جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 102936
تاریخ انتشار: 1402/10/27 06:32
تولیدات بوشهر، بازار خارجی می‌خواهند

از ماهی و میگو تا خرما

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف است که در برخی از این تولیدات به عنوان قطب کشور محسوب می‌شود. محصولات تولیدی حوزه کشاورزی و شیلات استان بوشهر دارای کیفیت بالایی هستند که باید راه صادرات برای ورود این محصولات به بازارهای خارجی باز شود.
از ماهی و میگو تا خرما

استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف است که در برخی از این تولیدات به عنوان قطب کشور محسوب می‌شود. محصولات تولیدی حوزه کشاورزی و شیلات استان بوشهر دارای کیفیت بالایی هستند که باید راه صادرات برای ورود این محصولات به بازارهای خارجی باز شود. خرما، ماهی و میگو، گوجه‌فرنگی خارج از فصل و… از مهم‌ترین محصولات تولیدی در استان بوشهر هستند که علاوه بر تامین نیازهای داخل کشور باید راهی به بازارهای خارجی یابند. سالانه بیش از یک میلیون تن خرما در سطح کشور تولید می‌شود که بازار داخل به هیچ‌وجه پاسخگوی این حجم از تولید نیست و باید این محصولات در بازارهای خارجی عرضه شوند تا فعالیت در این زمینه اقتصادی‌تر شود. اصلاح ساختارهای تجارت و بهبود زیرساخت‌ها یکی از نیازهای اساسی برای توسعه صادرات است که در کنار آن باید از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی نیز استفاده شود.استان بوشهر در عرصه پرورش آبزیان و صید و صیادی دارای ظرفیت بالایی است و به عنوان قطب پرورش آبزیان کشور محسوب می‌شود که با توجه به کیفیت بالای ماهی و میگوی این استان، بخش عمده این محصول به خارج از کشور صادر می‌شود.سالانه حدود ۶۰۰ هزار تن گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر تولید می‌شود که بخشی از آن در بازارهای داخلی مصرف می‌شود و بخشی از آن نیز راهی بازارهای بین‌المللی می‌شود. برخی از قوانین و مقررات از جمله عوارض سنگین صادراتی باعث می‌شود که محصولات تولیدی استان بوشهر برای ورود به بازارهای خارجی با چالش جدی روبه‌رو شوند. اصلاح ساختارهای تجارت و بهبود زیرساخت‌های یکی از نیازهای اساسی برای توسعه صادرات است که در کنار آن باید از ظرفیت دیپلماسی اقتصادی نیز استفاده شود.

رفع دغدغه فعالان صادراتی

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به همراه یک تیم کاری و عملیاتی در استان مسائل را مورد بررسی قرار داد گفت: این سفر نقش مهمی در رونق اقتصادی و رفع دغدغه فعالان صادرات خرما، میگو و گوجه فرنگی دارد.

ابراهیم رضایی با تأکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای حل مشکلات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان محصولات تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان توجه ویژه‌ای دارند.

وی نقش خطوط حمل‌ونقل از جمله ریلی، زمینی، هوایی و دریایی در توسعه صادرات را مهم دانست و بیان کرد: برای حل مشکلات صادرکنندگان اقدام مهمی تدوین و عملیاتی شده است.

تهاتر خرما  با میوه‌های گرمسیری

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در نشست با فعالان اقتصادی و جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بوشهر با بیان اینکه در هشت ماهه امسال ۱۰ میلیون تن کالا ترانزیت شده است افزود: بر اساس برنامه‌ریزی تا آخر سال این رقم از ۱۴.۵ میلیون تن فراتر می‌رود. برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی لازم است مرکز و مجتمع بزرگ بسته‌بندی و فرآوری محصولات در استان بوشهر ایجاد شود و این مهم نقش ویژه‌ای در افزایش صادرات و نرخ آن در بازارهای هدف دارد. مهدی صفری از افزایش ترانزیت کالا در امسال نسبت به سال قبل خبر داد و تصریح کرد: امسال ترانزیت کالا از این به کشورهای مختلف نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه این استان در عرصه تولید و صادرات نقش مهم و ویژه‌ای دارد، اظهارکرد: استان بوشهر ضمن اینکه در تولید میگو، خرما، گوجه‌فرنگی و محصولات صنعتی جایگاه ویژه و ممتازی دارد و در عرصه صادرات به کشورهای مختلف از جمله حاشیه خلیج‌فارس دارای ظرفیت‌های قابل توجهی است.

صفری با تأکید بر اجرایی شدن تهاتر خرما استان بوشهر با میوه‌های گرمسیری گفت: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی لازم است مرکز و مجتمع بزرگ بسته‌بندی و فرآوری محصولات در استان بوشهر ایجاد شود و این مهم نقش ویژه‌ای در افزایش صادرات و نرخ آن در بازارهای هدف دارد.

وی بازار کشورهای چین، روسیه و اورآسیا برای صادرات محصولات ایران را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتورها در توسعه صادرات حمل‌ونقل است که کریدور ریلی چین - ایران در افزایش سرعت انتقال کالاهای صادراتی اهمیت زیادی دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از محصولات صادراتی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، گفت: در راستای رفع برخی موانع در عرصه صادرات دریافت کد رجیستری مورد توجه شرکت‌های صادرکننده قرار گرفته شود.

ایجاد بارانداز و مرکز پشتیبانی

استاندار بوشهر نیز با بیان اینکه این استان از توانمندی بالایی در عرصه تولید و صادرات برخوردار است اظهارکرد: صادرات این استان به کشورهای مختلف است و در این راستا واگذاری مدیریت مرکز تجاری ایران در قطر به استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته شود.

احمد محمدی‌زاده با بیان اینکه مردم استان بوشهر با قطری‌ها دارای رابطه دیرینه و مستمر هستند خاطرنشان کرد: اکنون بیشتر صادرات ایران به قطر از بنادر استان بوشهر انجام و روزانه بیش از ۱۰۰ تن میوه و سبزیجات از بندر دیر به قطر صادر می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با قطری‌ها در توسعه بندر دیر و مذاکره با ترک‌ها برای ایجاد بارانداز و مرکز پشتیبانی و لجستیکی محصولات صادراتی در استان بوشهر از معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه خواستار پیگیری برای عملیاتی شدن این طرح‌ها شد. محمدی‌زاده تصریح کرد: استان بوشهر دارای ۲ محصول اصلی و راهبردی در صادرات از جمله میگو و خرما است انتظار می‌رود برای حل مشکلات صادرکنندگان این محصولات به گروه هدف کمک شود تا صادرات این محصولات به کشورهای اورآسیا افزایش یابد.

استاندار بوشهر با تأکید بر اجرایی شدن طرح تهاتر خرما با میوه‌های گرمسیری اضافه کرد: صادرات میگو و خرما استان بوشهر به کشورهای چین، هندوستان و بنگلادش در دستور کار قرار بگیرد.

صادرات به ۵۵ کشور

مدیر کل امور اشتغال و سرمایه ‌گذاری استانداری بوشهر گفت: محصولات تولیدی استان بوشهر به ۵۵ کشور جهان صادر شده است.به گزارش روابط عمومی استانداری بوشهر، ضرغام حیدریه پنجشنبه شب در نشست مدیران صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اظهار داشت: محصولات تولیدی استان بوشهر در سال جاری به ۵۵ کشور جهان صادر شده که نشان دهنده بازار گسترده تولیدات داخلی است. وی افرود: میزان صادرات استان از ابتدای سال جاری تا پایان آبان، بدون احتساب میعانات گازی بیش از ۲۰ میلیون و ۲۳۱ هزار تن است. مدیر کل امور اشتغال و سرمایه ‌گذاری استانداری بوشهر خاطرنشان کرد: عمده کالاهای صادراتی استان بوشهر شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، سیمان، کلینکر، انواع ماهی و میگو، مواد معدنی، سبزیجات و صیفی‌جات است.

وی بیان کرد: کشورهای چین، امارات متحده عربی، هند، ترکیه و پاکستان در صدر بازارهای هدف بوشهر هستند و آفریقای جنوبی، سریلانکا، ویتنام، قطر و نیجریه نیز در رده های بعدی قرار دارند.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز به واردات کالا از گمرکات استان بوشهر پرداخت و خاطر نشان کرد: در هشت ماهه امسال افزون بر ۴۰۹ هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۴۰۹ میلیون دلار وارداتی از گمرکات استان بوشهر ترخیص شده است.

مهدی صفوی افزود: واردات کالا در ۸ ماه امسال از گمرکات استان بوشهر از نظر وزنی ۳ درصد کاهش نسبت به مدت سال قبل دارد.

وی ادامه داد: این کالاها از نظر ارزشی نسبت به هشت ماهه سال قبل ۱۲ درصد افزایش یافته است. مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: عمده کالاهای وارداتی از گمرکات استان بوشهر شامل قطعات و تجهیزات موتورسیکلت و خودرو سواری، پارچه، بلبرینگ، لاستیک، موز، چای و الکتروموتور است.

صفوی تاکید کرد: امارات متحده عربی، چین، روسیه، فیلیپین، هند، جمهوری کره، ژاپن، ترکیه، سریلانکا و هنگ‌کنگ بیشترین سهم را در واردات کالاها به استان بوشهر داشته‌اند.

ارزآوری ۱۵۲ میلیون دلاری

محمدی زاده استاندار بوشهر گفت: صادرات میگو از استان بوشهر در سال گذشته، بیش از ۱۵۲ میلیون دلار ارزآوری در بر داشته است.

احمد محمدی‌زاده در حاشیه نشست مسئولان شیلات استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: توسعه زیرساخت‌های شیلاتی در یک‌سال اخیر جزو اولویت‌های استان بوشهر بوده و بحمدالله نتایج ارزشمندی نیز حاصل شده است.

وی افزود: در زمینه تولید میگو و ماهی پرورشی، اقدامات خوبی صورت گرفته و در سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۸ هزار تن میگو از مزارع پرورشی استان برداشت شده است.

استاندار بوشهر خاطر نشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش میگو و ماهی و سایر آبزیان، در دستور کار مدیریت استان قرار دارد و پیشرفت قابل توجهی نیز در این راستا حاصل شده است.

محمدی زاده بیان کرد: برای بازاریابی خارجی و صادرات میگوی استان بوشهر، تلاش خوبی انجام شد و شاهد رشد صادرات میگو از استان بودیم. استاندار بوشهر از صادرات ۱۵۲ میلیون دلاری میگوی استان بوشهر خبر داد و گفت: صادرات میگو، ارزآوری بالایی برای کشور در بر داشته و امسال شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

وی اضافه کرد: استان بوشهر با تولید ۶۳ درصد از میگوی پرورشی کشور بعنوان قطب اول میگوی پرورشی کشور شناخته می‌شود و حمایت لازم را از فعالان این حوزه خواهیم داشت.

صادرات ماهی از بوشهر ممنوع شد

با توجه به اهمیت صادرات تولیدات استان بوشهر اما اردیبهشت امسال بود که صادرات ماهی از این استان ممنوع اعلام شد. چندی پیش، امینی مدیر کل شیلات استان بوشهر از ممنوعیت صادرات ماهی از استان بوشهر به منظور تثبیت نرخ ماهی خبر داد.

عقیل امینی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: توسعه آبزی‌پروری از اولویت‌های شیلات استان بوشهر در امسال است و استاندار نیز تاکید زیادی در این زمینه دارد.

وی افزود: در پرورش میگو، با ایجاد سایت‌های جدید در منطقه شیف غربی و رودشور و واگذاری به متقاضیان، سطح زیر کشت رشد محسوسی خواهد داشت و امیدواریم برداشت میگوی پرورشی رشد کند. مدیر کل شیلات استان بوشهر خاطر نشان کرد: سال گذشته، ۳۸ هزار تن میگو در مزارع پرورش میگو در استان بوشهر برداشت کردیم و امسال انتظار داریم به ۴۵ هزار تن افزایش یابد.

امینی تصریح کرد: در پرورش ماهی سی‌باس نیز شاهد افزایش قفس‌ها و اشتغال بیشتر در این عرصه هستیم که امسال میزان سرمایه‌گذاری افزایش خواهد داشت.

وی با اشاره به لزوم کنترل نرخ آبزیان اضافه کرد: برای تثبیت نرخ ماهی در بازار نیز اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و راهکارهای خوبی نیز اندیشیده شده است.

مدیر کل شیلات استان بوشهر از ممنوعیت صادرات ماهی از استان بوشهر خبر داد و گفت: به منظور کاهش نرخ ماهی، صادرات ماهی از استان بوشهر ممنوع است.

امینی افزود: جلسه‌ای با فرماندار و مسئولان گمرک دیر برگزار کردیم و در این جلسه که به‌منظور تنظیم و کنترل نرخ ماهی تشکیل شد، در پایان مقرر شد برای کنترل نرخ ماهی، صادرات ماهی از استان بوشهر ممنوع شود.

وی اضافه کرد: فرماندار شهرستان دیر نیز دستورات لازم به گمرک مبنی بر عدم خروج ماهی به کشورهای دیگر را صادر کرد و مقرر شد که اداره کل دامپزشکی استان بوشهر نیز مجوزی به منظور صادرات ماهی از استان صادر نکند.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2llpa7