-
گرهی که به دست دانش‌بنیان‌ها باز می‌شود

احیای گردشگری چهارمحال و بختیاری

یک درصد از 7 هزار و ۴۵۹ شرکت دانش‌بنیان ثبت شده کشور در زمینه صنعت گردشگری فعالیت دارند، از سویی دیگر گردشگری طبیعی در کشورمان نیازمند توسعه تجهیزات و زیرساخت‌های جانبی است که تامین آنها از عهده برخی شرکت‌های دانش‌بنیان بر می‌آید.

احیای گردشگری چهارمحال و بختیاری

بی ‌ شک ورود شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان به حوزه گردشگری، می ‌ تواند زمینه ‌ ساز توسعه بیش از پیش این صنعت اشتغالزا و ارزآور به کمک تولید، طراحی، توسعه و نصب تجهیزات و زیرساخت ‌ های جوار تفرجگاهی باشد که موجب توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور و استان می ‌ شود. برخی از کارشناسان صنعت گردشگری بر این باورند، این صنعت در کشورمان دانش ‌ محور نیست و نتوانسته از توسعه فناوری در سال ‌ های اخیر بهره کافی و کامل را ببرد و به همین خاطر بستر ورود شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان به این عرصه هنوز فراهم نشده است.

گردشگری محرک اقتصاد سبز استان

با وجود تمام مشکلات حوزه گردشگری و تولید، یک واحد فناور در پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری توانسته در این عرصه گام ‌ های بزرگی بردارد و اُستان را به قطب تولید زیپ ‌ لاین، سورتمه ریلی و پل ‌ های معلق شیشه ‌ ای و چوبی در کشور تبدیل کند.زیب ‌ لاین نام فعالیت ورزشی و تفریحی است که شامل جابه ‌ جای با استفاده از سیم بکسل و تسمه ‌ های مخصوص بین ۲ نقطه را میسر می ‌ کند و آن ‌ را در گروه تفریحات ورزشی هیجانی طبقه بندی می ‌ کنند.

امروزه یکی از جاذبه ‌ های ورزشی شهرکرد زیب ‌ لاین تولید این واحد فناور است که سرعتی در حدود ۹۵ کیلومتر بر ساعت دارد و تنها زیپ ‌ لاین موجود در کشور است که ترمز و کنترل سرعت آن در اختیار فرد استفاده ‌ کننده قرار دارد. مدیر یک واحد فناور پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری به ایرنا شهرکرد گفت: گردشگری صنعت بزرگی است که می ‌ توان از آن برای توسعه اقتصادی کشور و استان بهره برد و با استفاده از ظرفیت ‌ های طبیعی و تاریخی کشور و استانمان می ‌ توانیم سهم بیشتری از بازار هزار میلیارد دلاری صنعت گردشگری در جهان داشته باشیم.

ابراهیم پاسیار شمس آبادی افزود: جاذبه ‌ های طبیعی بکر استان از شاخصه ‌ های مهم در رونق صنعت گردشگری چهارمحال و بختیاری است که در صورت سرمایه ‌ گذاری، می ‌ توان آن ‌ را به منبع درآمد پایدار برای اُستان تبدیل کرد و گردشگری را محرک اقتصاد سبز اُستان قرار داد. وی تاکید کرد: گردشگری طبیعی نقطه قوت استان در زمینه پذیرش مسافر از داخل و خارج کشور است و تمامی ۱۱ شهرستان استان هر کدام دارای جاذبه ‌ های طبیعی گردشگری بسیاری هستند که هرکدام می ‌ تواند به منبع درآمد پایداری برای اُستان تبدیل شود.

وی یادآور شد: باید با ایجاد زیرساخت ‌ ها زمینه رشد صنعت گردشگری را فراهم کنیم و از این صنعت برای توسعه اقتصادی کشور و استان بهره ببریم، زیرا طبق آمار موجود هنوز سهم ما از گردشگری به ‌ ویژه در بعد بین ‌ المللی آن بسیار ناچیز است.

نگاه نوآورانه به گردشگری

مدیر واحد فناور پارک علم و فناوری چهارمحال و بختیاری گفت: در صورتی ‌ که امکانات و تجهیزاتی مانند زیرساخت ‌ های ورزش ‌ های هیجانی در کنار جاذبه ‌ های طبیعی اُستان ایجاد شود با استقبال گسترده ‌ تر گردشگران، ورزش دوستان و علاقه ‌ مندان به ورزش ‌ های هیجانی در کنار جاذبه ‌ های طبیعی استان مواجه می ‌ شویم. پاسیار ادامه داد: با وجود برخورداری بی ‌ نظیر کشور و استان از ظرفیت ‌ های تاریخی و طبیعی، متاسفانه در بخش صنعت گردشگری نتوانستیم آن طور که بایسته نقش واقعی خود را ایفا کنیم یکی از مهم ‌ ترین راهکارها برای حل این مشکل و برای ارائه خدمات همه جانبه و جذب گردشگر، ورود شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان به این صنعت اشتغالزاست.

این فناور یادآور شد: نگاه نوآورانه اساس فعالیت هر شرکت دانش ‌ بنیان است و این نگاه در گردشگری می ‌ تواند فرصت ‌ های بسیاری را در اختیار کشورمان قرار دهد و نقش کارآفرینان در این عرصه چشمگیر است و این افراد می ‌ توانند با خلاقیت و نوآوری روی خدمات و ظرفیت ‌ های موجود به ایجاد ارزش افزوده بپردازند و زمینه ساز رشد صنعت گردشگری کشور باشند.

پاسیار خاطرنشان کرد: شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان در کشورهای مطرح گردشگرپذیر با طراحی زیرساخت ‌ ها، جذابیت ‌ هایی را برای میهمانان و مسافران ایجاد می ‌ کنند تا از این طریق بتوانند زمینه رشد صنعت گردشگری را در کشور خود فراهم کنند.

وی یادآور شد: در سال ‌ های اخیر، شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان گردشگری در کشورمان به لحاظ کمی و کیفیت رشد داشته ‌ اند ولی تا رسیدن به مرحله مطلوب نیاز به برنامه ‌ ریزی و حمایت وجود دارد و هنوز شاهدیم که برای دریافت مجوز جهت ارائه خدمات کاغذبازی زیادی صورت می ‌ گیرد.

وی تصریح کرد: صدور خدمات دانش ‌ بنیان در زمینه گردشگری نه تنها به رشد فرصت ‌ های گردشگری در کشور و استان کمک می ‌ کند بلکه می ‌ تواند درآمدی برای شرکت ‌ ها دانش ‌ بنیان در زمینه صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشد. درهمین راستا تاکنون ۲ زیپ ‌ لاین در سلیمانیه عراق و مسقط عمان نیز احداث شده است.

پاسیار با تاکید بر حمایت از دانش ‌ بنیان ‌ ها و متقاضیان سرمایه ‌ گذاری و ضرورت سرعت در پاسخگویی استعلام ‌ ها گفت: بسیاری از ادارات حتی جواب استعلامات مرتبط با مجموعه ما را نمی ‌ دهند و این برای اُستانی که می ‌ خواهد جذب سرمایه کند، صحیح نیست و بی ‌ شک احداث این مجموعه ‌ های می ‌ تواند به توسعه استان سرعت ببخشد.

گلایه از تاخیر در پاسخ به استعلام های سرمایه گذاری

سرپرست معاونت گردشگری و سرمایه ‌ گذاری اداره ‌ کل میراث ‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌ دستی استان گفت: استعلام ‌ های واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری استان و فعال در زمینه گردشگری برای دستگاه ‌ های متولی ارسال شده ولی متاسفانه برخی از این دستگاه ‌ ها هنوز به این نامه ‌ ها و استعلام ‌ ها پاسخی نداده ‌ اند. مرتضی محمدیان دهکُردی ادامه داد: تاخیر دستگاه ‌ های متولی در پاسخ به استعلام ‌ های متقاضیان تاسیس مراکز گردشگری با جدیت پیگیری می ‌ شود و اداره ‌ کل میراث ‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌ دستی استان از ورود بخش خصوص به ‌ ویژه شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان به حوزه گردشگری استقبال می ‌ کند.وی افزود: چهارمحال و بختیاری با افزون بر ۸۰۰ جاذبه گردشگری یکی از بهترین مکان ‌ ها برای سرمایه ‌ گذاری در زمینه گردشگری است و می ‌ تواند به بهترین مقصد برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شود. محمدیان یادآور شد: ظرفیت ‌ ها و قابلیت ‌ های چهارمحال و بختیاری در بخش ‌ های مختلف گردشگری از جمله طبیعی، تاریخی، ورزشی، مذهبی و سلامت جایگاه سرمایه ‌ گذاری در این استان را متنوع و دارای اهمیت خاص کرده است که می ‌ توان از این ظرفیت برای توسعه استان بهره برد. وی اظهارکرد: تاسیس سفره ‌ خانه سنتی، اقامتگاه بوم ‌ گردی، مجتمع گردشگری و هتل ‌ ها ظرفیت استان در پذیرش مسافر را افزایش می ‌ دهند و می ‌ توانند زمینه ساز ایجاد اشتغال برای هم ‌ استانی ‌ ها باشد.

توجه به ظرفیت واحدهای فناور

مسئول مرکز رشد واحدهای فناور چهارمحال و بختیاری گفت: پارک علم و فناوری استان در حوزه فناوری و نوآوری ترجیح می ‌ دهد هیچ ‌ گاه از کلماتی مانند نخستین و بزرگترین استفاده نکند زیرا احتمال انجام کاری حتی در مقیاس کوچک در گذشته وجود دارد ولی این واحد فناور دارای رزومه قوی در انجام پروژه ‌ های متعدد در داخل و خارج کشور است. محمد جواد اعرابی افزود: کارهای انجام شده توسط این واحد فناور، دارای نوآوری ‌ های بالایی است و روش ارائه شده توسط این شرکت دانش ‌ بنیان می ‌ تواند زمینه تولید زیرساخت ‌ های جذاب برای توسعه گردشگری طبیعی را در استان و کشور فراهم کند. اعرابی یادآور شد: واحدهای فناور چهارمحال و بختیاری دارای ظرفیت ‌ های خوبی در زمینه ایده ‌ پردازی و شناسایی معضلات و مشکلات هستند و می ‌ توانند با تولید محصولات دانش ‌ بنیان و یا ارائه راهکارهای مبتنی بر دانش گام ‌ های بزرگی برای رفع آنها بردارند. اعرابی خاطرنشان کرد: شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان به ویژه شرکت ‌ های فعال در زمینه گردشگری می ‌ توانند از منابع و حمایت ‌ های مالی صندوق شکوفایی و نوآوری ریاست جمهوری استفاده کنند که ابزار مالی مهمی برای تامین هزینه ‌ های تولید در شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان است و مقدمات تبدیل شدن این واحد فناور به شرکت دانش ‌ بنیان انجام شده است.

سخن پایانی

درحال حاضر بیش از ۱۷۰ شرکت دانش ‌ بنیان پارک علم ‌ و فناوری چهارمحال و بختیاری برای ۹۰۰ نفر اشتغال ‌ زایی کرده ‌ اند. وجود بیش از ۸۰۰ جاذبه گردشگری در ۱۱ شهرستان چهارمحال و بختیاری در فصول مختلف سال پذیرای مسافران و طبیعت گردان فراوانی است که توسعه زیرساخت ‌ های گردشگری به کمک شرکت ‌ های دانش ‌ بنیان می ‌ تواند زمینه ‌ ساز گسترش این صنعت در استان و کشور باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

بخش‌های ستاره دار الزامی است
*
*