در صورت لزوم یا بروز مشکل مراتب به صورت پیامک به متقاضی اطلاع‌رسانی می‌شود.

حسینی افزود: برای تشویق ساکنان محلات هدف به ساخت و نوسازی واحدهای مسکونی از ابتدا سال تاکنون ۴۵۶ واحد به بانک مسکن معرفی شده که کمک بزرگی به بهسازی و مقاوم‌سازی منازل شده است.

حسینی در پایان اشاره کرد: بازآفرینی محلات نیاز به مشارکت همه نهاد‌ها و مردم در اجرای بند (الف) ماده ۵۹ قانون برنامه ششم توسعه تمامی نهادهای عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری موظف هستند حداقل۳۰ درصد از اعتبارات مربوط به فعالیت‌های خود در شهرها را به محلات هدف بازآفرینی اختصاص دهند.

 

 


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2lm9r3