پیشنهادی طلایی برای تغییر در صنعت نمایشگاهی
در تمام کشورها نرخ ورودی نمایشگاه عددی بالاست و همین دلیل موجب شده عموم افراد عادی از شرکت در رویدادها اجتناب کنند و نمایشگاهها به صورت تخصصی برگزار شوند. اما در کشور ما هزینه ورود به نمایشگاهها رقمی بسیار پایین است و همین امر موجب شده افراد مختلف وارد سایت نمایشگاهی شده و از ماهیت تخصصی بودن رویدادها کم کند و از سویی برخی مشکلات و معضلات اجتماعی مانند جیببری و سرقت در سایتهای نمایشگاهی را موجب میشود.
قاسم سالاررضایی، مدیر انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی در همین زمینه پیشنهادی دارد که در گفتوگو با صمت آن را مطرح کرده است.
سالار رضایی در ابتدای این گفتوگو به تشریح وضعیت کنونی صنعت نمایشگاهی پرداخت و گفت: با کنترل و مدیریت شیوع ویروس کرونا و همچنین تسریع در واکسیناسیون عمومی فعالیتهای نمایشگاهی نیز رونق گرفتهاند. بدون شک اثرات این اتفاق در ۶ ماهه دوم امسال، خود را نشان خواهد داد. بررسی عملکرد چند رویداد اخیر که در سایت تهران برگزار شد و استقبال خوب مخاطبان تخصصی این حوزه نیز نشاندهنده همین موضوع است.
مبلغ ورودی نمایشگاهها ۸ برابر شود
مدیر انجمن برگزارکنندگان همچنین به روند تخصصی شدن رویدادها اشاره کرد و افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا هم حدود ۸۰ درصد از رویدادها به صورت تخصصی برگزار میشد. اما نباید فراموش کرد که تخصصی شدن تمام رویدادها امری به غایت مهم و تاثیرگذار در صنعت نمایشگاهی خواهد بود و روند امروزی برگزاری تخصصی رویدادها نیز بسیار امیدوارکننده است. در همین راستا، پیشنهادی را برای ایجاد تغییری بزرگ در صنعت نمایشگاهی مطرح کردهام. امروزه مبلغ ورودی نمایشگاهها بسیار ارزان است و این ظرفیت وجود دارد که این نرخ بین ۵ تا ۸ افزایش پیدا کند. امروزه بلیت ورودی برای نمایشگاههای دوبی رقمی حدود ۳۰۰ درهم و در کشور آلمان رقمی بین ۹۰ تا ۱۰۰ یورو است. نرخ پایین بلیتهای ورودی سایت تهران بزرگترین اشکال برای شرکت سهامی نمایشگاههاست. پایین بودن نرخ ورودی نمایشگاهها هزاران اتفاق تلخ و ناگوار مانند سرقت و جیببری و... را نیز در پی دارد.
وی در ادامه افزود: با بالابردن نرخ ورودی نمایشگاهها از ایجاد مزاحمتهای احتمالی کاسته است و نفراتی که سروکاری با نمایشگاهها ندارند وارد محوطه نمایشگاهی نخواهند شد و بسیاری از عوامل ایجاد ناهنجاریها از بین خواهد رفت. نرخ بلیت سایتهای نمایشگاهی در تمام کشورهای دنیا با رقم بلیت در ایران قابلمقایسه نیست. به عقیده من شرکت سهامی نمایشگاهها میتواند بلیتفروشی را به مجری رویدادها واگذار کند، چراکه خود مجری بهتر از هرکسی از توان مالی شرکتکنندگان خود مطلع است. سود این کار هم به نفع مجری برگزارکننده و هم به نفع شرکت سهامی نمایشگاهها خواهد بود.
برنامه انجمن برگزارکنندگان در دوره جدید
رئیس انجمن برگزارکنندگان در بخش پایانی صحبتهای خود به برنامههای این انجمن در دوره جدید اشاره کرد و گفت: ما در این دوره چند گام بسیار مهم برداشتهایم. در همین راستا، بخش خدمات به قرارداد مجریها اضافه شده است. در گام دوم نیز درصدد هستیم با مذاکرهای که با اتاق بازرگانی ایران و تهران ترتیب دادهایم، فدراسیون صنعت نمایشگاهی را با همراهی انجمنهای غرفهسازان، برگزارکنندگان، سایتداران، خدمات و بخش خارجی تشکیل دهیم. این فدراسیون در بخشهای گوناگون مانند اخذ مجوزها، برگزاری رویدادها و موارد دیگر قدرت چانهزنی قوی خواهد داشت تا بیشتر از این مورد ظلم واقع نشود. خوشبختانه اعضای هیات مدیره انجمن نیز نفراتی دارای ارتباطات قوی و روحیه بالایی هستند.