جمعه 07 اردیبهشت 1403 - 26 Apr 2024
کد خبر: 103636
تاریخ انتشار: 1402/11/09 05:11
تحلیل گزارش مرکز آمار از تورم دی ۱۴۰۲نشان می‌دهد

تورم گوشت در آستانه سه‌رقمی شدن

در ماه دی، شاخص نرخ مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۲۲.۷ رسیده که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۸.۵ درصد افزایش و در دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۳.۶ درصد افزایش داشته است.
تورم گوشت در آستانه سه‌رقمی شدن

در ماه دی، شاخص نرخ مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۲۲.۷ رسیده که نسبت به ماه قبل، ۲.۶ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل، ۳۸.۵ درصد افزایش و در دوازده‌ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۳.۶ درصد افزایش داشته است. این ارقام به‌وضوح نشان می‌دهند که ابرتورم همچنان بر اقتصاد ایران حاکم خواهد بود. مشکل تورم یک مشکل ۵۰ساله در اقتصاد ایران است،اما بدون تردید تورم اخیر، جزو طولانی‌ترین و سخت‌ترین تورم‌هایی است که اقتصاد ایران از ابتدای دهه ۵۰ تا به امروز تجربه کرده است. مسئله اساسی این است که میانگین ۵۰ساله نرخ تورم در ایران ۲۰ درصد بوده،اما از زمان روی کارآمدن دولت ابراهیم رئیسی، نرخ تورم هرگز به کمتر از ۴۰ درصد نرسیده است و شواهد بسیاری وجود دارد که گاه نرخ آن از ۵۰ درصد هم گذشته است. به‌زبان‌ساده‌تر یعنی در طول دوران دولت فعلی نرخ تورم گاه تا ۲.۵برابر میانگین تورم ۵۰ سال اخیر افزایش یافته،اما در مقابل هیچ‌گاه به کمتر از ۴۰ درصد یعنی ۲برابر تورم نیم قرن گذشته نرسیده است. نکته نگران‌کننده نرخ تورم در دی امسال، رسیدن تورم گوشت قرمز و مرغ به حدود ۱۰۰ درصد است که می‌تواند بیش از پیش، سلامت خانوارهای ایرانی را با خطرات مختلف ناشی از نرسیدن پروتئین کافی مواجه کند.

بهره از ظرفیت انرژی در تامین امنیت منطقه

درباره تورم، در دی امسال، شاخص نرخ مصرف‌کننده خانوارهای کشور به ۲۲۲.۷ رسیده که نسبت به ماه گذشته ۲.۶ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته هم ۳۸.۵ درصد افزایش داشته است. به‌گزارش صمت به‌نقل از آخرین گزارش مرکز آمار ایران منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص نرخ نسبت به ماه مشابه در سال گذشته است. در نخستین ماه زمستان امسال، تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ۳۸.۵ درصد محاسبه شده که به این معناست که خانوارهای کشور به‌طورمیانگین ۳۸.۵ درصد بیش از دی پارسال برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. تورم نقطه به نقطه دی امسال در مقایسه با آذر ۱.۷ واحد درصد کاهش یافته است.

منظور از تورم ماهانه نیز درصد تغییر عدد شاخص قیمت، نسبت به ماه گذشته است. در دی ۱۴۰۲ تورم ماهانه خانواده‌های کشور برابر با ۲.۶ درصد بوده است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» ۲.۴ درصد و برای گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲.۷ درصد بوده است.

منظور از نرخ تورم سالانه هم درصد تغییر میانگین اعداد شاخص نرخ در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه در سال گذشته آن است. در دی امسال، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۳.۶ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در آذر، ۰.۸ واحد درصد کاهش یافته است.

تشدید فشار تورم به فرودستان

همچنین نرخ تورم سالانه کشور در ماه دی در حالی معادل ۴۳.۶ درصد اعلام شده که دامنه تغییرات آن برای دهک‌های مختلف هزینه‌ای از ۴۰.۶ درصد برای دهک اول تا ۴۵.۲ برای دهک دهم است.بر این اساس، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ۴.۶ واحد درصد رسیده که نسبت به ماه گذشته (۴.۱ واحد درصد) ۰.۵واحد درصد افزایش را تجربه کرده است.

همچنین بررسی ارقام مختلف نشان‌دهنده تورمی بزرگ و بیش از هر بخشی دیگر در بخش گوشت قرمز و مرغ است. تورم ماهانه آنها بیش از ۵.۵ درصد و در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته نیز ۹۸.۳ درصد افزایش یافته و مرکز آمار ایران تورم سالانه گوشت قرمز و ماکیان را هم ۹۴.۵ درصد برآورد کرده است. تورم بالایی که بخش گوشت قرمز و سفید تجربه می‌کنند، از عواملی است که می‌تواند سلامت عمومی را تهدید کند. پرواضح است در شرایط فعلی که سرکوب مزدی بی‌امان ادامه دارد، تورمی نزدیک به ۱۰۰ درصد در هر کالایی که تجربه شود هم به کاهش چشمگیر تقاضای موثر به‌ویژه در میان مزدبگیران و طبقه کارگر منجر می‌شود. کاهش مصرف پروتئین، مشکلات بسیاری برای سلامت افراد جامعه به‌وجود خواهد آورد.

رکوردشکنی‌های منفی دولت سیزدهم ادامه دارد

بررسی عملکرد تورم سالانه در ماه‌های امسال هرچند نشان‌دهنده کاهشی کمتر از ۶ درصد نسبت به ابتدای سال است،اما همچنان تا عمل به وعده‌های مسئولان دولتی، فاصله زیادی دارد. در ابتدای سال و پس از تعیین مهار تورم به‌عنوان یکی از عناوین و همچنین جهت‌گیری اقتصادی سال، بسیاری از مقامات دولتی در گفت‌وگوهای خود به کاهش تورم تا پایان سال اشاره کرده و وعده آن را داده‌اند. باوجود اینکه آمارهای بانک مرکزی از کاهش چشمگیر نرخ نقدینگی خبر می‌دهد،اما در نهایت نرخ تورم  از ۴۹.۱ درصد به ۴۳.۶ درصد رسیده و دیگر بسیار بعید است که تا پایان سال به کمتر از ۴۰ درصد برسد.

همچنین آمارها نشان می‌دهند که به‌طورمحسوسی پس از ورود ابراهیم رئیسی به پاستور نرخ تورم افزایش یافته است؛ به‌نحوی‌که در تمام طول دهه پر از مشکلات ۹۰، بنا بر ارقامی که مرکز آمار منتشر کرده، تورم سالانه به بیش از ۴۰ درصد نرسیده بود،اما از زمانی که رئیسی و دولت سیزدهم سکان امور را به‌دست گرفته‌اند، کمابیش در تمام ماه‌ها، نرخ تورم سالانه در اقتصاد ایران بیش از ۴۰ درصد بوده است.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2ll9qr