پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 - 02 May 2024
کد خبر: 17729
تاریخ انتشار: 1401/03/31 23:13
معاون وزیر جهادکشاورزی جزئیات کارت نان را تشریح کرد

تحویل نهاده‌های معوقه تولیدکنندگان به‌زودی

معاون وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشریح جزئیات طرح هوشمندسازی نان در زمینه نهاده‌های معوقه تولیدکنندگان گفت به‌زودی این نهاده‌ها تحویل داده خواهد شد.

 محمد قربانی در نشست خبری درباره اجرای طرح هوشمندسازی نان گفت: اجرای طرح هوشمندسازی نان به‌صورت پایلوت در زنجان ‌آغاز شد تا آسیب‌ها و خلأهایی که ممکن بود وجود داشته باشد احصا و مرتفع شود. همچنین مسئولان مربوطه بتوانند زیرساخت‌های اطلاعاتی ایجاد کنند و با پیوست اجتماعی، توجیه نانوایی‌ها و بحث‌های فنی کار را پیش ببرند، زیرا این طرح نیازمند کارتخوان هوشمند است.

وی ادامه داد: فرآیند خرید نان مانند سابق است. یعنی خریدار کارت می‌کشد، تعداد قرص نان موردنیاز خود و پلاستیک را انتخاب و پرداخت از کارت بانکی انجام می‌شود.

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نرخ نان هیچ تغییری نخواهد داشت، گفت: این طرح در زنجان، قزوین، چهارمحال‌وبختیاری، فارس و تهران و چند شهر دیگر اجرایی شده است. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان تیر این طرح کل کشور را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: در کل کشور برای این طرح به ۸۳ هزار دستگاه کارتخوان نیاز است. بحث‌های مربوط به پشتیبانی از کارتخوان‌ها بسیار پراهمیت است.

 این دستگاه‌ها نوع خاصی هستند. اتصال در برخی نانوایی شروع شده و در تهران نیز حدود ۹۰۰۰ کارتخوان به نانوایی‌ها داده شده است.

قربانی در ادامه گفت: در این طرح خرید نان از کارت بانکی انجام می‌شود که به کد ملی متصل است. هیچ کارت دیگری صادر نمی‌شود. مقداری از هزینه نان از حساب خریدار کسر می‌شود و مابقی نیز از حساب سایه پرداخت و به حساب نانوایی‌ها واریز می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه با این طرح یارانه‌ها مستقیم و هدفمند به‌دست مردم می‌رسد و آرد چندنرخی در بازار و نشت یارانه نخواهیم داشت، گفت: طرح یادشده در جلوگیری از قاچاق و ضایعات نان اثر بسیار زیادی دارد و خروج آرد برای مصارف غیرانسانی به حداقل می‌رسد، همچنین کیفیت نان و رضایت مشتری ارتقا می‌یابد.

وی افزود: هیچ محدودیتی در تعداد نان وجود ندارد و با کارت بانکی به هر تعدادی که نیاز است می‌توان نان خریداری کرد. تا این لحظه بیشتر مشکلات این طرح رفع شده و در حال تعمیم به استان‌های دیگر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی در سال گذشته اشاره کرد و گفت: کاهش ۴۵ درصدی نرخ کودهای پتاسه و فسفاته، پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان، قیمت‌گذاری زعفران، تدوین نظام‌نامه کشت فراسرزمینی، توسعه دیمزارها با همکاری ستاد اجرایی فرمان امام، افتتاح نخستین پارک علم و فناوری کشاورزی، تسویه حساب با کشاورزان خسارت‌دیده در اثر خشکسالی و...، تدوین آیین‌نامه لیزینگ کشاورزی، تشکیل قرارگاه امنیت غذایی، هوشمندسازی زنجیره از مزرعه تا سفره، تنظیم بازار شب عید و ماه رمضان، حمایت از سویه آرین، کشت قراردادی برنج، توسعه زنجیره ارزش، تشکیل ستاد بذر و نهاد، حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ‌مقیاس، صدور دامدارکارت، اصلاح نرخ چغندر قند، حذف عوارض صادراتی برخی محصولات، برنامه تولید گوشت قرمز در ۴ قطب به‌صورت قراردادی، آغاز کشاورزی قراردادی کیوی و مرکبات و... از جمله اقدامات وزارت جهادکشاورزی از سال گذشته تاکنون است.  


کپی لینک کوتاه خبر: https://smtnews.ir/d/2aya7k