یک‌شنبه 16 اردیبهشت 1403 - 05 May 2024
کد خبر: 17960
تاریخ انتشار: 1401/04/11 02:18

الزام همکاری با دانش‌بنیان‌ها

اسدالله کشاورز، مدیر کل دفتر امور اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت در سخنانی در رویداد «ایده‌گرد کرومیت» با هدف بررسی چالش‌ها و فرصت‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه صنعت و معدن اظهارکرد: اقدامات استارت‌آپی در هر امری می‌تواند در توسعه کشور موثر باشد.

 باید فعالیت‌های ما به‌نوعی برنامه‌ریزی شود که در شرایط فعلی نیازهای حال جامعه برطرف و به نیازهای نسل آینده نیز توجه شود. باتوجه به شرایط کنونی، کل پروانه‌های اکتشاف تنها ۷ درصد مساحت کشور را پوشش داده است، بنابراین نیازمند آن هستیم که ۹۳ درصد باقیمانده را نیز زیر پوشش عملیاتی قرار دهیم تا در آینده نه‌چندان دور به ذخایری دست یابیم که بتوانیم مواد اولیه واحدها را تامین کنیم. در این مسیر استارت‌آپ‌ها می‌توانند نقش موثری ایفا کنند و فعالیت آنها می‌تواند برای هر نوع برنامه‌ریزی در آینده کمک‌کننده باشد. به‌گزارش روابط‌عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری، در ادامه این برنامه، خداداد غریب‌پور، ریاست هیات‌عامل ایمیدرو، بااشاره به اینکه امروز استارت‌آپ‌های حوزه صنایع و معادن در کشور موردتوجه قرار گرفته‌اند، درباره دلیل اهمیت بخش صنعت و معدن در اقتصاد کشور، اظهار کرد: سهم معادن در تولید ناخالص داخلی (GDP) ۲۶ میلیارد دلار است که ۴۰درصد آن صادراتی است، همچنین ۷۰۰هزار شغل مستقیم ایجاد کرده‌اند و ارزش صادرات محصولات آن به ۱۲۰میلیارد دلار می‌رسد. وی در ادامه بااشاره به اینکه از مجموع بیش از ۴هزار شرکت دانش‌بنیان، ۲۵۴شرکت در بخش معادن مشغول به فعالیت هستند، گفت: باتوجه به مسئله اکتشاف، محیط‌زیست و اکوسیستم باید چرخه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه صنعت و معدن را وسیع‌تر کنیم. ما ملزم و محکوم به همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم و به‌همین دلیل در تمامی شرکت‌های زیرمجموعه ایمیدرو برنامه‌های استارت‌آپی را شروع کرده‌ایم. غریب‌پور با بیان اینکه امروز تمایل بسیاری برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت و معدن وجود دارد، خاطرنشان کرد: ما باید صاحب دانش فنی شویم و برای این کار راهی جز اتکا به دانش داخلی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های استارت‌آپی نداریم، بنابراین از همین جا به هر یک از شرکت‌های دانش‌بنیان که در زمینه صنعت و معدن حرفی برای گفتن داشته باشند، این قول را می‌دهم که از طرف ما حمایت خواهند شد. در ادامه این رویداد، دکتر سیاوش ملکی‌فر، معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در سخنانی اظهار کرد: ما در صندوق بر این باوریم که شرکت‌های بزرگ صنعتی کشور باید توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور کوچک در یک چرخه حمایت شوند، از همین‌رو ابزارهایی در صندوق فراهم شده تا اتصال شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان با صنایع بزرگ تسهیل شود.
ملکی‌فر بااشاره به اینکه خدمت اصلی که صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه می‌کند، ارائه تسهیلات است، تصریح کرد: این صندوق برای خریداران محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلاتی در نظر گرفته است. در این راستا کافی است مشتریان این شرکت‌ها ۲۰درصد از مبلغ قرارداد را تامین کنند و ۸۰درصد باقیمانده را صندوق نوآوری و شکوفایی به‌صورت نقد پرداخت و با وام‌هایی با سود ۹ درصد و در قالب اقساط ۳۶ماهه از مشتریان این شرکت‌ها دریافت می‌کند، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان اگر قراردادی با بخش صنعت و صنایع معدنی می‌بندند، نگران سرمایه در گردش نباشند، چرا که صندوق نوآوری و شکوفایی، کسری نقدینگی آنها را با نرخ ۱۱درصد تامین می‌کند و همچنین تسهیلاتی برای خط تولید صنعتی با نرخ ۱۱درصد در نظر می‌گیرد. در پایان این رویداد نیز پنل گفت‌وگویی با حضور مسئولانی از معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، سازمان فناوری اطلاعات، صندوق بیمه فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری معدنی، شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر و شرکت شتاب‌دهنده «صماتک» برگزار و مباحث مربوط به حرکت استارت‌آپی و حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت و معدن مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2l5lr8