-

رسیدگی به میراث تاریخی در روستاها

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پرداخت وام ارزان‌قیمت برای احیای میراث تاریخی روستاها خبر داد و گفت: امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص یافته است.

اکبر نیکزاد در مراسم امضای تفاهمنامه با وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه روستاها قطب اقتصاد کشورند و باید به آنها توجه ویژه داشت، اظهار کرد: بحث گردشگری در بین خانواده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخودار است و جزو برنامه‌ریزی خانواده‌ها در طول سال است و در این میان روستاهای هدف گردشگری از جایگاه ویژه‌ای برخوردارند. اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار موثر است و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی خواهد بود.
وی افزود: اعتبارات ویژه‌ای از محل اجرای طرح هادی و اعتبارات ملی برای بازسازی روستاها داریم، اما به‌طور خاص امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص یافته است.
وی تصریح کرد: هم‌افزایی توان مدیریتی بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی باعث می‌شود هنگام بازسازی و عمران روستاها، از حفظ هویت فرهنگی روستا به ویژه در نماسازی ابنیه غافل نشویم و هرگونه ساخت‌وساز در محوطه روستاها مطابق با ضوابط فرهنگی و بافت اصلی روستا صورت گیرد.
نیکزاد گفت: روستاییان علاقمند به اشتغال در برنامه‌های گردشگری و صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می‌توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک‌ها تسهیلات ارزان نرخ بگیرند.
سیدعزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز با اشاره به اینکه روستاها ذخیره ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی کشور هستند گفت: بنیاد مسکن بیش از هر نهاد دیگری در روستا حضور دارد و به همین دلیل می‌تواند بهترین حافظ میراث فرهنگی باشد.
وی افزود: روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند و روستائیان می‌توانند بهترین یگان حفاظت آثار فرهنگی باشند. باید جلوی فرسایش آثار فرهنگی موجود در روستاها را با کمک ساکنان روستا گرفت و با کمک بنیاد مسکن به مرمت، بازسازی و بهینه‌سازی این آثار همت کرد.
وی گفت: بنیاد مسکن می‌تواند حداقل نیازهای بهداشتی گردشگری را با استانداردهای لازم فراهم کند و در ایجاد راههای دسترسی و محوطه‌سازی روستاهای هدف گردشگری کمک کند.


منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*