-
در سال گذشته رخ داد

خلع ید از ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد

در تازه‌ترین خبرها معاون وزیر صمت از خلع ید ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته ۹۰۰ هکتار زمین را پس گرفتیم که فرآیند قانونی آن طی شده است، این در حالی است که سال گذشته به صورت کلی دو هزار و ۴۰۰ هکتار زمین واگذار شده است.

خلع ید از ۹۰۰ هکتار  زمین صنعتی راکد

علی رسولیان ضمن بیان این مطلب افزود: ۵۱ هزار واحد تولیدی و صنعتی در بخش ‌ های مختلف از جمله شیمیایی، فلزی، مواد غذایی، کانی ‌ های غیرفلزی، نساجی و… در شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی سراسر کشور فعال هستند.

۸۵ سرفصل حمایتی از صنایع کوچک

رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌ های صنعتی ایران در تشریح اقدامات صورت گرفته در شهرک ‌ های صنعتی، گفت: ۸۵۸ شهرک و ناحیه صنعتی فعال و به بهره ‌ برداری رسیده در سطح کشور وجود دارد که بیش از یک میلیون نفر در قالب کارکنان و فعالان اقتصادی به صورت مستقیم در این شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی مشغول به کار هستند. رسولیان، بیان کرد: حرکت به سمت صنایع کوچک و حمایت جدی از این بخش ‌ ها مانند کشورهای توسعه یافته در دستور کار است، نزدیک به ۹۸ درصد واحدهای مستقر در شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی کشور کوچک و متوسط هستند و حمایت ‌ ها در قالب ۸۵ سرفصل حمایتی در حوزه ‌ های مختلف از جمله برندینگ، آموزش، تحقیق و توسعه، بازاریابی و.... دنبال می ‌ شود. وی با اشاره به الکترونیکی شدن فرآیندها جهت تسهیل هرچه بیشتر امور، اظهارکرد: صدور مجوزها به صورت الکترونیکی است و تمام تلاش خود را برای حمایت از صنایع کوچک و تسهیل مراحل راه ‌ اندازی واحدها و استقرار آنها در شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی به کار می ‌ بندیم.

وی همچنین اظهارکرد: ۷۰ هزار واحد صنعتی در کل کشور وجود دارد که ۵۰ هزار از این واحدها در داخل شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی مستقر هستند که ۷۰ درصد از مجموع واحدهای صنعتی کل کشور را شامل می ‌ شود.

اتصال سازمان به درگاه مجوزها

رسولیان افزود: این سازمان به درگاه مجوزها متصل شده است، اکنون واگذاری ‌ های زمین به صورت کاملاً الکترونیکی و از طریق مزایده و با انجام ارزیابی ‌ های کیفی لازم انجام می ‌ شود. بخش عمده ‌ ای از واگذاری ‌ های سال گذشته الکترونیکی بود و نظارت ‌ های ما نیز بر روند انجام کار الکترونیکی می ‌ شود. وی افزود: آمار واحدهای تولیدی به بهره ‌ برداری رسیده در شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی رشد خوبی داشته است، سال گذشته ۲۹۴۲ طرح صنعتی در شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی بهره ‌ برداری شده و شروع به کار کرده است و ۴۹ هزار نفر در این راستا مشغول به کار شدند. همچنین ۴ هزار و ۹۰۰ طرح تولیدی در مرحله نصب ماشین ‌ آلات است که با حمایت ‌ های لازم از جمله استفاده از تسهیلات تبصره ۱۸ امیدواریم هر چه سریع ‌ تر در سالی که به نام رشد تولید نامگذاری شده است شروع به کار کنند.

تامین زیرساخت ها

رسولیان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص تامین زیرساخت ‌ های لازم برای فعالیت ‌ های تولیدی، اظهارکرد: تامین برق در دو حوزه زیرساخت برق و همچنین تولید برق دنبال می ‌ شود. ۲ هزار مگاوات کسری زیرساخت برق یعنی خطوط انتقال و پست برق داریم. تولید در حال رشد است و نیاز به برق بیشتری داریم که در قالب سفرهای استانی رئیس ‌ جمهوری نیز اعتبارات و مصوبات خوبی را در این حوزه گرفته ‌ ایم. وی در ادامه بیان کرد: ۹۵ پست برق را با وزارت نیرو مشارکت کرده ‌ ایم که ۶۰ مورد آن مربوط به سال گذشته بوده است. ۸۵۰ مگاوات برق را سال گذشته به شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی در حوزه زیرساخت اضافه کرده ‌ ایم که برنامه ما برای سال گذشته در واقع ۸۰۰ مگاوات بوده است.

وی همچنین درباره تامین آب پایدار برای تسهیل هر چه بهتر فعالیت ‌ های صنعتی، اظهارکرد: حرکت ما به سمت استفاده از پساب شهری و انتقال آب است، طی ۲ سال گذشته برای نخستین بار ۲ هزار لیتر بر ثانیه پساب شهری خریداری شده که بخش عمده ‌ ای از آن در استان ‌ هایی از جمله اصفهان، سمنان، البرز، تهران، مرکزی و.... وارد صنعت شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک ‌ های صنعتی ایران، اظهارکرد: تصفیه خانه ‌ های فاضلاب را نیز به دلیل مسائل زیست محیطی رشد می ‌ دهیم، ۱۶۶ مدل تصفیه خانه را بهره ‌ برداری کردیم. همچنین سال گذشته ۱۲ تصفیه ‌ خانه جدید را مورد بهره ‌ برداری قرار دادیم و ۲۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز بازچرخانی پساب انجام می ‌ دهیم.

احیای واحدهای تولیدی راکد

وی، درباره احیای واحدهای تولیدی راکد نیز خاطرنشان کرد: ۱۲ هزار و ۶۷ واحد راکد و تعطیل به ‌ کمک هزار و ۲۰۰ مشاور مستقر در مراکز و کلینیک ‌ های کسب ‌ وکار شناسایی شده است، ۴۴ درصد از این واحدها مشکل تامین مالی، ۱۶ درصد مشکل بازار، ۱۱ درصد مشکلات تامین مواد اولیه، ۱۰ درصد مشکل فرسودگی ماشین ‌ آلات، ۸ درصد مشکلات زیرساختی، ۲ درصد اختلافات سهامداران و ۹ درصد نیز اختلاف با دیگر دستگاه ‌ ها داشته ‌ اند. وی بیان کرد: واحدهای راکد داخل شهرک ‌ ها و نواحی صنعتی در پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۸۵۰۰ مورد بوده است که ۱۸ درصد واحدها را شامل می ‌ شد، این رقم سال گذشته به ۶۷۰۰ مورد رسیده که ۱۳ درصد کل واحدها را شامل می ‌ شود. فسخ و خلع ید ۹۰۰ هکتار زمین صنعتی راکد رسولیان درباره خلع ید قراردادهای راکد، نیز اظهارکرد: سازمان برای فسخ قرارداد و خلع ید زمین ‌ هایی که توسط افراد خریداری شده اما به بهره ‌ برداری نرسیده و امکان بهره ‌ برداری نیز وجود ندارد، با جدیت ورود کرد. وی افزود: موضوع فسخ قراردادهای راکد و خلع ید زمین ‌ های راکد در واقع مصوبه دولت است. براساس قانون این زمین ‌ ها به صورت قانونی به فعالان اقتصادی توانمند با انجام ارزیابی ‌ ، اهلیت ‌ سنجی و امکان سنجی لازم واگذار خواهد شد.

فلسفه ایجاد شهرک صنعتی فراموش شده است

یک فعال اقتصادی از نبود زیرساخت مناسب در شهرک ‌ های صنعتی استان انتقاد کرد و گفت:فلسفه ایجاد شهرک ‌ های صنعتی کاهش هزینه اولیه تولید بود که با تعیین تعرفه ‌ گزاف حامل ‌ های انرژی نتیجه ای عکس داد.علیرضا اسدی در گفت ‌ وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: علت ایجاد شهرک صنعتی به دلیل کاهش هزینه اولیه بخش تولید بود تا محصول با کمترین قیمت ممکن به دست مصرف کننده برسد اتفاقی که با تعیین تعرفه ‌ های گزاف حامل ‌ های انرژی برای بخش صنعت نتیجه ‌ ای عکس داشته است.وی کمبود زمین را یکی از مشکلات زیرساختی شهرک ‌ های صنعتی گلستان برشمرد و گفت: کمبود زمین برای واحدهای تولیدی یکی از اصلی ‌ ترین چالش ‌ هاست.وی ضمن یادآوری این نکته که زمین در شمال کشور به صورت معمول از قیمت بالایی برخوردار است، افزود: این مولفه در حسابداری قیمت تمام شده محصول، مثل هزینه ‌ های اولیه احداث کارخانه تاثیرگذار است.اسدی با بیان این مطلب که شرکت شهرک ‌ های صنعتی هزینه زمین را از تولیدکننده در ابتدا نمی ‌ گیرد، گفت: اما واحدهای تولیدی زمانی که پروانه تولید دریافت کنند، می ‌ توانند پول زمین خود را به قیمت دولتی پرداخت کرده و سند مالکیت خود را بگیرند. اسدی با اشاره به فرسودگی زیرساخت شهرک ‌ های صنعتی گلستان، گفت: شرکت شهرک ‌ های صنعتی استان پس از واگذاری دیگر مسئولیت اجرایی در قبال واحدهای تولیدی ندارند بلکه مسئولیت اجرایی نگهداری زیرساخت ‌ ها نظیر آسفالت، فضای سبز و سطل ‌ های زباله، ایستگاه ‌ های پمپاژ آب و ایستگاه تصفیه ‌ خانه بر عهده هیئت امنای هر شهرک صنعتی است. این فعال اقتصادی ادامه داد: انتقال حامل ‌ های انرژی مانند آب، برق، گاز، اینترنت و جدول کشی جاده در ابتدا برعهده دولت است که هزینه آن را به صورت اقساطی از واحدهای صنعتی دریافت کند. او اضافه کرد: زمانیکه شرکت صنعتی طراحی می ‌ شود تمامی زیرساخت ‌ های آن نیز برآورد می ‌ شود به عبارتی زمانی ‌ که واحد تولیدی وارد شهرک می ‌ شود باید تمامی زیرساخت ‌ ها برایش فراهم باشد.

وی با تاکید بر اینکه حامل ‌ های انرژی در شهرک ‌ های صنعتی گلستان از قبل باید تامین می ‌ شد، اظهار کرد: متاسفانه این اقدامات انجام نشده، زیرا شرکت شهرک ‌ های صنعتی در آن زمان نتوانسته زمین ‌ های شهرک را به فروش برساند و اقساط را دریافت کند در نتیجه هزینه زیرساخت ‌ ها در این بین تامین نشده و این مقوله نیمه ‌ کاره رها شده است. به گفته وی، دولت باید در این زمینه وارد می ‌ شد و به شرکت شهرک ‌ های صنعتی درباره تامین اعتبار در قالب بودجه عمرانی کمک می ‌ کرد تا زیرساخت شهرک ‌ های صنعتی استان فراهم و تکمیل می ‌ شد.

سخن پایانی

امروزه صنعتی شدن یکی از مهم ‌ ترین گام ‌ ها برای توسعه همه ‌ جانبه و متوازن کشورهای درحال توسعه محسوب می ‌ شود و از آنجایی که برای بسیاری از شهرهای ایران رشد شهرنشینی همراه با رشد صنعتی بوده است احداث صنایع در قالب مجتمع ‌ ها و شهرک ‌ های صنعتی یکی از مهم ‌ ترین مؤلفهها برای توسعه پایدار شهرها به شمار می ‌ رود. برهمین اساس توسعه شهرک ‌ های صنعتی در دستور کار دولت قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*

آخرین اخبار

پربازدیدترین