-

شوک‌درمانی اقتصاد اثر مثبت نداشت

مهدی عیسی‌زاده_ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

جامعه امروز ایران متاسفانه با انبوه مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی، بدون اولویت‌بندی برای رفع آنها مواجه است. دستگاه‌های مسئول کشور به‌دلیل نداشتن شناخت دقیق از مسائل قادر به حل و فصل مشکلات نیستند. مسئولیت‌گریزی، عدم پاسخگویی، اهمال‌کاری، توجیه‌گرایی، دلیل‌تراشی و عدم شفافیت از پدیده‌هایی است که این روزها با آن مواجه شده‌ایم.

از سوی دیگر برخی از اقدامات و شعارهای دولت نیز متناسب با قابلیت و توان اجرایی آنها نیست. به‌عنوان نمونه بررسی شوک‌درمانی اقتصادی مشخص کرد این اقدام اثرات مثبتی نداشته و صرفا موجب افزایش شدید تورم شده و گرانی را در پی داشت.

دولت توجه کند که امروز هیچ اقدام غیربرنامه‌ای توان حل و فصل مسائل اجتماعی و اقتصادی ایران را ندارد؛ کشور نیازمند برنامه جامع و مدون است.

مهاجرت از روستاها و شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ امروز یکی از مشکلات بزرگ است. بند (و) تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۰ برای ایجاد شهرستان‌های جدیدالتاسیس و ماندگاری جمعیت تعیین تکلیف کرده، اما متاسفانه سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تا امروز با تفسیرهای خود مانع تاثیرگذاری این بند قانونی شده است.

صندوق‌های بازنشستگی وابسته به نیروهای مسلح و کشوری و سایر صندوق‌ها وابستگی و چسبندگی به دولت دارند۷ در حالی که باید این صندوق‌ها به خودکفایی برسند و از جناح‌بندی، سیاسی‌کاری و صرفا رفاه برای مدیران و منتصبین دور شوند.

سازمان تامین اجتماعی به‌عنوان بزرگ‌ترین سازمان بیمه کشوری به لحاظ مالی و رشد مصارف در شرایط مناسبی قرار ندارد و نتوانسته رضایت افراد تحت پوشش به‌ویژه بازنشستگان را تامین کند. بنا به آمار منتشر شده دوسوم شرکت‌های وابسته به شستا و صندوق بازنشستگی کشوری یا زیانده هستند یا نمی‌توانند روی پای خود بایستند. باید به بازنشستگان نیروهای مسلح که آرامش و امنیت کشور حاصل فداکاری این اقشار است توجه شود تا در تامین معیشت‌شان مشکلاتی نداشته باشند. از رئیس‌جمهوری می‌خواهم با تسریع در معرفی وزیر پیشنهادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، شخصی را معرفی کند که اشراف لازم به اهداف ملی، ماموریت‌ها، وظایف و اختیارات این وزارتخانه حیاتی داشته و از توان ایجاد تحول ساختاری و عملیاتی برخوردار باشد. با پرهیز از تکرار تجربه گذشته لازم است از پیشنهاد افراد بی‌تجربه و ناهماهنگ خودداری شود تا به‌دلیل اقدامات نسنجیده و غیرمسئولانه وزارت کار شاهد اعتراضات مجدد بازنشستگان در کف خیابان نباشیم. اعضای کمیسیون اجتماعی و سایر نمایندگان در برنامه‌های پیشنهادی برون‌رفت از چالش‌های صندوق‌ها، بهزیستی، فناوری، تعاون، صندوق‌های امید، بانک توسعه و تعاون را در نظر دارند. از رئیس‌جمهوری می‌خواهم برای ایجاد اشتغال، همه وزارتخانه‌هایی که مسئول هستند را در شورای‌عالی اشتغال برای ایجاد شغل به خط کند. قرار بود وزارت اقتصاد مجوزها و امضاهای طلایی را حذف کند. مجلس به ساماندهی استخدام کارکنان در راستای رعایت عدالت استخدامی رای داده و در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی بوده است. دریاچه ارومیه، نگین آذربایجان و یکی از جاذبه‌های ایران امروز با قصه پرغصه خشک شدن رو‌به‌رو است و داستان غم‌انگیز سوء مدیریت در سال‌های گذشته به این دریاچه جفا کرده است. نمایندگان به تحقیق و تفحص این سوء‌مدیریت رای داده‌اند و انتظار می‌رود دولت بتواند در بازه زمانی که دارد دریاچه ارومیه را نجات دهد. زرین رود مظلوم بخشی از حیات دریاچه ارومیه را برعهده داشته و آب بخشی از روستاهای استان آذربایجان شرقی را هم تامین کرده، اما دیگر این پرستار بیمار است.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*