-

مهلت ثبت قطعات‌یدکی تمدید شد

براساس علم اقتصاد، قیمت کالاها و خدمات وابسته به عرضه و تقاضاست و سیاست دستوری نمی‌تواند در این حوزه نقشی داشته باشد.

در نشست خبری معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت که در محل این وزارتخانه برگزار شد، وی درباره قیمت کالاها عنوان کرد: وقتی ارز حذف شد برخی از کالاها ۴ تا ۵ برابر امکان افزایش قیمت داشتند؛ بنابراین در این حیطه چاره ‌ ای جز ورود دولت و قیمت ‌ گذاری نبود.

این مقام مسئول از تمدید زمان ثبت قطعات یدکی خودرو خبر داد و گفت: در حوزه لوازم یدکی خودرو تاکنون ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است.

صدور ۷ میلیارد کد رهگیری

در نشست خبری معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرضا شاه ‌ میرزایی در پاسخ به این پرسش صمت که با پایان مهلت ثبت ‌ نام قطعات یدکی در سامانه جامع تجارت، آیا قطعات بدون کدشناسا در بازار لوازم یدکی خودرو به ‌ عنوان کالا قاچاق ضبط خواهند شد، گفت: در حال ‌ حاضر برای دادن کد شناسا، گروه ‌ های کالایی گوناگونی در حوزه لوازم ‌ خانگی و قطعات یدکی خودرو تعریف شده است. عمده لوازم ‌ خانگی برای دریافت کد رهگیری گروه ‌ بندی و در بخش قطعات یدکی خودرو ۵۵ گروه ۸ دسته ‌ بندی شده ‌ اند.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بخشی از قطعات موفق به دریافت کد رهگیری شده ‌ و بعضی از گروه ‌ ها هنوز موفق به دریافت کد رهگیری نشده ‌ اند. زمان برای دادن کد شناسا قطعات یدکی تمدید شده و تا زمانی که ۸۰ درصد قطعات موجود در بازار ثبت نشوند، نمی ‌ توان اقدام به جمع ‌ آوری محصولات کرد، زیرا کمبود کالا پیش آمده که مسائل اجتماعی ایجاد می ‌ کند. بنابراین زمان برای ثبت اطلاعات قطعات یدکی تمدید شده و پس از شناسایی ۸۰ درصد کالاها و ثبت اطلاعات آنها می ‌ توان برای جمع ‌ آوری قطعات قاچاق اقدام کرد.

تکمیل سامانه ها

شاه ‌ میرزایی ادامه داد: در سامانه جامع تجارت حجم کالا، احتکار، قاچاق، کمبود کالا و... رصد می ‌ شود که پیش ‌ تر قیمت ‌ ها در این سامانه نبود و به ‌ تازگی این آیتم اضافه شده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: تکمیل سامانه جامع تجارت، هیچ ‌ گاه به پایان نمی ‌ رسد، زیرا دائم موارد و وظایف جدیدی اضافه و این سامانه به ‌ روز می ‌ شود. منتهی ما به حرکت سامانه شتاب داده ‌ ایم، به ‌ عنوان نمونه، تاکنون ۹۵۰ هزار شناسه کالا صادر شده که دوسوم مربوط به این یک سال بوده است. در مجموع ۷ میلیارد کد رهگیری صادرشده که مثلا در حوزه لوازم یدکی خودرو ۳۳۰ میلیون کد رهگیری صادر شده است.

سال گذشته این رقم کمتر از ۱۰۰ میلیون کد رهگیری بود؛ بنابراین جمع کد رهگیری با احتساب محصولات دخانی به ۷ میلیارد کد رهگیری رسیده است.

وی اضافه کرد: ۶۳۵ هزار کد نقش در این سامانه تعریف شده که می ‌ توانند اطلاعات در سامانه وارد کنند.

کنترل نوسان قیمتی

شاه ‌ میرزایی در ادامه سخنان خود یادآور شد: بسیاری از کالاهای صنعتی وارد بورس شده ‌ اند و اگرچه نرخ دلار نوسانی بود، اما با این حال، نوسانات قیمتی کالاها کنترل شد.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: سال گذشته، حجم فروش از طریق تجارت الکترونیکی ۱۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود که تا پایان امسال به ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان می ‌ رسد.

تجارت الکترونیک

این مقام مسئول با بیان اینکه تجارت الکترونیک از کل تجارت کشور به ۳ درصد رسیده، اظهار کرد: در حالی که سال قبل حجم فروش از طریق تجارت الکترونیکی ۱۲۳۰ هزار میلیارد تومان بود، این رقم تا پایان امسال به ۱۳۰۰ هزار میلیارد تومان می ‌ رسد.

تجارت الکترونیک نقش مکمل در تجارت دارد، ۹۷ درصد فروش الکترونیکی روی پلتفرم ‌ های داخلی انجام می ‌ شود و باید از فضای تجارت الکترونیکی کشور حمایت کنیم.

معاون وزیر صنعت گفت: در حال ‌ حاضر ۸۰ درصد کسب ‌ وکارهای کشور روی شبکه ‌ های اجتماعی هم فعالیت دارند، اما این به معنای فروش فقط از طریق الکترونیکی نیست، بلکه سایت اینترنتی پلتفرم دارند و فروش یعنی معامله قطعی از طریق تجارت الکترونیک به ۳ درصد کل حجم فروش کشور رسیده است.

مشارکت بخش خصوصی

به ‌ گفته شاه ‌ میرزایی، یکی از روش ‌ های مشارکت مردم در نقش سیاست ‌ گذاری دولت، استفاده از تشکل ‌ ها و اتحادیه ‌ ها و اتاق اصناف در زمینه مجوزدهی است که در این زمینه اتاق اصناف بیشترین همکاری را داشته است.

وی در زمینه مجوزدهی نیز یادآور شد: مجوزها دیگر براساس سلیقه یک کارمند نیست، بلکه ضوابطی دارد که هر کس دارای آن ضوابط باشد، مجوز دریافت می ‌ کند.

به ‌ گفته وی، در هیات ‌ عالی نظارت بر اصناف، ۱۸ عضو وجود دارد که یکی از این اعضا، دولت است و براساس قانون جدید نظام صنفی، اتاق اصناف بیشترین همکاری را با وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد.

اجرای کالابرگ منتفی نشده است

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اجرای طرح کالابرگ منتفی نشده درباره شبکه ‌ های اجتماعی و اینکه ۳ درصد فروش در این شبکه ‌ ها انجام می ‌ شود و ۸۰ درصد کسب ‌ وکارها از این شبکه ‌ ها به ‌ عنوان مکمل و برای تبلیغ هم استفاده می ‌ کنند، گفت: خسارت کسب ‌ وکارها از قطع اینترنت به ‌ طور دقیق قابل محاسبه نیست و یکی از راهکارها در این بخش، حمایت از کسب ‌ وکارهای بزرگ و کوچک است.

شاه ‌ میرزایی در ادامه سخنان خود با اشاره به احیای واحدهای تولیدی نیمه ‌ فعال، عنوان کرد: امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای رونق کسب ‌ وکارهای نیمه ‌ فعال و نیازمند احیا در نظر گرفته شده که با کمک شبکه بانکی پرداخت می ‌ شود و بخشی از کسب ‌ وکارهای بزرگ می ‌ توانند زیرمجموعه ‌ های خود را موردحمایت قرار دهند، در حال ‌ حاضر برخی کسب ‌ وکارها با ۱۰۰ هزار فروشگاه زیرمجموعه به ارائه خدمات می ‌ پردازند.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: امسال ۲ هزار میلیارد تومان برای حمایت از کسب ‌ وکارها و تبلیغات آنها در فضای مجازی و رسانه ‌ ها در نظر گرفته شده است که البته این بودجه دولتی نیست، بلکه برای رونق کسب ‌ وکارها اختصاص می ‌ یابد.

تقویت تولید با تقویت بازار

این مقام مسئول درباره ترمیم قدرت خرید مردم گفت: در مذاکراتی که با چند بانک ‌ عامل انجام شده، قرار است کارت ‌ های اعتباری خرید تا سقف ۱۰ میلیون تومان و تا سقف کل اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان به مردم داده ‌ شود تا تقاضای موثر در جامعه تقویت شود.

شاه ‌ میرزایی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا کارت اعتباری خرید همان کارت کالابرگ الکترونیکی است، گفت: کالابرگ الکترونیکی، یکی از طرح ‌ هایی است که نیاز کشور است، اما کارت خرید اعتباری ربطی به آن ندارد و کالابرگ الکترونیکی تصمیم دولت خواهد بود که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت رفاه و سایر مجموعه ‌ ها انجام خواهد شد، اما کارت اعتباری ۱۰ میلیون تومانی برای تقویت کسب ‌ وکارها و تقاضای خانوارها در نظر گرفته می ‌ شود.

او تاکید کرد: با این کمک ‌ ها، بازار از رکود خارج شده و این امر در نهایت منجر به تولید محصولات در کشور می ‌ شود.

وی اظهار کرد: سامانه فروشگاهی که در نظر گرفته شده، متصل به سامانه انبارهای فروشگاه خواهد بود و در بخش فروش لوازم ‌ خانگی باید خدمات پس از فروش و گارانتی که به مصرف ‌ کننده می ‌ دهند، کد رهگیری و قابلیت پیگیری داشته باشند. تاکنون دو نوبت فراخوان برای اتحادیه ‌ ها صادر شده تا گارانتی که به مردم ارائه می ‌ کنند، قابل ‌ پیگیری و رهگیری باشد.

شاه ‌ میرزایی بیان کرد: اگر کالابرگ الکترونیکی راه ‌ اندازی شود با کارت ‌ های بانکی موجود در دست مردم خواهد بود و قرار نیست کارت جدیدی صادر شود، اما کارت خرید اعتباری که در همه جای جهان مرسوم است که مردم اول کالا خرید می ‌ کنند و در آخر ماه پول آن را می ‌ دهند، نیاز فعلی کشور است و در جهت تقویت تقاضای مردم خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال ‌ حاضر ۵۸۰۰ فروشگاه به سامانه ‌ های الکترونیکی و نظارت متصل شده و ۱۰ هزار فروشگاه دیگر هم در حال اتصال است و تا آخر سال، تعداد زیادی از فروشگاه ‌ ها به سامانه نظارت متصل می ‌ شوند.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: طرح اجرای کالابرگ الکترونیکی در ۴ شهر گرمسار، آبیک، دماوند و فیروزکوه اجرا شده و از نظر مجهز بودن سامانه ‌ های الکترونیکی از بسیاری از کشورها جلو هستیم.

به ‌ گفته شاه ‌ میرزایی، ۱۲ هزار قلم کالا در فروشگاه ‌ هایی که به سامانه نظارت الکترونیک وصل هستند، ارائه می ‌ شود، اما اقلامی که قرار است از طریق کالابرگ الکترونیکی به مردم ارائه شود در ۴۰۰ هزار فروشگاه ارائه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین