-

کاهش نرخ طلا بر اثرتقویت دلار

علی صادقی کارشناس اقتصاد بین‌الملل

در آستانه فصل سرد قاره سبز، جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد. این جنگ امنیت انرژی قاره اروپا را دچار بحران کرده است. گرانی سوخت در جهان باعث شده انواع بازارها گرانی را تجربه کنند و در این بحران بین ‌ المللی سرمایه ‌ گذاران به ‌ دنبال نقطه ‌ ای امن برای سرمایه ‌ گذاری باشند. در بخش امنیت غذایی و حامل ‌ های انرژی همه دنیا به ‌ ویژه قاره سبز تحت تاثیر این جنگ، بی ‌ ثباتی در نرخ و گرانی را بیش از هر زمان دیگری تجربه می ‌ کنند. بازار جهانی دیگری که به ‌ شدت از این جنگ متاثر شد بازار طلا است، زیرا روسیه سومین تولیدکننده بزرگ طلا در جهان است و شرکت نورنیکل روسیه جزو تولیدکنندگان بزرگ پالادیوم و پلاتین به ‌ شمار می ‌ رود. حمله نظامی روسیه به اوکراین، تمام بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده است. باتوجه به اینکه روسیه نقش مهمی را در بازار فلزات جهانی ایفا می ‌ کند، جو جنگ این بازارها را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش نرخ این فلزات به ‌ ویژه طلا در جهان شده است.

تحریم ‌ های اعمال ‌ شده از سوی غرب علیه اقتصاد روسیه، به اندازه کافی جدی نیست.

این موضوع در حقیقت این سیگنال را به بازارها مخابره می ‌ کند که حداقل تحریم ‌ هایی که تاکنون اعمال شده تاثیر چندانی بر اقتصاد جهان نخواهد گذاشت. این خود تا حدی موجب عقب ‌ نشینی بازار طلا در جهان و مهار روند نزولی نرخ این فلز شد.

از سوی دیگر نرخ طلا به ‌ شدت تحت تاثیر میزان عرضه و نیز کلیدی ‌ ترین متغیر اقتصادی یعنی چشم ‌ انداز نرخ بهره فدرال ‌ رزرو است.

در هفته گذشته شاخص دلار افزایش یافت و جذابیت طلای دلاری را برای خریداران خارجی کاهش داد و معامله ‌ گران مسیر فدرال ‌ رزرو را ارزیابی می ‌ کنند.

معامله ‌ گران طلا مصرانه سعی دارند مسیر بعدی فدرال ‌ رزرو را ارزیابی و براساس آن قیمت ‌ گذاری کنند.

در حالی که سرمایه ‌ گذاران به ‌ دنبال یافتن سرنخ ‌ هایی در زمینه گام بعدی فدرال ‌ رزرو و سیاست ‌ های پولی آن هستند، نرخ طلا در بازارهای جهانی سیر کاهشی دارد.

حرکت طلا به داده ‌ ها و نشانه ‌ های نشست بعدی فدرال ‌ رزرو در زمینه توقف یا ادامه کاهش نرخ ‌ ها بستگی دارد، این در حالی است که همچنان انتظار می ‌ رود فدرال ‌ رزرو در نشست نوامبر خود نرخ بهره را ۷۵ واحد پایه افزایش دهد.

در بحبوحه افزایش شدید نرخ بهره امریکا که هزینه ‌ فرصت نگهداری این دارایی را افزایش می ‌ دهد، نرخ طلا تاکنون بیش از ۹ درصد کاهش یافته است؛ بنابراین اگر روند تورم همچنان افزایشی باشد و فدرال ‌ رزرو هم تغییری در سیاست ‌ های خود ایجاد نکند، احتمالا در سال آینده نرخ طلا در محدوده ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار نوسان خواهد داشت.

در هفته ‌ ای که گذشت سرمایه ‌ گذاران به ‌ شدت بر تولید ناخالص داخلی و تورم اصلی ایالات متحده متمرکز بودند، این در حالی است که انتظار می ‌ رود بانک مرکزی اروپا نرخ ‌ های خود را ۷۵ واحد پایه افزایش دهد.

سیاست ‌ های انقباضی در کشورهای بزرگ، بر بازارهای جهانی موثر است. به ‌ نظر می ‌ رسد اقتصاد امریکا به ‌ طور منظم چنین سیاست ‌ هایی را اتخاذ کرده است.

اتخاذ سیاست انقباضی یعنی افزایش نرخ بهره، موجب افزایش نرخ پول یعنی کاهش جریان پول و در نتیجه کاهش تقاضا و پیرو آن کاهش نرخ طلا می ‌ شود؛ از همین رو گرچه ممکن است طلا هنوز هم برای سرمایه ‌ گذاران جذاب باشد اما اعلام رسمی سیاست ‌ های انقباضی، موجب مهار قیمتی و شکل ‌ گیری رکود در بازار فلزات گرانبها در آینده خواهد شد.

در سوی دیگر احتمال ورود سایر کشورها و ایجاد پدیده ‌ ای همچون جنگ گسترده یا جنگ سوم جهانی منتفی شد و در نتیجه تب تند طلا کاهش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*